Nödrop - pelargonerna dör!!!

kopur

Trådstartare
I somras köpte jag så underbart fina rosenknoppspelargoner och jag har försökt övervintra dem i vårt svalaste fönster. Men nu är det nästan bara skrumpna, bruna pinnar kvar...

Har jag vattnat för mycket? Är det viktigt att de torkar upp ordentligt mellan vattningarna? Finns något jag kan göra för att rädda dem?

(Har försökt ta sticklingar, men de bara ruttnar...)
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

I somras köpte jag så underbart fina rosenknoppspelargoner och jag har försökt övervintra dem i vårt svalaste fönster. Men nu är det nästan bara skrumpna, bruna pinnar kvar...

Har jag vattnat för mycket? Är det viktigt att de torkar upp ordentligt mellan vattningarna? Finns något jag kan göra för att rädda dem?

(Har försökt ta sticklingar, men de bara ruttnar...)

vintertid ska de knappt ha något vatten alls. (Väldigt få krukväxter ska ha speciellt mycket vatten vintertid). Gärna så torra krukor som det går. Bara några droppar om de slokar allför intensivt. Fuktiga bör de inte vara.

Prova att ta upp dem ur krukan och skaka av så mycket jord du kan, plantera om i ny jord och vattna knappt alls.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

KL...

Tänk om vi haft ett trädgårds/växtoldlingforum på buke!:angel:

Då hade denna tråd troligen hittat sitt svar litet snabbare då alla trädgårdsintresserade på buke kollat in där! Som det är nu är det ju tex många på älde ungdom som aldrig kommer in hit....eller folk som aldrig är inne på de allmäna forumen utan bara går till sina respektive specialforum!


Pelargoner är fö fina!

PS pelargonsticklingar brukar klara sig lättare om man sätter sticklingen i såjord med en gång och inte sätter dom i en burk med vatten!

/KT
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Ja - ett växtforum vore toppen!!!

Jag har försökt rota sticklingarna i sådan mossa som man även använder till orkidéer... Ska testa med såjord istället!

TACK!
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Jag har inte vattnat mina alls i vinter och alla 50 lever utom två och de var extremt små när jag "vintrade" dom. Jag tror dina helt enkelt ruttnat.
Nya sticklingar är nog enda lösningen. Sätt de nya sticklingarna direkt i såjord, ställ dom ljust och vattna så får du nya fina pellisar.
Vad var det för sort du hade?
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Ang. ett trädgårdsforum, jag har mängder av frågor om tomt och odlingar, eftersom jag har megastor tomt och noll förutsättningar.

Men det känns inte så attraktivt att starta en tråd om det, eftersom den lär halka så långt bak.

Go Trädgårdsforum! :bow:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Å, 50 stycken! Har du många olika? Vilka är favoriterna?

Hur övervintrar du dina?
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Jag har inte vattnat mina alls i vinter och alla 50 lever utom två och de var extremt små när jag "vintrade" dom.

Phu, det där låter bra det! Jag slängde i höstas in alla mina pelargoner i verkstaden, som är kall men frostfri och så skulle jag titta till dem och vattna ibland. Hade jag tänkt :crazy: men så har de inte blivit och nu har jag inte velat gå in för att se på alla döingar.

Men nu kan jag alltså våga mig in för att se hur de har det, köpa jord och plantera om de som verkar vara vid liv. :):):)
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

I princip det enda som tar död på pelargoner är för mycket vatten. Eftersom jag inte vill ha (läs: har inte plats) pelargonerna i fönstren under vintern så låter jag dem gå in i lite vila först i lägenheten och ställer sedan helt bryskt ned dem i källarförrådet. När våren kommer så ser de givetvis döda ut, men jag tar ändå upp dem, klipper ned dem och ställer dem ljust igen och börjar vattna lite försiktigt. Vips så mår de toppen igen.

Du ska se att det finns hopp för dina pelargoner!
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Å, 50 stycken! Har du många olika? Vilka är favoriterna?

Hur övervintrar du dina?

Tror det är ca 40 olika sorter, lite svårt att välja favorit, men den Turkiska Jättepelargonen är cool, växte så den var 150 cm minst på en sommar från att ha varit liten stickling köpt i mars. Sedan är ju Susan Screen också stor och fin med jätteblommor och Mallorca (äv. kallad Kanariepelargon eller Swiss Star) förståss.
Fast den som ändå blir no.1 är nog Westdale Appelblossom om den nu behagar blomma i år, förrra året vägrade den trots att alla andra blommade som tokar :devil:.
De övervintrar i ett litet förråd med ett litet fönster ut mot altanen, tror eg att det är för lite ljus men det gick ju hyfsat ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Men nu är det nästan bara skrumpna, bruna pinnar kvar...

Har jag vattnat för mycket? Är det viktigt att de torkar upp ordentligt mellan vattningarna? Finns något jag kan göra för att rädda dem?

(Har försökt ta sticklingar, men de bara ruttnar...)

Just det här med skrumpna låter illavarslande :(
Är de mjuka?

Det har inte blivit för kallt i rummet - så att de frusit?

Jag tror också att sista chansen är sticklingar, och då helst i såjord.

Lycka till!!
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Phu, det där låter bra det! Jag slängde i höstas in alla mina pelargoner i verkstaden, som är kall men frostfri och så skulle jag titta till dem och vattna ibland. Hade jag tänkt :crazy: men så har de inte blivit och nu har jag inte velat gå in för att se på alla döingar.

Men nu kan jag alltså våga mig in för att se hur de har det, köpa jord och plantera om de som verkar vara vid liv. :):):)

Jag tror de lever:) fast de ser nog döda ut vid en första anblick, men ge dom lite vatten och ny jord så tittar det nog ut små skott, klipp dom inte förrän de har "vaknat" till liv och klipp så det finns något blad kvar på varje gren sedan. Förra året var jag för brysk mot mina och klippte ner dom och planterade om dom samtidigt direkt från vintervilan, det tålde dom INTE, bara de två tappraste överlevde. Som tur var hade jag sticklingar från alla andra utom en.
Kan säja att jag hade en pelargon jag glömt i förrådet under trappan i 2-3 år som när jag hittade den och vattnade den visade sig leva:banana:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Den var häftig! :bump:
Jag har oxå en väldigt mängd med plantor men inte så många olika sorter... Jag är dessutom urusel på att ha koll på vilken som är vilken när de inte blommar, och namnen glömmer jag konstant. Men jag njuter av dem! :D Och lägger ut alldeles för mycket pengar på att köpa nya sorter...:angel:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Oj vilken pelargon :love: !

Hur varmt är ditt vinterförråd?
Tack för info om förvaringen, även om misslyckad uppväckning.
Jag har gjort så jag också en gång, det gick inte heller bra :angel: .
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

:eek: var får man tag på en sån?! :angel:
Köpte den som liten sticklig på någon mässa. Det finns massor av pellisar som kan bli stora om man bara tar en stickling från en pelargon som inte fått stråförkortningsmedel. De flesta man köper på ICA och hos handelsträdgårdarna får stråförkortningsmedel för att de inte har möjlighet att toppa alla tusentals pelargoner.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Oj vilken pelargon :love: !

Hur varmt är ditt vinterförråd? .
Alldeles för varmt, säkert 10-15 grader. Den här vintern hade de nog gått bra att övervintra dom på glasverandan hela vintern. Har en som jag tänkte att den kunde ju få dö, för den fick inte plats i förrådet och den lever och frodas efter vintern i sin ensamhet på verandan:love:. Nu får jag nog bli snällare mot den:angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 509
Senast: eyz
·
Trädgård & Växter Hej! Min sambo älskar djungel och har köpt en hel bunt med växter som av någon outgrundlig anledning trivs hos oss?? Men en av dom...
Svar
4
· Visningar
3 971
Senast: Lavinia
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 335
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp