Nio av elva ridhjälmar klarade inte test

Oj, stora namn ju!

"De ridhjälmar som drogs tillbaka från den finska marknaden var Samshield Shadowmatt, Casco Nori Hufeisen, Imperial Riding Olania Crystal, USG Ridhjälm Comfort Training, Back on Track EQ3 Lynx, Equitare Hile ridhjälm, Hansbo Hs Vision Tech Profile, HKM Carbon art ridhjälm och Horse Ashley barnridhjälm."

Samshield och några andra stora (och dyra) namn har väl fått dåliga testresultat förr dessutom? :confused:
Nu hittar jag tyvärr inte vilka som faktiskt blev godkända, det hade varit intressant i sammanhanget.
 
Samshield och några andra stora (och dyra) namn har väl fått dåliga testresultat förr dessutom? :confused:
Nu hittar jag tyvärr inte vilka som faktiskt blev godkända, det hade varit intressant i sammanhanget.
Lite intressant är att BoT EQ3 Lynx var en av de som fick bäst betyg av Folksam 2018.
 
Artikeln är lite missvisande. För de flesta hjälmarna var det en batch som drogs tillbaka. Inte alla hjälmar av aktuell modell.
Mycket möjligt att det bara är en viss batch, men ändå skrämmande. Vad är det som säger att inte andra otestade batcher också är dåliga?

Om inte jag minns fel så är det väl tillverkaren själv som ska hålla koll på att de fortsätter uppfylla CE-kraven efter att de blivit certifierade?
 
Lite intressant är att BoT EQ3 Lynx var en av de som fick bäst betyg av Folksam 2018.

Vad jag kunde utläsa var ett av de stora problemen med den att den inte satt kvar tillräckligt bra på testhuvudet? Gissar att sånt kan innebära stora skillnader mellan olika tester. Sen testar de islagsdämpning på lite olika sätt, och viktar olika vid bedömningen.

Ett stort problem med hjälmar är väl att vedertagen teststandard inte har tillräckligt bra överföring till ridning som sport egentligen, så när man väl börjar testa utifrån vad respektive labb tycker är viktigast kommer det spreta.
 
Vad jag kunde utläsa var ett av de stora problemen med den att den inte satt kvar tillräckligt bra på testhuvudet? Gissar att sånt kan innebära stora skillnader mellan olika tester. Sen testar de islagsdämpning på lite olika sätt, och viktar olika vid bedömningen.

Ett stort problem med hjälmar är väl att vedertagen teststandard inte har tillräckligt bra överföring till ridning som sport egentligen, så när man väl börjar testa utifrån vad respektive labb tycker är viktigast kommer det spreta.
Hm, intressant synpunkt det andra stycket 🤔
Jag skrev först en massa innan jag kom plötsligt på en annan tanke och raderade allt. Är inte dessa hjälmar specifikt ridhjälmar? Dvs de är anpassade för skydd i ridning och i den miljön, och då borde ju testerna utgå från det? :confused:
Håller inte hjälmarna för en grej inom ridningen så ska de väl såklart inte vara acceptabla oavsett vad det labbet testade för?
 
Hm, intressant synpunkt det andra stycket 🤔
Jag skrev först en massa innan jag kom plötsligt på en annan tanke och raderade allt. Är inte dessa hjälmar specifikt ridhjälmar? Dvs de är anpassade för skydd i ridning och i den miljön, och då borde ju testerna utgå från det? :confused:
Håller inte hjälmarna för en grej inom ridningen så ska de väl såklart inte vara acceptabla oavsett vad det labbet testade för?

Jo, men eftersom standarden för godkännande av ridhjälmar inte riktigt verkar matcha det man hade kunnat önska i form av skydd vid ridning så blir det ju lite knepigt. De hjälmar som inte lever upp till säkerhetsstandard ska givetvis bort från marknaden direkt, men vad jag sett när jag tittar på andra hjälmtester så kan en hjälm mycket väl leva upp till säkerhetskraven men ändå få dåligt testresultat för att man i det testet kollar på andra eller fler saker än lagkraven. Jag tror att Folksam brukar skriva något om det när de presenterar sina resultat.

Hjälmtillverkarna har ju bara krav på sig att följa lagkraven, och att göra mer än så kan innebära en rad nackdelar för tillverkaren; hjälmen blir tyngre, "fulare" och dyrare att tillverka. Kanske även varmare och mindre bekväm= svårsåld.

Just tyngden ökar ju risken för andra skador också, så det är inte så enkelt som att det finns en självklart "säkraste hjälm". Det syns tydligt i andra sporter, i tex amerikansk fotboll är seniorhjälmarna så tunga att kvinnliga spelare ofta får problem med nacken. Hjälmen är gjord för att ta frontsmällar när två 130-kilos män möts framifrån, och det ger en väldigt stor belastning utan att egentligen minska risken för hjärnskakning om man är en 60-kilos snabb springspelare som byter riktning och faller.
 
Och det var lynx det var en batch som återkallades. Hade varit bättre med ordentlig information. Jag fick leta upp det finska testet och be min bättre hälft som talar finska att översätta.
Jag kan ju ändå inte låta bli att bli orolig när en batch döms ut. Hur vet jag att alla andra batcher som inte testats av oberoende testcenter faktiskt uppfyller kraven?
 
Vad jag kunde utläsa var ett av de stora problemen med den att den inte satt kvar tillräckligt bra på testhuvudet? Gissar att sånt kan innebära stora skillnader mellan olika tester. Sen testar de islagsdämpning på lite olika sätt, och viktar olika vid bedömningen.

Ett stort problem med hjälmar är väl att vedertagen teststandard inte har tillräckligt bra överföring till ridning som sport egentligen, så när man väl börjar testa utifrån vad respektive labb tycker är viktigast kommer det spreta.
Som jag förstod det så hade det finska testet testat just mot samma saker som standarden, alltså kontrollerat att hjälmarna uppfyller det som CE-märkning säger att de ska.

Sen är CE-standarden inte tillräcklig om man tittar till ett verkligt fall från häst, utan Folksams tester har testat fler/andra fall. Men om hjälmen inte uppfyller standarden så lär den inte klara Folksams test heller.

Men som AlexandraW skrev, det var en batch som återkallades. Så teoretiskt så kan alla andra batcher vara bra nog för att uppfylla både standarden och Folksams test. Men kan någon garantera det?

Jag skulle vilja ha fler såna här stickprovstester på att hjälmarna faktiskt uppfyller det som lappen i dem säger.
 
Jag kan ju ändå inte låta bli att bli orolig när en batch döms ut. Hur vet jag att alla andra batcher som inte testats av oberoende testcenter faktiskt uppfyller kraven?
Jag minns inte om det stod något om de testat fler batcher. Men övriga var och är okej sälja på den finska marknaden så man får hoppas det.

Fast den bristen finns med alla test. Det är den eller de exemplar som testats som man kan säga något säkert om. Inte alla andra exemplar....
 
Lynx er jo en hjelm med skru hjul i nakken for å tilpasse størrelsen, og de hjulene blir ofte dårlige fort og klarer ikke holde hjelmen stram. Og hjelm med hjul passer absolutt ikke til alle hodeformer, hos meg kan de tippe 45 grader til siden selv om hjulet er stramt.
 
Lynx er jo en hjelm med skru hjul i nakken for å tilpasse størrelsen, og de hjulene blir ofte dårlige fort og klarer ikke holde hjelmen stram. Og hjelm med hjul passer absolutt ikke til alle hodeformer, hos meg kan de tippe 45 grader til siden selv om hjulet er stramt.
Såklart passar inte alla hjälmar alla men att ratten/inställningsanordningen skulle bli dålig har jag aldrig upplevt och då har jag använt sådana hjälmar sedan det kom.
 
Här finns också mer info om hjälmarna som inte godkänts:
https://vaarallisettuotteet.fi/ilmoitukset/ilmoitus/e656980e-da45-488d-ac83-901d23b92853

Google translate gör ett skapligt jobb med att få det begripligt på engelska. Länken går till BoT, men alla hjälmarna finns där.

Att Samshield inte klarade testet förvånade mig inte. De har väl aldrig klarat sig vidare väl i liknande tester? Jag har aldrig förstått varför de är (har varit?) så populära i och med hur dåligt de står sig i tester.
 
Såklart passar inte alla hjälmar alla men att ratten/inställningsanordningen skulle bli dålig har jag aldrig upplevt och då har jag använt sådana hjälmar sedan det kom.
Siden de ikke passer meg så har jeg ikke egne erfaringer, men jeg har flere venner som har hatt hjelmer med hjul, og de har måttet skifte ut hjelmene etter ca 1 år, maks 1 1/2 år, fordi hjulene ikke holder hjelmen stram lenger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Rätt val av ridhjälm kan vara skillnaden mellan att få hjärnskakning eller inte. Men de flesta ridhjälmar som finns på den svenska...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 686
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Anna blickade rofyllt ut över horisonten. Det hade börjat skymma och den annars så starka solen låg som en mild persika ovanför...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp