Nio av elva ridhjälmar klarade inte test

Siden de ikke passer meg så har jeg ikke egne erfaringer, men jeg har flere venner som har hatt hjelmer med hjul, og de har måttet skifte ut hjelmene etter ca 1 år, maks 1 1/2 år, fordi hjulene ikke holder hjelmen stram lenger.
Har haft flera olika märken av hjälmar med justeringshjul genom åren och ingen har vredet gett upp på. Inklusive min BoT Lynx som är inne på 5e året nu.
 
Man behöver inte alltid använda Google translate. Eftersom Finland är ett tvåspråkigt land ska information från myndigheter också finnas på svenska (vilket det trots det inte till 100 % finns)

https://vaarallisettuotteet.fi/ilmoitukset/tuoteryhma/2?date=1

Edit: Tydligen går inte den svenska sidan att dela på svenska, men ni kan enkelt byta språk uppe till höger.
Om man går via tukes-länken jag la in tidigare och där klickar på länken farliga produkter så får man bara hjälmarna och slipper resten. Litet tips bara
 
Om man går via tukes-länken jag la in tidigare och där klickar på länken farliga produkter så får man bara hjälmarna och slipper resten. Litet tips bara
Jo, är har jag gått in förut och läst. Blev så ivrig bara då det började blandas in Google translate här i tråden fastän allt finns färdigt på svenska, så jag förhastade mig lite då jag lade in min länk :sorry:
 
Jo, är har jag gått in förut och läst. Blev så ivrig bara då det började blandas in Google translate här i tråden fastän allt finns färdigt på svenska, så jag förhastade mig lite då jag lade in min länk :sorry:
Ingen fara. Och jag förstår helt frustationen! (Särskilt som Google translate är lika kass på finska som svenska 🙈)
 
Som jag förstod det så hade det finska testet testat just mot samma saker som standarden, alltså kontrollerat att hjälmarna uppfyller det som CE-märkning säger att de ska.

Sen är CE-standarden inte tillräcklig om man tittar till ett verkligt fall från häst, utan Folksams tester har testat fler/andra fall. Men om hjälmen inte uppfyller standarden så lär den inte klara Folksams test heller.

Men som AlexandraW skrev, det var en batch som återkallades. Så teoretiskt så kan alla andra batcher vara bra nog för att uppfylla både standarden och Folksams test. Men kan någon garantera det?

Jag skulle vilja ha fler såna här stickprovstester på att hjälmarna faktiskt uppfyller det som lappen i dem säger.

Ja, jag tänkte bredare med även de andra hjälmtester som cirkulerat (kommer inte ihåg vilket mer än Folksam jag läst, men Folksam är ju bland de största även internationellt sett) och hur man kan resonera när man jämför tester. Jag kanske borde ha förtydligat det. :)
Att de inte lever upp till kraven för CE-märkning är ju betydligt mer anmärkningsvärt, även om det väl kan vara en gråzon om det är dokumentation och inte prestanda som brister.

Det finns ju certifieringar där löpande tester måste genomföras för att behålla märkningen, till skillnad från CE-märkningen där man bara behöver testa igenom man man gjort förändringar (jag har för mig att man till och byta leverantör utan att behöva extern testning igen om man inte förändrat designen, men det kan vara någon annan säkerhetsprodukt det gällde så jag ska inte svära på det).

Ännu bättre borde det vara om man har en hjälm som uppfyller flera olika säkerhetsstandards, eftersom de prioriterar olika saker. EN1384 och PAS015 är rätt likvärdiga, medan tex SNELL ställer högre krav.


Det var där jag läste, men jag hittar inte vilka hjälmar som blev godkända? :confused:

Jag har valt Charles Owen eftersom de är tydliga med märkningar och har modeller som testar mot flera olika standards och certifieringsprogram (och för att de har olika passformer att välja på, en rund hjälm på mitt ovala huvud kommer ju inte heller skydda bra), men även de får ju lite olika resultat i olika tester och med olika modeller.
 
Det var där jag läste, men jag hittar inte vilka hjälmar som blev godkända? :confused:
Jag hittade inte heller vilka som blev godkända, bara vilka som blev underkända. Och läste inte detaljer mer än på min egen hjälmmodell som blev underkänd för att hakbandet lossnade från hjälmen.

Ja, de märken som testar mot flera standarder känns bättre, men de är ju ganska få vad jag lyckats hitta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Rätt val av ridhjälm kan vara skillnaden mellan att få hjärnskakning eller inte. Men de flesta ridhjälmar som finns på den svenska...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 689
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Anna blickade rofyllt ut över horisonten. Det hade börjat skymma och den annars så starka solen låg som en mild persika ovanför...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp