Nödslakt?

Sv: Nödslakt?

Nässlander i Nyland kör ner till Sundsvall, gränsen är 3 timmars körning eftersom kroppen måste slaktas upp inom den tiden.
PL

Det skadar nog inte att än en gång påminna om att det är SKILLNAD på nödslakt och nödavlivning!
För uppenbarligen är det många som inte förstått detta oavsett hur många gånger det upprepats!

Nödavlivning = snabb avlivning av djurskyddsskäl. Kroppen skickas på destruktion (såvida man inte har tillstånd att begrava den hemma nånstans). DETTA är väl det som vi hästägare i de allra flesta fall menar när vi pratar om nödslakt.

Nödslakt = snabb avlivning där djuret finns OCH där köttet tas omhand. DETTA är vad Peter menar med de 3 timmarna transporttid...

För oss hästägare så är det väl sällsynt att man verkligen VILL att köttet ska tillvaratas, det viktigaste är ju att vår älskling inte lider mer!
Det är ju lite skillnad för köttdjursuppfödare där de är beroende av inkomsten som djurets kött ger...

Personligen ser jag det som mycket snyggare att kroppen tas in o slaktas upp där så kan ske än att den transporteras över halva sverige tillsamman med en massa andra kadaver. Hos oss är dessutom nödslakten det snabbaste alternativet. Att det dessutom är flera tusen kr billigare ser jag verkligen inte som någon nackdel.
Är det akut kommer nödslakten ofta ut innan veterinärintyget är färdigskrivet. Alt är att vet avlivar men då kan man få vänta flera dagar på hämtning för destruktion om man inte har möjlighet att gräva ner hemma.
PL
PL

Om jag måste avliva någon av mina hästar så har jag inget emot att använda köttet. Kroppen är ju bara en " borg " och när hästen dör så försvinner också det som jag älskar. Jag tycker att det är värre att slänga hästen i en container och låta den börja ruttna osv. Precis som om det vore en tom behållare eller något.

Fast jag är medveten att några tycker att jag inte är klok som kan tänka mig att sälja köttet. För mig är det i alla fall inte fel att spara pengar.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 594
Senast: Zetly
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 145
Senast: Mint
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 041
Övr. Hund Finns det överhuvudtaget? Hade behövt vattentäta skor/sockar som sitter kvar, även vid lång och fartfylld aktivitet. Helst inte allt...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka