Nikon D40 eller Nikon D70

Sv: Nikon D40 eller Nikon D70

Kom ihåg att D200 är byggd för att tåla mer, hus i metall och mer gummi, vilket borgar för att tidigare användare faktiskt slitit mer på den än t.ex. D80. Jag skulle köpt nytt för att få garantier utifall något händer, det är värt mycket, tro mig. Köper inte begagnat längre om det inte är någon jag känner som jag litar på.

*kl*

Ser att vissa skriver att D70 är dålig i färgerna? Med rätt vitbalans inställd har jag inte märkt någon direkt skillnad mellan bilderna från den D70 som min vän har och den D80 som jag har. Finns det någonstans någon test eller så som visar att D70 är så dålig?

Mellan D40 och D70 skulle jag helt klart välja D70, pga att den är (för mig) otroligt mycket bekvämare att hålla i och trevligare att fota med. Jag skulle aldrig betala för att fota med en D40, D40x eller D60 :p

Mellan D80 och D200 är det väl egentligen vilket som. D200 är väl billigare än D80 nu, iaf om man köper D200 begagnad och isåfall hade jag valt den. Den har ju dessutom metallchassi och har för mig att den även är vädertätad, vilket inte D80 är.

Jag köper gärna kamera och kameratillbehör begagnat, men det är för att jag känner att jag kan tillräckligt mkt för att se om det jag köper är i bra skick eller ej. Sedan litar jag helt enkelt på att personen i fråga som säljer är ärlig ang antal exponeringar...

KL

Passar på att slänga in en fråga, hoppas det är ok.
Vad jag har läst mig till har inte D40 någon fokusmotor (?) Vad innebär det och är det något man bör akta sig för?
Fungerar det t.ex. sämre att fota objekt i rörelse utan fokusmotor?

Det innebär att om du vill fokusera automatiskt måste obektivet ha fokusmotor. Du kan ju använda objektiv utan fokusmotor men då måste du fokusera manuellt.

Aha okej. Hur vet jag om ett objektiv har fokusmotor då?

Förlåt för mina nybörjarfrågor.. :o

Man får helt enkelt lära sig att läsa koderna på de olika fabrikatens objektiv.
AF-S heter det på nikonspråk
HSM på Sigma (tror jag i alla fall)

Den är "gammal", ja, men den är fortfarande väldigt bra och prisvärd. Alltså visst tycker väl de flesta att det är "coolt" med det senaste, men det som inte är senast är väldigt väldigt bra för det. D80 kommer fortfarande att vara bra om ett par tre år också. FOlk är på tok för kåta på nya prylar. Det finns ju fortfarande journalister som kör med D70 (Har setts i Norge för inte så länge sedan) och när kom den, 2004 eller något i stil med det.

Ja, jag har ärligt talat ingen större koll på sådant här. Om det liksom händer mycket på bara ett par år vad gäller det rent tekniska, så att man ändå missar många jättebra saker om man väljer att köpa en kamera modell 'äldre' i stället för en splirrans ny. Fast som sagt, jag tror ju inte direkt att D80:n skulle vara en DÅLIG kamera.

Förresten; ungefär hur länge kan man förvänta sig att D80:n kommer finnas kvar i butikerna efter att D90:n har kommut ut? Någon som vet/har en aning?

99% har inte användning för de "nya" sakerna som kommer med nyare kameror och som vanligt är det optiken som sätter gränserna, inte kamerahusen.

Förmodligen finns D80 kvar året ut.

Du tittar nog på fel ställen. Försäljningen har inte börjat, men sök på google så får du se.

Rykten finns ja. Men det har gått rykten om en D90 i säkert ett halvår nu, minst.
Att något sådant kommer är självklart. NÄR tänker jag nog inte spekulera i förrän någon (enligt mig) riktigt pålitlig källa säger att D90 kommer ut.
Har du hört/sett något annat än rykten?

Ja.
Butiker i USA har D90 i sina datasystem.

Liknande trådar

Hemmet Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 265
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka