Nikon D40 eller Nikon D70

madeleinewall

Trådstartare
Nu är det så att jag har en nikon D40 och känner en som vill byta sin D70 mot min D40.

Så jag skulle vilja ha lite hjälp.

Vilken av dom är bäst tycker ni? Jag är just nu ute efter någon som är bättre en D40 iaf. Kan D70 vara ett allternativ ?

Sv: Nikon D40 eller Nikon D70

d40 är en modernare kamera än d70, som har ett antal år på nacken.
d70 har lite kanske lite fler möjligheter än vad d40'n har, men d40'n har en modernare sensor och program.
Jag hade inte bytt.
Vad är det i 'bättre' som du vill komma åt?
snabbhet? (tror d40'n vinner)
färger? (d40'n vinner!!!!)
motor i kamerahuset (d70'n vinner)

kanske skall du tänka om och se på d80'n, finns på blocket till hyffsade priser och en 2500-3000 kan du få för din d40, så lite mellanskillnad och du får en bättre kamera...

Jo jag vill ha en bättre en min D40 och han som har D70 känner att han inte har nå användning för den för den är för avancerad för han och erbjöd sig att byta om jag vilja.

Så inte vet jah?

Det är ju motorn jag vill ha med i min kamera för att kunna ha andra objektiv med..

Sedan ska D70 va snabbare.

men d70'n ger inte samma härliga färger som d40'n...
MEN, be att få låna d70'n ett tag och bilda dig en egen uppfattning.

Okay men vad tycker om D80 om man skulle köpa en sån iställe då? bättre färger så på den?

d80'n är betydligt bättre än d70'n
bättre färger, snabbhet, upplösning och funktioner.

Viktigt att komma ihåg är att färgerna spelar enbart roll om man kör Jpeg direkt ur kameran eller NEF genom capture NX eller liknande program. Lightroom och Camera RAW tolkar färgerna på helt annat sätt och då spelar det ingen roll hur man ställer in färgerna i kameran.

Det skall väl dock tilläggas att vill man ha motor så är nog D80 mest prisvärd just nu, särskilt eftersom D90 är på ingång och D80 kommer att säljas ut. En mycket kompetent kamera som förmodligen kommer att säljas ut billigt nu.

vilket de flesta gör, att köra jpeg direkt...
Men sensorn var ju sämre på att identifiera färgdjup, det var en av de stora grejorna med d80'n....

D80 har ju samma fina sensor som D200 fast med två utkanaler istället för fyra, dvs. långsammare. När jag pratade färg nu menar jag färgprofiler osv. som man kan ställa in i kameran i stil med "normal" "livliga färger" osv.

D90 förväntas komma ut snart, förmodligen i slutet av augusti. Om du väntar tills dess lär ju D80 sjunka ännu mer i pris.

D80:n är väl ganska 'gammal' nu, men är den fortfarande bra och prisvärd? Alltså jag menar inte att den skulle vara dålig på något sätt, men har det hänt mycket med tekniken sedan den kom? Jag är så sugen på att köpa en (inte för att jag har råd egentligen, men om...).

Den är "gammal", ja, men den är fortfarande väldigt bra och prisvärd. Alltså visst tycker väl de flesta att det är "coolt" med det senaste, men det som inte är senast är väldigt väldigt bra för det. D80 kommer fortfarande att vara bra om ett par tre år också. FOlk är på tok för kåta på nya prylar. Det finns ju fortfarande journalister som kör med D70 (Har setts i Norge för inte så länge sedan) och när kom den, 2004 eller något i stil med det.

D70 är väl bättre.... men förmodligen mer använd.... varför vill personen byta? För att slutaren är söndernött? :angel:

D70 är väl bättre.... men förmodligen mer använd.... varför vill personen byta? För att slutaren är söndernött? :angel:

Ne det är en kompis som inte alls fottar och känner inte att han har behovet av att måsta ha den..

Och jag villa ha en bättre så då erbjödhan sig att byta om jag villa:)

Men blir nog en D80 för min del endå:)

D200 är bättre såklart. Men den kostar väl ungefär dubbelt så mycket oxå.

Jag är iaf mycket nöjd med min D80.

Liknande trådar

Hemmet Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta...
Svar
18
· Visningar
674
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 327
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025