Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 50/1,4 och är väldigt nöjd. Vill ha nåt rörligare, men det funkarMan får springa runt lite mer bara
Kanon i ridhus bla!
Någon som har detta objektiv?
Lämpligt för att fota häst tävlingar och andra rörliga objekt?
Brukar det med bara 50 kännas som om objektet hamnar långt bort?
Jag har det, och tycker jättemycket om det. Nu har jag sådan tur att vi även har ett 70-200 2,8 VR, så jag har så jag klarar mig även om jag skulle sitta på en läktare och fota. Med 50 objektivet behöver man ju komma närmare, så det beror ju på förutsättningarna om det funkar bra eller inte.
Jag fotar med ett 50 mm och 70-300 mm, jag tycker om 50 mm jättemycket. Dock räcker det inte så långt, bäst av att stå i inne i t.ex ridhuset eller fota något nära från läktaren.
Nu kör jag iof Canon, men det är ju nästan likvärdigt förutom att Canons är lite bättre.
Nu är ju förmdoligen ingen här någon krigsfotograf. 50:an, även 1,8:an har sin plats den också. För en amatör finns det ingen anledning att skaffa 1.4 om man inte MÅSTE blända ner till full glugg ofta.
Precis. Jag använder 50/1,8 och går ändå helst inte ner under 2,2. Jag fotar hästar, stora djur, och på nära håll. Med så kort skärpedjup som 1,8 är det inte mycket som blir skarpt, vad ska jag då med bilden till?
Såg att någon redan nämnt det, men kika närmare på 80-200/2,8.
De finns i tre olika varianter och den billigaste kan man hitta för 4000:- på begagnatmarknaden.
Riktigt bra objektiv som verkligen är värda pengarna.
Jag själv har "bästa" varianten av 80-200/2,8, den med AF-S (de två andra har inte AF-S, den billigaste är en skjutzoom och den "i mitten" är vridzoom) och jag märker ingen större skillnad mellan den och ett 70-200/2,8 annat än att mitt 80-200 kostade mig 6500kr och ett 70-200 kan man kanske hitta begagnat för 13.000kr om man har tur, annars är det ännu dyrare.