Bukefalos 28 år!

Lagar ni täcken själva?

Merope

Trådstartare
Efter att ha spenderat eftermiddagen med att sitta och svära vid symaskinen undrar jag nu: Lagar ni era täcken själva eller lämnar ni in dem någonstans? Vad kostar det för er att lämna in täcken på lagning (och tvätt med för den delen)?

Ni som lagar hemma -vad har ni för maskin? Jag antar att de som lagar hemma även tvättar sina täcken själva och då vore det intressant att också veta hur ni tvättar dem (högtryckstvätt? För hand? I vanlig maskin? I mattvätt? I annan specialmaskin?)
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Jag brukar lämna in mina trasiga täcken till hon som även tvättar dem. Minns inte riktigt vad det kostar, men runt 100-200 har jag för mig (beror på hur omfattande lagning som krävs.)

Tvätt av täcken beror på vilken typ av täcke det är men mellan 80-200 kr, plus max 100 för impregnering om man önskar det.
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Mamma lagar själv, har en äldre symaskin som är 20+ år gammal. Hon tvättar också själv i en lite större tvättmaskin som tar lite fler kg än en normal. Den är dock i minsta laget så skulle behöva en större för de tjockaste täckena (300 gram och över).
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Jag sitter och syr för hand jag :)

Däremot lämnar jag in för tvättning. Kostar ca 100:- per täcke!
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Det är de där gamla symaskinerna som håller bäst, min mamma har också en (från Husqvarna) som har ca 20 år på nacken och den har aldrig strulat eller behövt någon service, tyvärr är min inte lika bra och den har riktigt svårt för att ta sig igenom täcken :crazy:
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Oj, det var värst! Har du en täckesmarodör eller är det mest smårevor du får laga? Tänker att det borde ta en himla tid att laga större hål, men det kanske det inte gör om man är van i och för sig :)
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Täckesmarodör:devil: Så det blir både stora och små revor.

Det blir ju inte så snyggt men då slipper jag ta hem som utan jag sitter och syr i sadelkammaren ;) Jag tror att jag hade trasslat till det mer med symaskin!
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Har faktiskt lämnat bort för tvätt och lagning. Måste jag laga under säsong (med betoning på måste) blir det skrubbning av täcket ute (eller i snön) och sedan försöker jag limma på lappen underifrån. Då blir det inte lika mycket läckage i ytskicket som jag tycker det blir när man syr. Ja, jag pratar ju om utetäcken förstås :D
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

jag lagar täcken själv, syr för hand då jag inte litar på att min budget symaskin håller för grovare tyger.

tvätt gör jag en gång om året, brukar kosta 25kr per maskin.
 
Sv: Lagar ni täcken själva?

Jag har precis hittat ett kanonställe där jag har lämnat in tre täcken.
Alla tre tvättades och ett lagades, 175 kr kostade det! :eek: :) :bow:
Inte behövde vi få bort allt hästhår innan heller! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp