Ni som tvättar täcken hemma!

Notworthit

Trådstartare
Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas.

Vad jag undrar är hur det går att tvätta dom i maskinen hemma. Har en vanlig tvättmaskin
som tar 7 kg.

Schabkrak, lindor och paddar har jag tvättat hemma fler gånger och det är ju bara köra en tom maskin efter så fösvinner håren men jag undrar lite hur det blir eftersom det sitter metallspännen på täcken.

Någon som varit med om att glasluckan går sönder när spännena slår emot?

Har en stallkamrat som tejpar alla spännen med eltejp för att motverka att T-spännena fastar i trumman, slår i glaset osv. Men de gör man ju aldrig i stallmaskinerna?! Wascator hade vi i stallet. Är det tjockare glas i dessa luckor eller är det någon annan skillnad från vanliga maskiner?

Ge mig era erfarenheter gott folk.

Väl mött.
 
Har aldrig hört talas om någon maskinlucka som gått sönder pga metallspännen, men tycker att luckorna på dagens hemmamaskiner är tunnare än på de gamla tvättstugemaskinerna.
 
Man ska alltid tejpa spännena för de kan fastna i maskinens trumma och då går maskinen förr eller senare sönder och dessutom riskerar man att maskinen gör hål i tyget när de små hålen i trumman har bänts upp av spännena. Ni bör alltså tejpa spännena även i stallets maskin. Kanske är det därför den har gått sönder för att ni inte har tejpat spännena? Att glasluckan skulle gå sönder håller jag för osannolikt däremot. Så mycket skyddar inte tejpen. Jag har alltid använt silvertejp och det fungerar bra.

Om du kan tvätta täckena hemma beror på hur stora och tjocka täcken du har. Ett 300 grams vintertäcke i stl 135 blir inte rent i våran 7 kg maskin. Tunnare täcken i samma storlek blir dock rena.
 
Man ska alltid tejpa spännena för de kan fastna i maskinens trumma och då går maskinen förr eller senare sönder och dessutom riskerar man att maskinen gör hål i tyget när de små hålen i trumman har bänts upp av spännena. Ni bör alltså tejpa spännena även i stallets maskin. Kanske är det därför den har gått sönder för att ni inte har tejpat spännena? Att glasluckan skulle gå sönder håller jag för osannolikt däremot. Så mycket skyddar inte tejpen. Jag har alltid använt silvertejp och det fungerar bra.

Om du kan tvätta täckena hemma beror på hur stora och tjocka täcken du har. Ett 300 grams vintertäcke i stl 135 blir inte rent i våran 7 kg maskin. Tunnare täcken i samma storlek blir dock rena.


Den andra maskinen var de nån slang/koppling med tillvattnet som gick sönder så hade inget med trumman att göra men förstår ju att man egentligen borde tejpa, ändå gör man det inte xP

Det är bara innetäcken max 300 g eller ofodrade regntäcken jag tvättar hemma, och det funkar fint :)
 
Har aldrig hört talas om att någon har tejpat spännen! Det var något helt nytt.

Har tvättat täcken hemma i många år. Inget har någonsin gått sönder. Brukar ha spännena ihopspända för att det ska låta mindre. När jag inte lyckats få bort håret ordentligt har jag lagt täcket i ett gammalt lakan för att fånga upp det.
 
Jag spänner ihop spännena och 'trasslar ihop dom' och gör en boll av allting med spännena i mitten. Funkar bra. Ibland faller ju bollen isär, men det har aldrig hänt någonting med glasluckan även om det låter endel om det slår emot.
 
Tejpar alltid spännena på jobbet (ridskola) och där har vi en stor maskin som även tar vintertäcken.
Tunnare täcken tvättas utan problem hemma. Tejpar spännena.
 
Jag brukar trä en socke på varje spänne och hålla den på plats genom att trä på en hårsnodd några varv. Skyddar maskinen och så slipper man ljudet som blir annars.
 
Om du har en trumma där värmeelementen ligger under kan spännet få tag i emlementet och slita lös. Så alltid tejpa eller liknande. Själv rullar jag in spännen ett par var i gjorden och stätter ett rejält gummiband över. Funkar också, blir inte lika kladdigt som tejp kan bli.
 
Jag har en "vanlig" 7 kilos tvättmaskin hemma som jag tvättar täcken i och jag har faktiskt aldrig tejpat spännena. Jag brukar dock knäppa ihop dom och hittills har det fungerat bra i alla fall. Dock så gillar inte min maskin riktigt att centrifugera ordentligt när det handlar om tjocka täcken men den är väl inte riktigt tänkt för tjocka vintertäcken ;)
 
Skulle nog oroa mig mer för att allt hår sätter igen och till slut har sönder maskinen. Så kanske lägga det i en påslakan eller så i så fall.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 872
Senast: Harbor
·
Utrustning Efter att ha spenderat eftermiddagen med att sitta och svära vid symaskinen undrar jag nu: Lagar ni era täcken själva eller lämnar ni in...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Houdinie
·
Utrustning Jag brukar lämna in på en kemtvätt som tvättar hästtäcken osv men det är trist att köra iväg, vänta, hämta osv.. Hade ju helst haft egen...
Svar
15
· Visningar
3 758
Senast: Aquakatt
·
  • Låst
Utrustning Ja, som rubriken lyder... Jag har inte möjlighet att tvätta mina täcken hemma i tvättmaskinen och det finns egentligen inget bra ställe...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp