No show avgifter på restaurang

Min irritation kring resturanger ar mer kring hur manga som ar fullbokade, och att det ar mycket svarare an det brukade vara att bara dyka upp pa dorren och kunna fa ett bord!
Gor det svart att planera nagot mer spontant, och for storre grupper (6-8 och mer typ) ar det ofta jattesvart att fa plats om du inte bokar minst 2 veckor i forvag - kanns trakigt, och indikerar till mig att det finns rum for fler resturanger, ekonomiska svarigheter till trots!

Desto viktigare att inte platserna uppehålls av folk som inte har för avsikt att dyka upp...

Jag har varit på många ställen med "no show"-avgift, precis som att min frisör tar betalt om man inte avbokar. Tycker det är helt rimligt, restaurangerna har varit av typen som man bokar veckor eller månader i förväg, och ofta är det mellan 6-24 h i förväg man måste avboka. Det är ju vettigt att ge någon på väntelistan möjlighet att gå dit istället, om man nu inte kommer dyka upp. Restaurangerna ifråga har inte heller jättemånga bord och i regel sittningar på ett par timmar, så om ett sällskap på 5-6 personer inte dyker upp så påverkar det helt klart kvällens planering.

Kan tillägga att det ska mycket till för att jag skulle boka in mig någonstans där de ska ha avbokning mer än ett par dagar i förväg för en vanlig middag. Det är mer vad jag förväntar mig om jag skulle boka en våning på Sjömagasinet...
 
Var nyligen på en sådan restaurang i Göteborg. Poppis ställe. Vi fick boka bord två veckor innan för att vara säkra på att få ett (resturangbesöket var ett önskemål från en jubilar)
Tycker det är helt rimligt. Ett jäkla ofog med folk som vaskar bokningar. Vi har en vän som driver en liten krog i Göteborgs innerstad som är skittrött på det beteendet. Blir tydligen allt vanligare. Nu har inte han no show men jag tror det kommer bli allt vanligare även på vanliga restauranger.
 
Jag hade inte ens kunnat föreställa mig att folk bokade in sig på olika ställen för att sedan välja i sista sekund!

Nu äter jag ytterst sällan ute, och aldrig på ställen där man behöver boka bord. Men, jag har full förståelse för att kunder måste betala om de bara uteblir utan förvarning. Jag har flera gånger hamnat att prata med personer som jobbar i serviceyrken, där de inte tagit betalt för uteblivet besök. Kunderna är gränslösa då. De bara låter bli att dyka upp utan att höra av sig.

Sedan tänker jag ju också som så att det kan vara svårt att veta i förväg om man inte kan komma eller inte. Säg att jag bokat bord inne i stan någonstans, och så blir det åter igen strul i tågtrafiken så att jag omöjligt kan komma i tid, då är det inte så kul att dessutom behöva betala för det. Själv tror(!) jag därför att jag hade valt att debitera de som uteblir utan att höra av sig innan, men kanske inte haft krav på att det måste vara sådär jättelångt i förväg som avbokningen sker.
 
Hur lyckas restaurangerna ta betalt om man uteblir? Vem som helst kan uppge mitt namn och telefonnummer vid bokning? Tar de personnr (vilket nån annan också skulle kunna uppge fel)?
 
Hur lyckas restaurangerna ta betalt om man uteblir? Vem som helst kan uppge mitt namn och telefonnummer vid bokning? Tar de personnr (vilket nån annan också skulle kunna uppge fel)?


Du garanterar bokningen med kreditkort eller betalkort som det informeras om i avtalsvillkoren debiteras med en viss summa om du inte avbokar i tid eller inte dyker upp. Har sett allt mellan 200-500 kronor per bokad gäst. Gäller bokningar på nätet. De som haft detta har oftast inte haft telefonbokning utan hänvisat till någon bokningssystem.
 
Du garanterar bokningen med kreditkort eller betalkort som det informeras om i avtalsvillkoren debiteras med en viss summa om du inte avbokar i tid eller inte dyker upp. Har sett allt mellan 200-500 kronor per bokad gäst. Gäller bokningar på nätet. De som haft detta har oftast inte haft telefonbokning utan hänvisat till någon bokningssystem.
Tänkte inte ens på onlinebokning :o de allra flesta jag äter på har telefonbokning.
 
Jag tycker överlag det där med att behöva boka är ett ofog :D Jag är rätt spontan och gillar att bara kunna droppa in. Det känns också som rätt ineffektivt med bordsbokningar, det innebär ju att bord ofta står tomma ganska lång tid innan den bokade tiden. Det är verkligen tråkigt när man kommer till en nästan tom restaurang och får höra att det är fullbokat. Däremot kan jag absolut ha förståelse för no show-avgift även om jag sällan stöter på det själv. Särskilt om det är som någon skriver att folk bokar flera restauranger! Jag har ibland varit ute och ätit på julafton - de restauranger som har öppet då tar ofta betalt i förväg eftersom det tydligen är vanligt att man bokar och sedan ångrar sig. Extra trist om man har tagit in en massa personal på julafton och dessutom fått säga nej till folk för att det är fullt (julafton är ofta fullt rätt tidigt dessutom, är inte så mycket öppet då).
 
Jag har full förståelse för no-show avgift förutsatt att avbokningsregeln är att man ska avboka senast 24-6 timmar innan. Längre än så har jag inte förståelse av. Sen tycker jag även att man får sära på att ingen kommer och att tex en i sällskapet inte kom (tex. pga sjukdom). Om jag tex har bokat bord för 4 personer och en person blir sjuk under dagen, efter avbokningstiden, så tycker jag det är fel om restaurangen tar ut en avgift för den 4:e personen om de övriga 3 (såklart) fortfarande kommer. Det senare har jag dock aldrig varit med om i Sthlm. Det har hänt att jag har bokat bord och en i sällskapet faktiskt blev sjuk bara några timmar innan bokningen (efter abokningstiden). Jag ringde dock då direkt och meddelade detta och det var inget problem även om det var efter avbokningstiden.
 
Här i stan finns en restaurang som är liten och mycket populär. Man måste boka månader i förväg. Om man avbokar mindre än 72 timmar i förväg får man betala 1000 kr/pers. Det gäller även om sällskapet kommer men nån uteblir t.ex. pga sjukdom. Den restaurangen kan ha hur god mat som helst men inte en chans att jag går dit! Inte en chans!
 
Här i stan finns en restaurang som är liten och mycket populär. Man måste boka månader i förväg. Om man avbokar mindre än 72 timmar i förväg får man betala 1000 kr/pers. Det gäller även om sällskapet kommer men nån uteblir t.ex. pga sjukdom. Den restaurangen kan ha hur god mat som helst men inte en chans att jag går dit! Inte en chans!
Om en restaurang är såpass populär känns det ju dessutom som att de skulle kunna fylla avbokade platser rätt snabbt? Och att man får betala om man blir sjuk är ju en riktigt märklig policy... O_o
 
Här i stan finns en restaurang som är liten och mycket populär. Man måste boka månader i förväg. Om man avbokar mindre än 72 timmar i förväg får man betala 1000 kr/pers. Det gäller även om sällskapet kommer men nån uteblir t.ex. pga sjukdom. Den restaurangen kan ha hur god mat som helst men inte en chans att jag går dit! Inte en chans!
Nä den hade jag inte bokat bord på heller...
 
Här i stan finns en restaurang som är liten och mycket populär. Man måste boka månader i förväg. Om man avbokar mindre än 72 timmar i förväg får man betala 1000 kr/pers. Det gäller även om sällskapet kommer men nån uteblir t.ex. pga sjukdom. Den restaurangen kan ha hur god mat som helst men inte en chans att jag går dit! Inte en chans!
Då hade jag hellre raggat upp random person ....

Jag hade inte heller velat äta på ett sånt ställe.
En sak som jag funderar på lite mer generellt egentligen.
Det är alla VIP typer í sammahang, de som alltid får plats på poppis restauranger, de som alltid har gratis inträde på allt och får vara i VIP-områdena. Gäller sånt här nånsin dom? behöver de ens boka bord?
 
Om en restaurang är såpass populär känns det ju dessutom som att de skulle kunna fylla avbokade platser rätt snabbt? Och att man får betala om man blir sjuk är ju en riktigt märklig policy... O_o

Ja, alltså man måste betala 1000 kr oavsett varför man inte avbokat minst 72 timmar innan. Och sjuk blir man ju ofta rätt plötsligt. Jag har iaf aldrig lyckats planera det i förväg så jag tar gärna givet att de skiter i varför man inte kunde komma.

Det är en mycket liten restaurang med få bord som är mycket exklusiv. Har inte öppet varje dag osv. Så jag är rätt säker på att de har en lång lista med folk som ville boka bord men inte lyckades. Borde inte alls vara svårt för dem att hitta folk som vill komma.
 
Jag tycker överlag det där med att behöva boka är ett ofog :D Jag är rätt spontan och gillar att bara kunna droppa in. Det känns också som rätt ineffektivt med bordsbokningar, det innebär ju att bord ofta står tomma ganska lång tid innan den bokade tiden. Det är verkligen tråkigt när man kommer till en nästan tom restaurang och får höra att det är fullbokat. Däremot kan jag absolut ha förståelse för no show-avgift även om jag sällan stöter på det själv. Särskilt om det är som någon skriver att folk bokar flera restauranger! Jag har ibland varit ute och ätit på julafton - de restauranger som har öppet då tar ofta betalt i förväg eftersom det tydligen är vanligt att man bokar och sedan ångrar sig. Extra trist om man har tagit in en massa personal på julafton och dessutom fått säga nej till folk för att det är fullt (julafton är ofta fullt rätt tidigt dessutom, är inte så mycket öppet då).
Det är sällan en restaurang har ett bord tomt från 18 till de öppnar till 20 när det är bokat för middagsgäster. Då sätter man en drop-in där som kommer vid 18, eller ett gäng som bara vill ta ett eller två glas (med info att de måste lämna senast 19:45). Eller så börjar de boka in så att bord x alltid är för förbokningar och y för drop-in. Vanligtvis räknar man en sittning till 2-3 timmar, så det kan se tomt ut men kommer man tillbaka 20 min senare så är många bord fulla.
 
Det är sällan en restaurang har ett bord tomt från 18 till de öppnar till 20 när det är bokat för middagsgäster. Då sätter man en drop-in där som kommer vid 18, eller ett gäng som bara vill ta ett eller två glas (med info att de måste lämna senast 19:45). Eller så börjar de boka in så att bord x alltid är för förbokningar och y för drop-in. Vanligtvis räknar man en sittning till 2-3 timmar, så det kan se tomt ut men kommer man tillbaka 20 min senare så är många bord fulla.
Ja kommer jag 19 eller 19.30 får jag ju inte plats vid ett bord som är bokat kl 20. Så det kan ju absolut se ut som det finns gott om plats men allt är bokat. Sen.
 
Min första tanke när några restauranger i stan började med detta för ett tag sedan var "hybris och storstadskomplex". Men, jag förstår det också fullt ut. Har jobbat över 10 år i branschen och antalet no-show på en fredag/lördagkväll var ibland löjligt många.

Att stå med en fullbokad restaurang (tror man) och neka folk i dörren för att sedan plötsligt ha 5 bord lediga för att folk inte behagade dyka upp eller ens meddela att de inte tänkt dyka upp är riktigt riktigt irriterande. Vi sänkte till sist gränsen för hur länge vi höll ett bokat bord till 15 min för att kunna sätta drop-in gäster där snabbare men oavsett så är det jäkligt respektlöst att som gäst inte höra av sig alls.

Jag är för att debitera no-show, givetvis kan man bli sjuk samma dag eller något oförutsett hända men då hör man av sig. Jag misstänker att de allra flesta restaurangerna som har denna policyn även hade varit rätt så tillmötesgående om man ringer samma dag och förklarar varför man inte kan komma även om de egentligen har en 24-48-72h gräns på avbokningen.
 
Ja kommer jag 19 eller 19.30 får jag ju inte plats vid ett bord som är bokat kl 20. Så det kan ju absolut se ut som det finns gott om plats men allt är bokat. Sen.
För att fortsätta resonemanget- ett bokat bord är alltså upptaget betydligt längre än ett drop inbesöksbord. Det borde alltså vara effektivare att inte ta bokningar.
 
För att fortsätta resonemanget- ett bokat bord är alltså upptaget betydligt längre än ett drop inbesöksbord. Det borde alltså vara effektivare att inte ta bokningar.

Ja, om man har ett konstant högt tryck in så blir det fler omsatta gäster med drop-in. Men också mer svårplanerat med personal och råvaror och vissa gäster kommer dissa restaurangen helt och hållet. Kanske de gäster man gärna vill ha.

Vid vissa (oftast) tillfällen vill jag definitivt ha en bokad plats på en specifik restaurang och inte jaga runt som en dåre med ett sällskap för att hitta ett just-nu ledigt bord, eller stå och vänta på ett dylikt. Andra tillfällen kan det vara helt okej att vandra runt och hitta ett bra ställe, när man är själv är eller bara två.

Många restauranger kör en mix där de tar emot bokningar på en delmängd av borden och drop-in på en annan delmängd, för att kunna balansera bra.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp