Nikon D80?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Saagaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 879
S

Saagaa

Någon som har den kameran? Är ni nöjda med den isåfall? :)

Jag har en pentax systemkamera, men har växt ifrån den. Men nu har jag sett en annons på en begagnad nikon d80 i mycket bra skick. Hur mycket är värt att betala för en sådan? :)

Jättetacksam för svar!

Sv: Nikon D80?

Sambon har en sådan och är jättenöjd. För mig personligen är den för stor (jag har stl. 7-9 år i vantar!), men det är nog ett ovanligt problem. Eftersom han fotar i alla väder så vill han byta ut den mot en vädertätad kamera, fast den tål ju en hel del väta även om man blir en smula nervös när den varit ute i ösregn nån timme :eek:
Runt 4000-4500 för enbart huset låter rimligt...

Tack för alla svar! Ska fundera vidare :) Någon mer? Någon som brukar fota hästsport med den? Hur blir bilderna då? :)

Tack för alla svar! Ska fundera vidare :) Någon mer? Någon som brukar fota hästsport med den? Hur blir bilderna då? :)

Jag har också en D80. Fotograferar inte hästsport, men hundar av mycket snabb typ :p (vinthundar som springer ca 60-70km/h) och det går utmärkt MEN det viktigaste för bra bilder är att man har bra objektiv.
Att köpa ett bra objektiv till en halvdan kamera är ofta ett bättre köp än att köpa en bra kamera till ett halvdant objektiv.

Men i alla fall, jag har D80 och är riktigt nöjd.
Här kan du se bilder jag fotat med den (alla förutom från hundutställningen är tagna med D80) http://ninniosterholm.se/fotogalleri.html

Det är en jättebra kamera, jag har en! Fotar trav och där går det riktigt fort, men precis som Red_Chili säger så är objektivet mycket avgörande. Men för priset som det ligger på nu är det en riktigt riktigt bra kamera!

två exempel
med ett Sigma 70-200 f.2,8 Makro

zigge.jpg

Tingbykungen.jpg

Det är en jättebra kamera, jag har en! Fotar trav och där går det riktigt fort, men precis som Red_Chili säger så är objektivet mycket avgörande. Men för priset som det ligger på nu är det en riktigt riktigt bra kamera!

två exempel
med ett Sigma 70-200 f.2,8 Makro

zigge.jpg

Tingbykungen.jpg

Upplever du att just det objektivet är bra även i ridhus eller liknade miljöer med knasigt ljus?

Jag har en D80, är väldigt nöjd med den, riktigt bra kamera enligt mig :)
men jag behöver verkligen byta upp mitt objektiv nu, har fotat alldeles för länge med mitt lilla kitobjektiv ;)

Ainon: är du nöjd med det objektivet? har hört att det ska vara seg AF på den och att bilderna lätt blir suddiga? dina bilder såg ju dock fina ut :)

Netted: är du nöjd med det objektivet? det har jag ju hört ska vara ett väldigt bra objektiv. vilken prisklass är det det ligger i?

haha, känner att jag frågar ut er, men är som sagt på objektivjakt!

Tycker det är ett kanonobjektiv! Köpte begagnat för 5500 av en bukefalist, nytt tror jag att man kan få det för 7000-8000.

Mitra: Nja, känner inte att det är tillräckligt ljuskänsligt för det. Skulle jag vilja fota i ridhus så hade jag satsat på ett 50 f.1,4 (1,8 fungerar också och är billigare).. Nu har jag visserligen inte testat det i just ridhus, kan tänka mig att det fungerar OK.

Jag är väldigt nöjd med objektivet. Själv använder jag aldrig AF utan fokuserar manuellt oavsett objektiv, men ja AF:en är seg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 222
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 119
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka