Njursten hos häst

T

tratten

Vad ger njursten hos häst för symtom? Min tränare trodde att en ev en av hästarna som tränar i vår grupp kunde ha det eftersom den börjat vägra...... Men vád ger det för andra symtom? Jag antar att blod i urinen och att han försöker kissa men inget kommer kan vara vanliga symtom, men vad kan det visa för symtom mera? Han visar inget av dessa symtom.....
 
Sv: Njursten hos häst

njursten gör inihelvete ont....som om man håller på att dö, och jag tror att hästen ifråga inte skulle kunna röra sig övht om han hade det...så det tror jag är långsökt....
 
Sv: Njursten hos häst

Smärta/ömhet över njurpartiet, viss värmeökning kan kännas men ovanligt, tempstegring / i vissa fall/ försöker kissa ofta men kommer bara skvättar - haft ett sto som uppvisade dessa symptom och fick konstaterat njursten på henne, ägaren tog hem henne och jag har ingen koll på behandlingen men jag har för mig att hon fick ngn sorts medicin som "sprängde" bort det ???? Orsak till det vet jag inte men vi fick för oss att pelletsfoder som ges torrt kunde vara en orsak??? Vet. sa att det var vanligen orsak till detsamma på katt o hund, dvs torrfoder och djuret drack inte tillräckligt med vätska. :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 206
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp