No more läder - syntet ska det va!

Sv: No more läder - syntet ska det va!

Hade en Griffin dressyrsadel till min förra häst som både hästen och jag älskade. :love: T o m min förra tränare anser att det är en av de bästa dressyrsadlarna som finns...hon hade en sån tills hon köpte en specialsydd sadel för henne..sviiiindyyr..

Tyvärr sålde jag min Griffin strax efter förra hästen reste till Trappalanda..se om det går att hitta en sån igen...nu säljs de visst i ett annat utförande. :(

Jag gillar också att smörja, men vem har sagt att man inte kan ha både syntet och läder? Dessutom tycker jag att de flesta syntetsadlarna är skitsnygga.

snurpe skrev:
Jag har iaf dressyrsadeln :)

/snurpe
Den hade medryttarhästen som dog förra året. Jag bara älskade den! :love: Det var dock den äldre, utan mockaliknande sits och knästöd men jag upplevde den aldrig som hal ändå. Urskön och man hamnade i bra/rätt sits lätt! Tyvärr passade den inte min häst (kilbossor) så det blev en Prestige SS VSD för oss istället :love:

*lån*

Är en fan av att putsa och greja med läder, så jag håller mej till det. MEN jag har väldigt goda erfarenheter av wintec sadlarna så det är ingen omöjlighet att man kommer äga en sån i framtiden. ;) Däremot hittar jag inte i Finland några nylonträns, skulle vela för färgens skull ha en mörktblått. Nån i Finland som hittat?!

Alla material har sina för och nackdelar, men att skämmas i en syntetsadel, det var det dummast jag hört hittils.

palle skrev:
Jag håller verkligen med dej om att man inte kan jämföra en Wintec och en Amerigo.....

Amerigon går ju inte ens att skritta i en gång.... :smirk:

:rofl: :rofl: :rofl:

Nä, varför inte låta folk ha de sadlar de vill oavsett vad de är gjorda av eller hur de ser ut?

Har aldrig någonsin träffat på någon syntetsadelägare som ser ner på någon med lädersadel men däremot många med lädersadel som ser ner på dem med syntetsadlar...

Ridkunskaperna sitter inte i en svindyr sadel av läder.

Det är nog ungefär som med hästraser, vissa har "fördommar"...
Har själv två "udda"raser, kommentarerna brukar vara...
Vad ska du med en A.... till de kan man ju inte rida.
När de ser S.. den där kan man ju inte använda.

Gissar och tror att de är samma med utrustning.
För vissa gäller bara MÄRKET och helst ett dyt sådant.

För andra gäller det att sakerna är bra och samtidigt gärna har lågt/bra pris.
mvh El

Jag måste bara fråga: Är det bekvämt för hästen med ett trä'ns av nylon??? Skulle inte tro det då man tex aldrig ska hålla i en longerlina av nylon utan hanskar (om hästen drar till kan det ge brännskador på handen som håller i linan och det svider till rejält) Så det samma borde väl gälla hästar (att det bränner till då man drar i tyglarna tex)?

Nej, tacka vet jag mjukt, underbart doftande läder som dessutom är snyggare!
Ps. Snurpe din häst var jätte söt :)

Men et finns sorter som är "fodrade"

Galoppen har haft syntet träns och sadlar i en massa år innan ens distansfolket "upptäckte" fördelarna....

Och nu har travfolket också upptäckt fördelarna....

Men några mer stockkonservativa personer än "fin" ridfolket får man nog leta efter.....
Dom ratar allt som är praktiskt.....det är bara det "fina" märket som gäller....

Nu sitter jag aldrig och sliter och drar tyglarna på min häst så han får brännskador; han lyssnar på sitsen :idea: Han har aldrig visat minsta tecken på att tränset skulle vara obekvämt.

/snurpe

Alla färgade träns är INTE gjorda i nylon....
Dessutom som någon annan nämnde de är oftast fodrade
mvh El

palle skrev:
Jag håller verkligen med dej om att man inte kan jämföra en Wintec och en Amerigo.....

Amerigon går ju inte ens att skritta i en gång.... :smirk:

Man vänjer sig ;) Amerigo flat (dressyr) som jag ridit i låser inte fast ryttaren som väldigt många andra dressyrsadlar gör. Det blir som du säger mycket svårare att sitta rätt eftersom man måste hitta sin egen balans och sin egen sits. Men träning ger färdighet!

Lite of topic sådär...

Nirak

Det är just sådana sadlar jag inte kan sitta, sådana som låser fast ryttaren alltså....

När en annan i den grå forntiden lärde sej rida var det i jättestora gamla manskapssadlar....inte så bekväma, men oj vad man lärde sej att hitta balansen snabbt...annars låg man ju i sågspånet och krälade....

Vad jag däremot fick i den Amerigo sadel jag skulle rida i, var en sådan för dj...g värk i "röva", som man säger här...
Det gick attans så mycket bättre barbacka i stället....

snurpe skrev:
Nu sitter jag aldrig och sliter och drar tyglarna på min häst så han får brännskador; han lyssnar på sitsen :idea: Han har aldrig visat minsta tecken på att tränset skulle vara obekvämt.

/snurpe

Tror inte heller på det är med att nylonet skulle brännas på hästen (möjligtvis i dina händer ;) :o )
Hursomhelst så måste ju vävribbtyglar också kunna brännas på hästen i så fall, eller?
Och det har de väl inte gjort so far?
Nej, jag trodde att det var meningen att man skule rida med sätet och dra så lite så möjligt i tyglarna..men där hade jag vist fel :angel: ;) ...

och till den som bränner sin häst med tyglarna: Sätt nackludd på dom eller håll dej i manen! :D :rofl:
Obs!!*skämt!*Obs!

Senast ändrad:

_SaintTropez_ skrev:
Ser inte folk ner på dig när du har en syntetssadel? Skulle skämmas upp över öronen! :o

Men ärligt talat... Vilken planet kommer du ifrån??? :devil:

_SaintTropez_ skrev:
Ser inte folk ner på dig när du har en syntetssadel? Skulle skämmas upp över öronen! :o

Så anledningen till att jag skrev som jag gjorde i mitt tidigare inlägg var alltså att jag inte gillar syntetsadlar för dom är så fula helt enkelt!

En fin prestige eller butet lädersadel slår ALLT! :love:
Min dotter har just tillbringat ett år i england hos den välkände dressyrtränaren David Hunt, till vardags där reds ALLA hästar med syntetsadlar och Libbys Webträns! Där var god ridning och hästhållning det viktigaste, utrustningens märke var helt obetydligt. Oftast är det väl så att många ryttare tror att bara för jag har ett visst fint märke på sadel eller träns ska ridningen gå som en dans. En duktig ryttare kan däremot rida svår dressyr i en syntetsadel och med syntetträns, men den dåliga ryttaren tror att fina firmamärken på utrustningen ska uppväga den dåliga ridningen och dåliga självförtroendet.

Ehhhh Aaaaaaaa!!!!!

kan tänka mig att det är praktiskt!
men inget jag skulle använda själv, det är nått speciellt med läder och dess lyster, o sen är det ganska roligt att smörja också! :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka