Hur tvättar ni täcken?

Harbor

Trådstartare
Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går något så där in i maskinen och blir sådär 70% rent. Det får duga. Använder oparfymerat tvättmedel till innetäcken och specialtvättmedel för utetäckena.
problemet är ju att täcket inte har tillräckligt med plats att röra sig i maskinen, därför blir det inte helt rent alltid.
Jag vet att många vägrar tvätta sina grejer hemma men vi har gjort det. Försöker bara borsta av ev. hår först. Har också tvättpåse till vissa saker. Där ryms t.ex schabrak och skydd, grimmor. Textilgrimmor blir ju som nya efter tvätt.
 
Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går något så där in i maskinen och blir sådär 70% rent. Det får duga. Använder oparfymerat tvättmedel till innetäcken och specialtvättmedel för utetäckena.
problemet är ju att täcket inte har tillräckligt med plats att röra sig i maskinen, därför blir det inte helt rent alltid.
Jag vet att många vägrar tvätta sina grejer hemma men vi har gjort det. Försöker bara borsta av ev. hår först. Har också tvättpåse till vissa saker. Där ryms t.ex schabrak och skydd, grimmor. Textilgrimmor blir ju som nya efter tvätt.

Jag tvättar allt som går i maskinen hemma, gjordar, skydd, grimmor/grimskaft, schabrak, små täcken (max stl 125) och tunna täcken tex fleecetäcken hemma.
Större täcken och utetäcken lämnar jag in för tvätt hos den lokala ridsportsbutiken som har en rejäl tvättmaskin och täckena blir ordentligt rena och fräscha :)

Är utetäckena inte jätteskitiga så brukar jag tvätta dem för hand hemma, bara spolar av den värsta leran på utsidan och gnor på insidan där det blir väldigt stövigt som tex manken, bogen och rumpan.
 
Jag tvättar mindre grejer i maskin. Utetäcken tvättas sällan, på sommaren lägger jag dem i en balja med såpa, gnuggar lite med en borste där de är smutsiga och sen sköljer av med slangen.

Enda gången jag tvättat i maskin (lämnat iväg) är om de behövs lagas.
 
Har en mindre vanlig tvättmaskin och en större Wascator till hästgrejer. Tvättar nästan aldrig något för hand, tycker inte det blir rent ordentligt av det.
 
Jag tar med dom till jobbet och tvättar :o Jobbar på ett skitigt ställe där vi även tvättar våra arbetskläder, så det lilla hästhår jag bidrar med är nog en piss i Nilen om vi talar om smuts :angel: Däremot är det en maskin typ hyreshus-tvättstuga och ingen regelrätt grovmaskin. Så det får bara plats regntäcken (ett åt gången stl 140 har jag) som bara blir runt 70% rena men det får duga. Blir renare än handtvätt iaf. Eftersom min häst är ute dygnet runt så måste jag tvätta några ggr per år, och är för snål för att lämna in sånt jag faktiskt kan göra själv.

Stora tunga vintertäcken får lämnas in, men jag har flyttat och vet inte längre vart man kan göra det.

Jag tvättar även benskydd, schabrak och allt sånt på jobbet. Använder bara Bucas eller Horsewares tvättmedel till alla hästsaker. Även om de är dyra så behöver man så lite så det är försumlig kostnad. Min häst är så känslig i huden att jag inte vågar använda nåt annat, dessutom står det ju på medlen att de kan användas för neoprene och andra funktionsmaterial.

Vi har förvisso en tvättmaskin i stallet också, men torkmöjligheterna på jobbet är så enastående att det inte värt att tvätta där. Jag tvättade 2 st regntäcken och en laddning benskydd i förrgår, och allt var kruttorrt då jag åkte hem. Jag torkar ett regntäcke på jobbet på ungefär 2-3 tim. Ska motsvarande torka i stallets torkrum är det 1-2 dagar vi talar om.
 
Tvättar hemma i tvättstugan:o. Finns en rejäl Wascator och får utmärkt plats med mina 125-täcken:). Hade också problem med att de inte blev riktigt rena innan, men så kom jag på att förtvätt och extrasköljning är himla bra:D.
 
Då när vi hade 155 täcken var det värre, de tog så mycket plats spå att de inte blev rena. Bra med mindre täcken :-) Nu har vi bara använt 1 utetäcke hela vintern. Det tjockaste blev oanvänt för det blev aldrig så kallt. Om jag tar av halsen och tvättar den skilt så blir kanske utetäcket rent :-)
Ni som lämnar in på tvätteri, hur vet ni att de har rätt sorts tvättmedel? Bucas t.ex kräver ju att man använder deras tvättmedel för att garantin skall gälla.
 
Har 11 kg maskin som tvättar 155 vintertäcken utan problem! Var inte särskilt mycket dyrare än en liten maskin.
 
Täcken lägger jag ut på asfalten hemma och tvättar med högtryckstvätten, vid behov borstar jag med såpa också.

Vojlockar kör jag i tvättmaskinen utan centrifugering, och bär ut i kasse på balkongen. Mycket vatten blir det ...

Grimmor, benskydd och liknande borstas bara, eller möjligen skrubbas av i en hink i stallet.
 
Benskydd och tyggrimmor blir jättefina i maskin, fintvätt 30 grader. Sätt gärna i någon tvättpåse så skramlar de inte runt.
 

Liknande trådar

Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
2 010
Utrustning Jag vet att man kan lämna in täcken på tvätt och således slippa problemet, men nu har vi en tvättmaskin i stallet som är anpassad för...
Svar
6
· Visningar
1 384
Utrustning Ja, som rubriken lyder; Hur tvättar ni era HW täcken? T.ex. förhand, egen maskin, lämnar bort för tvätt? Använder ni er av speciellt...
2
Svar
28
· Visningar
4 626
C
Utrustning Hade ingen aning om vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta om den ligger fel. Håller på med storstädning i stallet...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: rare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp