Nikon D80/ D90

malllle

Trådstartare
Har Nikon D80 slutat säljas redan?
Det är väl typiskt när jag precis bestämt att jag ska skaffa en :(

Om jag då ska gå över till en D90 istället, vilket objektiv bör man ha för att få ok bilder? Jag ska b.la fota hästar i rörelse och bilder inomhus med begränsat ljus. Hur stor fördel är det egentligen att ha zoomobjektiv?

Sv: Nikon D80/ D90

Det verkar som om D80 är på väg ut. Men tittar man på pricerunner så kan man se att vissa internetbutiker har kvar dem i lager och det gäller säkert även för en del IRL-butiker. :)

Du kan ju kolla begagnat också. Har sett en hel del D80 där som tydligen knappt är använda och till bra pris.
Ett objektiv du bör köpa, framförallt om du fotograferar inomhus, är 50/1,8. Det är ett (enligt mig och många) ett underbart objektiv. Jag har det till "allt" och skulle jag bara få äga ett objektiv skulle det bli det. Dessutom kostar det bara en tusenlapp.

Zoomobjektiv, framförallt de billigare, har oftast både "dålig" kvalitet och usel ljusstyrka. M.a.o. ska du fotografera där det är mörkt (som i ridhus) är de värdelösa. Utomhus däremot fungerar de okay, men, jag hade hellre lagt 4000:- på att köpa billigaste varianten av 80-200/2,8 på blocket än att betala 3000:- för ett nytt zoomobjektiv med sämre kvalitet.

Senast ändrad:

Jag såg att den bara fanns kvar hos ett par butiker som hade dåligt omdöme... Dessutom så kostade bara kamerahuset 7.700:- på billigaste stället på nätet.
D90 har jag hittat för 8600:- så det var inte så stor skillnad :)

Du kan ju kolla begagnat också. Har sett en hel del D80 där som tydligen knappt är använda och till bra pris.
Ett objektiv du bör köpa, framförallt om du fotograferar inomhus, är 50/1,8. Det är ett (enligt mig och många) ett underbart objektiv. Jag har det till "allt" och skulle jag bara få äga ett objektiv skulle det bli det. Dessutom kostar det bara en tusenlapp.

Zoomobjektiv, framförallt de billigare, har oftast både "dålig" kvalitet och usel ljusstyrka. M.a.o. ska du fotografera där det är mörkt (som i ridhus) är de värdelösa. Utomhus däremot fungerar de okay, men, jag hade hellre lagt 4000:- på att köpa billigaste varianten av 80-200/2,8 på blocket än att betala 3000:- för ett nytt zoomobjektiv med sämre kvalitet.

Tack för svaret :)

Min pappa har ett gammalt 50mm objektiv till en gammal manuell Nikonkamera som jag tänkte börja med att använda för att vänja mig vid kameran. Tror att det är 2,8.. hoppas det duger. Annars får jag köpa 50/1,8. Det kostar ju inte mkt :)

Jag är egentligen lite skeptisk till att köpa begagnade grejer när det gäller kameradelar, men ett nytt 80-200/2,8 är på tok för dyrt :crazy:

Vad är det objektivet avsett för att fota? Liksom är det bäst för rörelse, begränsat ljus, närbilder?

Finns det några direkta nackdelar med att köpa beg objektiv, vad slits mest?

Framförallt så kan du inte köpa nya 80-200/2.8. De säljs inte längre utan det man får köpa isåfall är 70-200/2,8 (som nya kostar minst 15000kr) ;)
Att köpa objektiv begagnade är "ingen" fara. Man får kolla bara så att det inte är repor på glaset eller fläckar som inte går att få bort. Man kan spara mycket pengar på att köpa begagnat :D (själv har jag 2 objektiv köpta begagnade och 1 köpt nytt)

Här har du lite läsvärt som kan förklara en del och säkert hjälpa dig att veta vad du vill ha/behöver :)
http://www.fotosidan.se/cldoc/19952.htm.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Jag är nu på tok för trött och stressad för att skriva någon egen förklaring, så hoppas att du blir klokare av länkarna eller att någon duktig medlem här skriver något bra.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 151
Senast: Rialavargen
·
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag har länge kollat på en ny kamera. Jag har verkligen fastnat för Nikon 1 men har lite frågor om den. Så ni som har en sådan får gärna...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Rubinen
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka