Bukefalos 28 år!

Hur tvättar ni?

weasel_

Trådstartare
Jag brukar lämna in på en kemtvätt som tvättar hästtäcken osv men det är trist att köra iväg, vänta, hämta osv.. Hade ju helst haft egen maskin i stallet :grin:
Jag har i vissa fall, om det bara är ett täcke/schabrak som ska tvättas kört i min vanliga maskin dock aldrig regntäcken/större täcken utan nåt fleecetäcke någon gång ibland och har då satt strumpor på alla spännen så det inte ska slå. Efter brukar jag i så fall köra hästarnas handdukar på 60 grader så att maskinen samtidigt sköljs ur.

Nu till min fråga.
Vågar jag tvätta exempelvis ett regntäcke? har en stor maskin så plats får det.
eller riskerar jag att den går sönder?
 
Sv: Hur tvättar ni?

Jag tvättar det mesta i våran vanliga maskin (dock något större modell)

*Schabrak
*Fleecetäcken
*Ulltäcket
*Regntäcken
*Tunnare vintertäcken.

Har tvättat ett 300g täcke en gång-Fast det blev lite för mycket för maskinen då.... Blev inte helt rent.
Annars har det alltid funkat- Kom ihåg att ta bort så mycket hår som möjligt bara.
Det är håren som brukar kunna ställa till det...:devil:
 
Sv: Hur tvättar ni?

Jag brukar i nödfall tvätta mina täcken med högtryckstvätten.
Finns (i alla fall på våran) möjlighet att använda schampoo nämligen.
Himla praktiskt och täckena blir faktiskt riktigt rena:)

Självklart får jag imrpregnera de som behövs efteråt, men det hade jag ju fått göra oavsett.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Alla mina hästår, när jag bott i lägenhet, så har jag tvättat täcken, lindor, schabrak, grimmor... ja, det som går att tvätta i den allmänna tvättstugans grovmaskin. Och jag har under de 24 åren aldrig fått ett enda klagomål från övriga hyresgäster, städerska, bovärd och vilka i övrigt som skulle kunna klaga.

Men att tänka på, är som tidigare sagts försök bli av så mkt hästhår som möjligt innan. Jag har ett par "skräphanddukar" som jag alltid kör sista tvättpasset i maskinen och sen torkar jag ur trumman, innanför luckan och där det annars kan fastna.

Det är också bra att du tänker på det där med spännen. För gjordarna kan slå sönder trumman och då är jag inte lika säker på att det blir billigt... :p Jag brukar knäppa bogspännena, samt fästa kryssgjordarna och fästa spännena till gjordarna med exempelvis hösnören på lämpligt ställe, så de inte slamrar runt och slår i trumman.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Man har ju alltid lärt sig att inte tvätta regnkläder och sånt som skall stå emot vatten med sköljmedel men hur gör ni? Vet inte hur de på kemen tvättar men jag har bett dom impregnera varje gång i alla fall.
 
Sv: Hur tvättar ni?

när jag använde tvättstuga så hade vi också en grovmaskin.. verkligen hur bra som helst :)
den var stoooor och allt blev väldigt rent.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Man har ju alltid lärt sig att inte tvätta regnkläder och sånt som skall stå emot vatten med sköljmedel men hur gör ni? Vet inte hur de på kemen tvättar men jag har bett dom impregnera varje gång i alla fall.

Tvättar i stort sett allt hästigt med vanlig flytande såpa, inbillar mig att det är mest hästvänligt, då jag oftast tvättar hästen med såpa också ;). Yttertäcken som regn och vintertäcken, brukar jag tvätta 2 gånger efter varann.

Inget sköljmedel på täcken som ska stå emot vatten.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Jag tvättar allt som går i , i vår tvättmaskin en på 7-kg. Det enda som inte brukar gå i är de stora vintertäckena. De brukar min syrra tvätta i deras maskin som man kan tvätta mattor i , i hyreshuset hon bor i.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Naturligtvis så KEMtvättar jag inte täckena, men jag tvättar dom på en kemtvätt. Kemiska medel används inte.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Jag brukar i nödfall tvätta mina täcken med högtryckstvätten.
Finns (i alla fall på våran) möjlighet att använda schampoo nämligen.
Himla praktiskt och täckena blir faktiskt riktigt rena:)

Självklart får jag imrpregnera de som behövs efteråt, men det hade jag ju fått göra oavsett.


Vad använder du för schampoo när du sprutar ner täckena ?.
Jag har också en högtryckstvätt som man kan portionera ut schampoo med, skitbra. Började tvätta lite täcken idag och använda mig av vanligt såpa.
Men de riktigt skitiga är svårt att få rent, fick ligga i blöt i en tunna 1h innan jag gick på det.
Kanske finns bättre schampoon än såpa..
 
Sv: Hur tvättar ni?

jag använder g****e tvättsåpa men brukar förbehandla de mest eländiga fläckarna med v****h du vet, den rosa flaskan :) vet inte om man får skriva ut märken på det man använder men du kanske kan läsa mellan raderna ;)
Funkar himla bra, jag tycker det blir klart godkänt rent :)
 
Sv: Hur tvättar ni?

Jag fick skrubba en del på fläckarna med mjuk borste, men nu idag när jag tittar närmre så är täckena en helt annan färg, förstår inte det. Hmmm kanske kallas rena :D.

Jag fattar vad du menar, är riktig duktig att läsa mellan raderna :D
 
Sv: Hur tvättar ni?

Nu har jag tvätat några regntäcken med fleecefoder, alla 145-täcken blev rena efter en omgång men 155 fick jag köra två gånger :) men det var det värt.
 
Sv: Hur tvättar ni?

Jag har tvättat schabrak, vintertäcke, fleece täcken m.m i våran vanliga maskin. Det fungerar bra, får borsta bort håret så gott det går innan bara. Och så brukar jag tejpa ihop alla spännen med silvertejp, det är kanon! REngör även maskinen från hår efteråt:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
969
Senast: Otherside
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 137
Senast: Riru
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 784
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp