Nobivac pi

TinyWiny

Trådstartare
Har min hund vaccinerats med de senaste åren men hur ofta behöver man egentligen vaccinera? Ska det göras varje år eller är det olika med olika medel?

Min hund träffar inte så många andra hundar men en av dem han träffar tränar regelbundet på brukshundklubben och träffar ju då många hundar.

Jag har inte tänkt på det utan bara vaccinerat honom när hästarna ändå har vaccinerats. Det är ju ingen stor kostnad men hur gör ni? Hur ska det vara?
Min förra hund tålde inte vaccinet så där har jag inget att jämföra med heller då han inte kunde vaccineras.

Sv: Nobivac pi

Nobivac Pi är bara vaccin mot kennelhosta. Det ska ges varje år för optimalt skydd, tom var 9:e månad tror jag. 100% skyddad mot kennelhosta är man dock aldrig trots vacc.

"Förr" var det väl vanligast att man gav PPi (parvo + kennelhosta) vartannat år och DHPPI (parvo, valpsjuka, HCC, kennelhosta) vartannat. Numera är nog de vanligaste allmänna rekommendationerna att vaccinera vartannat år för att det faktiskt räcker gott och väl med trippeln vartannat utan att fylla på med parvo däremellan. Dock ev med påfyllnad av kennelhostevaccinet varje år om man vill det.

Relativt nyligen började man väl tom mena att vart tredje år kan vara tillräckligt. Däremot är det lämpligt att se till att tikar som ska ha valpar har så färskt skydd som möjligt, helst inom senaste året. Jag vaccinerar hundarna vartannat år men försöker också se till att det är relativt färskt på tikarna när de ska paras. Börjar det bli dags för en spruta ger jag heller innan parning än i samband med valparnas lev, så att de får nytta av de nya antikropparna!

Tack för ditt svar :)

Vid nogrannare koll står det så här:
2007 nobivac DHPPI
2008 nobivac DHPPI
2009 nobivac PI

Då behöver han alltså DHPPI i år enligt gamla rek. men enligt de nya inte förren nästa år?
Den vaccinationen som gjordes förra året var alltså bara mot kennelhosta och var egentligen "onödig" då?

De "nya" rekommendationerna är individanpassade och säger att hundar som inte utsätts för så stora risker (dvs ej kommer att bo på pensionat, inte ställas ut, delta i tävlingar, träningar eller andra jippon med många hundar på samma ställe) kan vaccineras mot valpsjuka, parvo och HCC vart tredje år. För andra vovvar kan man ändå välja vartannat år för att minimera riskerna. Kennelhosta måste boostras årligen för bibehållet skydd, men är du inte intresserad av det så var förstås sprutan förra året "onödig".

Okej! Då är jag med. Insåg sedan att jag var nog lite trött när jag svarade för den förra året var ju inte i onödan utan helt korrekt :o

Tack för svaret, då vet jag hur jag ska göra nu med vaccinationen. Han får fortsätta få ihop med hästarna varje år.

Han blir så lycklig att han också får vara med när någon kommer till hästarna :D och inte får gå in som när hovslagaren kommer.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: cassina
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Rumpnissen
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 576
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 523
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?