Nikon D90 + Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF

Jolie_Madame

Trådstartare
Är det jag funderar över att lägga mina besparingar på just nu, låter det smart?

Eller har någon något annat alternativ som ni tycker är bättre?

Glad för tips och råd

Sv: Nikon D90 + Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF

18-200 är ettbekvämt objektiv. du kan alltid ha det medd ig och det har ett jävla omfång. men det lider av grova teckningsproblem, bilderna blir uppblåsta eller ihoptryckta på allting utanför 24-50mm och det är rätt långsamt (höga F-tal, dvs dåligt ljusinsläpp).

om du kan, köp hellre D90 med kitgluggen (18-105 eller vad det nu var) och köp till en begagnad 80-200 /2.8

men det är inget dåligt val, det handlar om prioriteringar.

(källa: http://www.photozone.de/nikon--nikk...m-f35-56-g-if-ed-vr-ii-dx-review--test-report )

Jag som läst på ett par sidor att det var det bästa. Kitobjektiv ska väl ändå inte vara nåt att ha, enligt någon. Vad köper man istället då? Begagnat kan man ju inte köpa som totalt okunnig.

kitobjektivet som nikon har är faktiskt helt okej, 18-55 VR, iaf sett till bildkvalitet, det är ju ingen stjärna direkt, och kan inte direkt mäta sig med tex tamron 17-50/2.8 XR DI af ASpherical (långt namn yes it is)
det kostar typ 4200kr iofs.

om du köper din NIKON D90 + 18-105VR inkl. 4Gb och väska hos fotokungen, uppe vid medis, så kostar det 11990kr, deras paket med 18-200 VR kostade 15990kr.. en här på forumet väldigt populär 70-200/2.8 är tamrons exemplar men det går loss på 8000kr till, och då hamnar du 4000kr över din budget (typ) fast får istället en mycket bättre bildkvalitet på telezoomen iaf.

det är en fråga om prioriteringar tycker jag nog. orkar du ha 2 olika objektiv men mycket bättre optiskt kvaltiet sammanlagt? eller vill du ha en som alltid funkar.

Jag skulle hellre välja ett 55-200 om du vill ha större zoom, och sen kolla hur du känner det om du verkligen behöver de mindre brännvidderna och i så fall köpa ett som passar just det du vill använda det till.

Sen har jag ingen säkerställd budget, och kommer inte köpa ett paket nånstans utan kamerahus och objektiv för sig (förstnämnda med företagsrabatt, sistnämnda troligtvis i Malaysia/Singapore :)

Vill bara veta på ett ungefär vad jag ska köpa. Och det lustiga är att här på forumet har många så annorlunda åsikter än på andra ställen, det gör mig galet förvirrad. Ingen tycker likadant som någon annan ;)

Madick: Ok. Varför? (inget ifrågasättande alls, utan vill veta av intresse)

Madick: Ok. Varför? (inget ifrågasättande alls, utan vill veta av intresse)
Ju mer zoom desto mer kompromiss på kvaliteten. Utöver det känner jag att det är vid helt olika tillfällen jag behöver mer än 50 och mindre än 50.

Liknande trådar

V
IT & mobiler Läst många systemkamera-trådar här och på andra sidor, och kikar ständigt runt på priser på kameror och tillbehör. Har dock inte fått... 2
Svar
39
· Visningar
2 948
Senast: Vajja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025