Bukefalos 28 år!

Ni som stängslar med aluminiumtråd!

Kicki081

Trådstartare
Vi ska sätta upp en mindre hästhage och jag funderar på att använda aluminiumtråd. Har läst i gamla trådar att den är lättarbetad och att användarna är mycket nöjda. Ni som har alu tråd, hur har ni gjort vid tex grind handtag och vid anslutningar där aluminiumtråden kommer i kontakt med andra metaller?
 
Vi ska sätta upp en mindre hästhage och jag funderar på att använda aluminiumtråd. Har läst i gamla trådar att den är lättarbetad och att användarna är mycket nöjda. Ni som har alu tråd, hur har ni gjort vid tex grind handtag och vid anslutningar där aluminiumtråden kommer i kontakt med andra metaller?
Vi snurrar två varv, hårt. Det är framför allt klappkontakt med andra metaller som fräter. Matarkabeln ansluter vi på en tråd som går mellan över- och undertråden. På så sätt är det lätt att laga om den skulle gå av.
wp-1481895286087.jpg
 
Vi snurrar två varv, hårt. Det är framför allt klappkontakt med andra metaller som fräter. Matarkabeln ansluter vi på en tråd som går mellan över- och undertråden. På så sätt är det lätt att laga om den skulle gå av.

Okej. Du tar alltså en bit aluminiumtråd och snurrar runt den övre sen den nedre tråden, och sen sitter matarkabeln i den lilla biten?
 
Smart ☺
Hur har du gjort för att spänna tråden? Räcker det att bara dra? För vanliga trådspännare funkar väl inte?
Nöjd annars? Lättarbetad?
Är våra första hage som vi gör så är lite grön
 
Smart ☺
Hur har du gjort för att spänna tråden? Räcker det att bara dra? För vanliga trådspännare funkar väl inte?
Nöjd annars? Lättarbetad?
Är våra första hage som vi gör så är lite grön
Vi drar bara - och vi är jättenöjda. Bytte all tråd till aluminium på vår förra gård, och när vi flyttade till den här var det självklart att det var det vi skulle ha här med.
 
Vi drar bara - och vi är jättenöjda. Bytte all tråd till aluminium på vår förra gård, och när vi flyttade till den här var det självklart att det var det vi skulle ha här med.

Hur har ni lagt tråden i hörnen? Hittar inga bilder när jag söker, men har sett att det finns typ plaströr som man trär runt stolpen på nåt vis...
 
Vi drar bara - och vi är jättenöjda. Bytte all tråd till aluminium på vår förra gård, och när vi flyttade till den här var det självklart att det var det vi skulle ha här med.

Funderar på att göra det jag med. Vi har brett band och det är egentligen helt ok men tråd är snyggare om det görs rätt och sticker inte i ögonen på samma sätt.

Finns det fler fördelar?
 
Hur har ni lagt tråden i hörnen? Hittar inga bilder när jag söker, men har sett att det finns typ plaströr som man trär runt stolpen på nåt vis...
Vi har hörnisolatorer på de flesta ställen, men det går rätt bra med vanliga med. Kan fota när jag är hemma om några dagar.
 
Funderar på att göra det jag med. Vi har brett band och det är egentligen helt ok men tråd är snyggare om det görs rätt och sticker inte i ögonen på samma sätt.

Finns det fler fördelar?
För mig är säkerheten den absolut största fördelen. I och med att tråden leder ström så bra (bränner t ex av nässlorna...) går hästarna inte på den. Och om något djur springer igenom går den av lätt och skadar inte djuren, eftersom den är så mjuk. Vi har två trådar i sådan höjd att rådjuren bara klipper den understa och ev älgar (som vi inte har så mycket av) kan kliva över minst den nedre, troligen båda.
 
För mig är säkerheten den absolut största fördelen. I och med att tråden leder ström så bra (bränner t ex av nässlorna...) går hästarna inte på den. Och om något djur springer igenom går den av lätt och skadar inte djuren, eftersom den är så mjuk. Vi har två trådar i sådan höjd att rådjuren bara klipper den understa och ev älgar (som vi inte har så mycket av) kan kliva över minst den nedre, troligen båda.

Det är framförallt säkerheten jag tänker mig, jämfört med band. Vi har tre trådar (läs: band) men det är typ bara räven som är i våra hagar. Möjligen blir det mer vilda djur när vi lägger till några hagar.

Dock tänker jag att det är dyrt att byta allt.
 
Det är framförallt säkerheten jag tänker mig, jämfört med band. Vi har tre trådar (läs: band) men det är typ bara räven som är i våra hagar. Möjligen blir det mer vilda djur när vi lägger till några hagar.

Dock tänker jag att det är dyrt att byta allt.
Ja, är det långa sträckor plockar det ju på. Men aluminiumtråden är trots allt rätt billig. Vi använder alltid 2 mm tjock, den kostar runt kronan metern. På förra gården bytte jag först runt en hage där repen var dåliga. När jag insett hur bra det funkade rev jag ner allt det gamla och bytte. Efter det hade jag inga problem med svag el eller att elen inte gick fram alls.
 
Jag har haft det en vända när vi hade en extremt rymningsbenägen ponny. Nackdelarna är att när man ska plocka ner tråden så lever den sitt eget liv och blir enormt bångstyrig samt river sönder händerna. Gillar elrep bättre.
 
Jag har haft det en vända när vi hade en extremt rymningsbenägen ponny. Nackdelarna är att när man ska plocka ner tråden så lever den sitt eget liv och blir enormt bångstyrig samt river sönder händerna. Gillar elrep bättre.

Fast det är ju inte specifikt alutråd, så gör all tråd.
 
Jag har haft det en vända när vi hade en extremt rymningsbenägen ponny. Nackdelarna är att när man ska plocka ner tråden så lever den sitt eget liv och blir enormt bångstyrig samt river sönder händerna. Gillar elrep bättre.

övning ger färdighet ;) man ska med fördel använda handskar annars är det lätt att man nyper sig i huden. tycker att tråden är lättare än band och "vanliga" trådar att plocka ner - men svårare när man vill sätta upp igen om man inte är försiktig - lyckas man trassla ihop den är det ett "#¤/& att få rätt på den igen. tycker tex vanliga trådar och band sticks mer - när metalltråden i dem gått av - finns inget som gör så ont!!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 881
Senast: Badtz Maru
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Barret
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp