Nödrop - pelargonerna dör!!!

Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Den var häftig! :bump:
Jag har oxå en väldigt mängd med plantor men inte så många olika sorter... Jag är dessutom urusel på att ha koll på vilken som är vilken när de inte blommar, och namnen glömmer jag konstant. Men jag njuter av dem! :D Och lägger ut alldeles för mycket pengar på att köpa nya sorter...:angel:

Herregud, jag skulle aldrig ha någon koll utan namnlappar, sätt etiketter på dom så du vet. Jag är inte ens säker på skillnaden när dom blommar, alla mårbackasorter ser ju nästan likadana ut och stjärnpelargoner är ju hopplösa om man inte har koll. Mallorca däremot går ju bara inte att ta fel på.
Jag är med i Svenska pelargonsällskapet och ibland försöker någon namnbestämma en pelargon och jag lovar att man får många namnförslag:rofl:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Jag tror de lever:) fast de ser nog döda ut vid en första anblick, men ge dom lite vatten och ny jord så tittar det nog ut små skott, klipp dom inte förrän de har "vaknat" till liv och klipp så det finns något blad kvar på varje gren sedan. Förra året var jag för brysk mot mina och klippte ner dom och planterade om dom samtidigt direkt från vintervilan, det tålde dom INTE, bara de två tappraste överlevde. Som tur var hade jag sticklingar från alla andra utom en.
Kan säja att jag hade en pelargon jag glömt i förrådet under trappan i 2-3 år som när jag hittade den och vattnade den visade sig leva:banana:

Under sommaren planterade jag om dem i stora krukor och urnor, några med olika sorter tillsammans. Jag hade tänkt klippa ned dem och plantera om i mindre separata krukor för att kunna ha dem inne i ljuset. Men nu ska jag inte göra det efter ditt råd. Fast jag fattar inte hur jag ska få plats med alla stora krukor inne, innan jag kan plantera om dem :crazy:

Ska man klippa ned dem ända ned eller bara det som ser dött ut? Jag tycker om pelargoner som är stora och kraftiga, så några år har jag kunnat övervintra endel inne och de har jag bara klippt ned en bit. Fast de har ju och andra sidan blivit skötta under hela vintern, de jag har nu är ju på "undantag" :smirk:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Under sommaren planterade jag om dem i stora krukor och urnor, några med olika sorter tillsammans. Jag hade tänkt klippa ned dem och plantera om i mindre separata krukor för att kunna ha dem inne i ljuset. Men nu ska jag inte göra det efter ditt råd. Fast jag fattar inte hur jag ska få plats med alla stora krukor inne, innan jag kan plantera om dem :crazy:

Ska man klippa ned dem ända ned eller bara det som ser dött ut? Jag tycker om pelargoner som är stora och kraftiga, så några år har jag kunnat övervintra endel inne och de har jag bara klippt ned en bit. Fast de har ju och andra sidan blivit skötta under hela vintern, de jag har nu är ju på "undantag" :smirk:

Ja du, där har vi alla ett gemensamt problem, var ska alla pellisarna bo innan de kan flytta ut:confused: Det tror jag inte jag löser, jag har själv en massa kvar i vinterförrådet trots dubbla rader pelargoner i fönstrena (tur att de andra krukväxterna är av typen Fikus dvs de tar inte illa upp om man ställer dom på golvet mitt i rummet ett par månader).
Fast jag skulle tro att du kan sära på dom och sätta dom i mindre krukor med ny jord bara du inte klipper dom, ta bra bort gamla blad och döda grenar, när de ser uta att vakna till liv och börja växa så kan du ju klippa också.
Jag har flyttat mina så nära fönstret jag kan och höjt tempen i förrådet, det får duga. I helgen tänkte jag bära ut dom på glasverandan så de får en massa ljus som de älskar, men får nog räkna med att bära in dem igen vid frostrisk (det är lite bökigt att hinna bära ut 50 pellisar innan jobbet så det får bli på helgerna de bor där).
Jag har läst rekommendationer att klippa ner till ca 10 cm, men det tänker jag INTE göra med alla mina, har de långa stänglar utan blad så brukar det ändå växa ut nya grenar där. De som är riktigt stora som Susan Screen, Turkisk Jätte och Mallorca kommer jag bara att klippa så mycket som behövs för att de inte ska bli rangliga. Sedan går det ju att ansa vart efter under säsongen men det är lite svårt att gå fram med saxen när de blommar så fint. Ibland gör jag fina buketter av mina och ställer på bordet när jag ansat, då behöver man ju iaf inte slänga bort blommorna.
Kom bara ihåg en sak, Pelargoner är beroendeframkallande, lika illa som Internet och hästar:p
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Kom bara ihåg en sak, Pelargoner är beroendeframkallande, lika illa som Internet och hästar:p
:eek: Jag har märkt det!
För ca 5 år sedan drabbades jag svårt av pelargonbacillen, och trots antibiotika i omgångar så biter den sig kvar! Den gick i vila ett tag efter att min första pelargonsamling omkom. Pellisarna befann sig då på en het balkong när grannhuset brann upp, och dog allihop.

Efter det har någon enstaka pellis liksom sugits till mig då & då, men jag har inte haft möjligheter att övervintra dem.

Men nu - nu har infektionen med pelargonbacillen åter blommat ut i full kraft :eek: ! Jag kan inte göra något åt det! Eller jo - handla och så fler pellisar förstås :angel: ...
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

*kl*

Har aldrig varit något "fan" av pelargoner...Men kom någon sömnlös natt på att jag nog skulle testa denna säsongen.. Kan någon förklara för mig varför det blev så?? hihi.. Har ända sedan barnsben varit en motståndare till pellisar...Har verkligen tyckt att det varit en väldigt tråkig "tant"-blomma...

Är nu 26 år och skall skaffa mig pellisar...Är jag en tant då?? haha :)

Off Topic...

* vi vill ha ett trädgårdsforum NU *
* vi vill ha ett trädgårdsforum NU *
* vi vill ha ett trädgårdsforum NU *
* vi vill ha ett trädgårdsforum NU *
* vi vill ha ett trädgårdsforum NU *

:bump: :bump:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

KL
Pelargoner älskar hästbajs.
Granntanten var helt begeistrad över mina ICA pelargoner som trots vintervanvård och brutal klippning blommade som galningar.
Hon har tingat lite hästkulor till sommaren.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

.....
Har aldrig varit något "fan" av pelargoner...Men kom någon sömnlös natt på att jag nog skulle testa denna säsongen.. Kan någon förklara för mig varför det blev så?? hihi.. Har ända sedan barnsben varit en motståndare till pellisar...Har verkligen tyckt att det varit en väldigt tråkig "tant"-blomma...

Är nu 26 år och skall skaffa mig pellisar...Är jag en tant då?? haha :)
.......
:bump: :bump:

Ja, pelargoner är det definitivt varning på!! (fast Lasse Anrell är visst pelargonfanatiker också...:eek: )

Jag höll mig till fuchsior. Dvs på den tiden jag hade stort hus och gigantisk trädgård.

Fuchsior kan vara så oanständigt vackra med massor av ljusa rosa underkjolar och svulstiga vulgära ohämmade blomor. Och så går de att äta! Tänk en sommartårta med massor av grädde och megastora ljusrosa fluffiga fuchsiablommor som dekoration bland jordgubbarna.....

eller en vacker fruktsallad dekoreerad med en krans av enkla röda och violetta fuchsiablommor runt kanten på skålen och ett par svulstiga dito med dubbla underkjolar i mitten...

Nej, jag lyckas inte få blommor att bli oanständiga..eller.... :o :o

**greppar lavendelpåsen**
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

kl

Jag tycker det är så svårt med pelargonsticklingar, någon enstaka har jag lyckats få att överleva, men då blir de bara långa och rangliga. :(
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

KL
Pelargoner älskar hästbajs.
Granntanten var helt begeistrad över mina ICA pelargoner som trots vintervanvård och brutal klippning blommade som galningar.
Hon har tingat lite hästkulor till sommaren.

Hur gör du då? Blandar det med vatten och vattnar, eller?+
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Det går utmärkt att ha både pelargonbacillen, och en släng av fuchsiafeber på det :angel: .

Tant? Nä, det känner jag mig i alla fall inte som :D .

I två somrar har jag haft endast norrbalkong - så då tog fuchsiafebern över. Jag påbörjade uppstamningsförsök och njöt av vackra blommor (även som matdekoration). I flytten till mitt nuvarande boende tog dock mina fuchsior rejält med stryk, och jag försöker nu förtvivlat väcka dem till liv igen :cry: .
Här är min White King, som tyvärr är livlös i år:
20070704070.jpg

I år har jag satt fuchsiafrön för första gången, och det kommer upp något litet, litet grönt nu :bump: !

(Men tanten - om du vill vara oanständig, så är det nog bättre med något mindre påklätt än att sväva ut i dubbla underkjolar och rosa fluff :rofl: !)
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Får de tillräckligt med ljus? Annars kan de rangla iväg rejält.
Toppar du dem? Det ska man göra för att de ska kunna bredda sig, jag brukar ta första gången när de är knappa 15 cm.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Skulle det funka med en sån där akvarieramp med lysrör i över? Den hade jag ändå tänkt släpa fram till tomaterna.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Det går nog bra. Här är min variant av extrabelysning:

DSC00120.jpg

Den fungerar utmärkt, din variant låter riktigt proffsig :D .
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Tar det dom ska bo i över sommaren.
Blandar planteringsjord m brunnen hästskit eller smulade torra bollar ca 50% vardera i halva krukan/baktråget (har ett gammalt sådant som tyvärr sjunger på sin sista vers men en pelargonsommar till håller det nog)
Sen planterar jag pelargonerna i ett ogödslat lager för att inte chocka dom direkt. Plantan står på det gödslade lagret och får ren jord runt om alltså.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

:eek: Jag har märkt det!
Men nu - nu har infektionen med pelargonbacillen åter blommat ut i full kraft :eek: ! Jag kan inte göra något åt det! Eller jo - handla och så fler pellisar förstås :angel: ...

Jag hade tagit 15 fröer från mina förra året, dem har jag sått idag, får se vad som tittar upp om det blir något, stolta mammor är Drottning Victorias vilohem (mårbackasort från Öland), Nettlestedt (ljust aprikosa dubbla blommor) och Miss Parker (grönvita blad och rosa-cerisa dubbla blommor). Särskilt den sista ska bli kul att se vad det blir om det blir något vill säja.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Vad spännande med egna frön! Om du får någon vacker ny pelargon så är jag klart intresserad av en stickling - en äkta "buke-pelargon" blir det ju då :D !
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 213
Senast: Kildegrei
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 779
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp