• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Bellyra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 888
B

Bellyra

Har två ridtravare , Xena o Yrrol, som jag håller på och omskolar nu, den ena ska säljas och den andra ska jag ha kvar. Och som dom flesta vet är det inte det lättaste att skola om travtravare till ridtravare. Mycket tålamod och man måste vara väldigt tydlig och konsekvent.
Nu är det så att jag har en tjej som har kommit och ridit hos mig då och då i ett par års tid. Eftersom jag bara haft dessa två travare till att lulla runt i skogen tidigare så har den här tjejen fått rida som hon velat i princip med dom. Men nu när jag ridit hästarna och har ett mål så har jag märkt att den ena, Xena, blir jobbigare att rida när tjejen ridit gången innan. Så jag har sagt åt henne att hon bara får rida den andre, Yrrol, och det förstod hon.
Men nu är jag lite orolig att det kommer bli lika med Yrrol. Man tränar ju vissa saker och är noga med att hästen inte slarvar, tex som att inte gena i hörnen och på volten, inte dra iväg i trav och galopp etc. Finns ju saker att träna på både ute i skog och på ridbana.
Den här tjejen, som fö bara rider ponnyer, kan ju inte veta vilka saker som jag tränar med hästen och hon har ju inget mål att utbilda dom heller. Jag litar heller inte på att hon klarar av att träna på dessa saker om jag talar om det.
Så nu känner jag mig rätt taskig som drar in i princip all ridning hos mig för henne. Det enda jag kan tänka mig låta henne göra är att skritta på Yrrol ute i skogen:crazy:
Är jag nojjig som tänker på detta vis?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nojjig?

Jag tänkte detsamma som Immer... Kan du inte prata med henne om hur du vill att hästarna rids?? Det skulle i alla fall jag göra om jag hade medryttare, annars är det ju jättelätt att de får olater och annat som inte jag vill att de ska ha. Inte så att du kanske ska styra allt, men det som du tycker är viktigt, berätta det och säg att hon måste hålla det. Så är det ju att rida andras hästar. Man får rätta sig efter vad ägaren tycker och tänker även om man inte alltid tycker likadant själv! :crazy:

Tänk om någon kom och red mina hästar och tyckte att "det gör ingenting om Viva drar iväg i trav när hon ska skritta på lång tygel" då skulle ju ALLT jobb som jag lagt ner på att få henne att skritta lugnt på lång tygel förstöras! Aldrig att jag skulle släppa ut någon på min häst utan att ha talat om hur jag vill ha det med de saker jag tycker är viktiga. (Som sagt, inte detaljer, för en annan person kan inte rida exakt som jag, men med det jag jobbar med hos hästen och tycker är viktigt!)

Hon är inte min medryttare utan hon kom och frågade om hon fick rida och pyssla med hästarna.
Jag har tidigare försökt instruera hur hästarna ska ridas men jag tycker inte att jag når fram till henne. Hon rider dessutom på ridskola och är inkörd på hur det rids där.
Jag tycker också det är svårt att säga att så och så ska hästen ridas och sen börjar hästen krångla för henne och hon vet inte vad hon ska göra då utan låter hästen komma undan med det + att dom utnyttjar hennes snällhet och att hon aldrig vågar vara lite hård mot dom trots att jag sagt att hon måste vara det ibland. Xena är direkt odräglig när tjejen har ridit henne några ggr.
Den här tjejen är 15 och det är kanske tufft att begära att hon ska fixa att rida mina krångelhästar.
Jag har heller inte direkt tid och intresse för att hjälpa henne rida dom så som jag vill.

I så fall tycker jag att du ska avpollettera henne, och inte ens låta henne skritta din ene häst i skogen.
Antingen engagerar man sig i sin medhjälpare och dennes ridning på ens hästar, eller så låter man bli att ha medhjälpare. Allt för hästens/hästarnas bästa.

Immer

Håller med Immer. Det är en ge och ta situation, många hästägare tycker själva att det är dom som är bussiga när någon får rida deras hästar, men i många fall är det tvärtom, att ägaren int själv har tid, lust eller ork att rida, särskilt det där tråkiga arbetet kan man vilja slippa. Säger inte att det nödvändigtvis är så i detta fallet, men de medryttare jag har/haft får alltid instruktioner om vad som gäller, samtidigt som vi kollar av vad dom egentligen är intresserade av att göra(rida ut, träna, tävla) och passar inte medryttarens intressen med mina så blir det inget.

Skulle aldrig låta en mindre kunnig ryttare rida mina hästar "slafsigt", då får de hellre vila en dag extra.

Om du kan tänka dig att låta henne skritta Yrrol ute i skogen säg det åt henne. Vill hon det gör hon det vill hon inte det gör hon inte det.

Tal a om att du håller på att skola om honom och han behöver en tankepaus ute i skogen där de kan vara ute och mysa tillsammans
(Det tyckte jag lät jättebra :idea: )

Så får hon själv bestämma hur hon vill göra...

Tala om för henne att det inte fungerar längre om du inte har tid/lust/ork att visa in henne på din linje. Om hon dessutom inte betalar något så kan hon inte kräva ngt heller.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 110
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 219
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur