Jag tycker inte att det är en bra lösning. Jag tror att en stat är ute på djupt vatten när den börjar tulla på organisationsfriheten. Har man väl svartlistat en organisation ligger det betydligt närmare till hands att i framtiden förbjuda fler organisationer som anses illegitima. Och vilka organisationer som anses legitima varierar förstås med sittande regering.
Däremot bör polisen självklart hålla noggrann koll på högerextrema organisationer och inte som idag ha överseende med de brottsliga handlingar de ägnar sig åt som exempelvis hets mot folkgrupp. Dessutom verkar svensk polis av någon outrgrundlig anledning vara väldigt pigg på att bevilja demonstrationstillstånd för NMR i tid och otid, där tror jag att man skulle kunna bli betydligt mer restriktiv.
Jag ser inte alls det sluttande planet framför mig eftersom en sådan inskränkning inte vore godtycklig, utan kan motiveras med skäl. Det centrala är ju att det finns en motivering till inskränkningen. Jag ser åtminstone två skäl som kan motivera ett förbud.
Det ena är att NMR är en organisation som sprider hatpropaganda. Det är inte undantagsfall så att de ägnar sig åt hets mot folkgrupp, utan organisationen i sig utgör hets mot folkgrupp. NMR strider därför både mot svensk lag och mot internationell rätt. Eller borde strida, åtminstone. HD utfärdade en mycket olycklig dom i frågan som gör att hets mot folkgrupp mer eller mindre endast omfattar hiitlerhälsning och nazistiska symboler.
Det andra skälet är att lagen om hets mot folkgrupp förblir en tandlös tiger så länge det inte finns ett uttryckligt förbud mot rasistiska och nynazistiska organisationer (dvs. så länge vi betraktar organisationsfriheten och demonstrationsfriheten som absoluta rättigheter). Det är enligt svensk lag förbjudet att sprida hatpropaganda, men när det sker inom ramen för t.ex. demonstrationsfriheten så blir det helt plötsligt oantastligt (så länge ingen bär hakkors eller gör en hitlerhälsning).