Nödrop - pelargonerna dör!!!

Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Vad spännande med egna frön! Om du får någon vacker ny pelargon så är jag klart intresserad av en stickling - en äkta "buke-pelargon" blir det ju då :D !
En har redan grott, det är en som är barn till "Drottning Viktorias vilohem". Men Pelargoner blir ju inte alls lika sina "föräldrar" när man frösår och det är inte alls säkert att de blir stabila, återkommer med bilder på underverket.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Ja, vad kul om du återkommer med bilder! Låt oss följa utvecklingen :) .
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Ja, vad kul om du återkommer med bilder! Låt oss följa utvecklingen :) .
Lilla "Bukefalos" har två blad idag och ser liten men stark ut:banana:, ska fota i morgon och hoppas kunna lägga in den i datorn. Vår dator kraschade för ett tag sedan och sedan dess har fotoprogrammet varit lite tjurigt:(, vi får se om det går.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Bild051.jpg

Dålig bild på lilla Bukefalos 2 dagar gammal, tagen med mobilen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Vad söt den är! Den ser pigg och stark ut.
Det kan inte bli annat än en vacker pellis :bow: !
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Den har ju en vacker mor så nog borde den ha bra gener:D
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Nej, nej inte kissa PÅ, det är för skarpt och bränner sönder växten.
Men däremot späda ut urinet och vattna med.
Mycket bra gödsel, men lite joxigt, vem vill kissa i hink, kanske kan man fråga någon karl, har man ingen egen så kanske fråga någon som passerar:).


By the way så är det min pelargonlåda som syns bakom barnen på avataren.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Jag kan ju alltid smyga med mej ett urinprov hem från jobbet:idea:, dom kastar vi ju ändå på eftermiddagen. Men jag nöjer mej nog med vanlig pelargonnäring.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

*KL*

Ok, nu är första steget mot "tant"igheten taget!!!!!!!! :angel::angel::o

Jag har köpt mig en pelargonstickling....


HJÄLP :bump:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Nähä du, här hjälps ingenting...

När pelargonfebern slår till hjälper bara - fler pelargoner!
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Nej, nej inte kissa PÅ, det är för skarpt och bränner sönder växten.
Men däremot späda ut urinet och vattna med.
Mycket bra gödsel, men lite joxigt, vem vill kissa i hink, kanske kan man fråga någon karl, har man ingen egen så kanske fråga någon som passerar:).


By the way så är det min pelargonlåda som syns bakom barnen på avataren.

ta med en plastmugg eller nåt och vattenkannan in på toa, kissa i muggen, häll i vattenkannan, späd med vatten (och jag antar att en normal plasmugg rymmer ca 2 dl och en vattenkanna va 1,5 l och det blir ganska lagom styrka skulle jag tro) och vattna - spara inte vattnet om det inte går åt :angel:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

hi hi...misstänkte det :)

skall på pelargonfest på plantskolan snart...gisses, vart skall det här sluta??? ;)
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

skall på pelargonfest på plantskolan snart...gisses, vart skall det här sluta??? ;)

Antagligen med massor av pelargoner överallt:angel:

Lilla Bukefalos har nu tre blad och är kraftig och fin, låter honom växa lite till innan jag fotar igen.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

*KL*

Jag plockade fram mina stackars pelargoner för två veckor sedan ur deras kolsvarta vintervila. De brukar få stå i ett källarförråd och när jag tagit upp dem så brukar jag bryskt klippa ned dem direkt och sedan tar de sig finfint.

I år såg de dock något mer skrumpna och förtorkade ut så jag tänkte vara lite mer mild i min hantering i år. I ungefär en vecka fick de stå långt inne i ett rum för att inte chockas av ljuset och därefter ställde jag dem något närmare ett fönster, dock inte i direkt ljus. Nu har ungefär hälften av pelargonerna börjat vakna till liv, stammen har börjat bli grön och små blad har börjat komma. Men hur gör jag nu? När klipper jag ner dem? Jag vet inte hur man gör när man inte är brysk :D.

Och en följdfråga. De som inte har vaknat upp än, när kan hoppet betraktas som ute?
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Och jag som inte fått in mina än :crazy: Måste ha hjälp för krukor och baljor och allt vad det är är ju svintunga ju, men mannen i huset har så mycket annat som kommer i vägen. Tänk om hoppet är ute med dem?

Får väl krångla upp dem på skottkärran och dra in dem själv. Har bara en liten halvtrappa från verandan och in/ut så jag kan ju faktist dra kärran ända in i huset :rofl:
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

*KL*

Jag har nu fått hem min första pelargpon.. Skall plantera den idag. Spännande :bump:

För er som säkert kan ALLT om dessa växter så är det en Blue Wonder.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

En av mina sticklingar på tillväxt inför sommaren fick ett par små knoppar som slog ut innan jag hann ta bort dem - så jag fotograferade innan jag tog fram skalpellen och skar bort blomman.

Lite försmak av vad som kommer till sommaren :love: :
DSC00183.jpg


Jag försöker också väcka lite övervintrade pelargoner åt en kompis - men de flesta ser tyvärr livlösa ut. Men än ger jag inte upp, de har bara varit inne i två dagar.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Två dag är ingenting när det gäller att väcka pelagoner, ge dem minst en vecka ialla fall!

Den var jättefin ialla fall den där du har fått upp! Visst är det lite hjärtskärande att ta bort blommorna även om det är det bästa för plantan, på mina "stora" pelagoner brukar jag fuska ibland och låta någon blomma bara för att man ska bli påmind om hur underbara de är!
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Det har fortfarande inte kommit livstecken alls från kamratens pelargoner här inne.
Jag låter dem stå några dagar till bara för att det är för kallt att pulsa ut till komposten, men det är nog kört tyvärr.

Mina frösådda växer dock finfint, snart kommer jag att ha rejäl platsbrist ;) .
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 211
Senast: Kildegrei
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 778
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp