Nojor för höjder

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare DancingFox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 395
Sv: Nojor för höjder

Vi tränade oss genom att i mitten av ridhuset alltid ha ett OS-hinder. Tränaren satte alltid upp det vid träning så de andra hindrena såg patetiskt små ut. :) Skitbra tips!

Det där ska jag prova nästa gång! :)

Eller ja, jag är väl inte höjdrädd egentligen, jag har aldrig funderat på höjden och senast i våras hoppade jag glatt 140 cm med min ponny.

Men i somras skadade han sig, och när vi sedan satte igång med hoppningen igen så var han väldigt osäker, i alla fall när det blev över en meter.
Så på ett par tävlingar och träningar så tvärnitade han på oxrar i LA, och jag kraschade vackert in i dom... :angel:

Så det senaste har vi bara hoppat lågt, LC-LB för att stärka hans självförtroende igen! :)
Men tyvärr så är det ju så att ju mindre man hoppar höga hinder, desto "läskigare" känns dom. Även om jag inte är RÄDD, så känner jag ju att det inte längre är lika självklart att styra mot ett 120-hinder som det var förr... men samtidigt känner jag en enorm längtan efter att hoppa lite högre igen och att det ska kännas sådär lätt som det gjorde förr! :)

Sådär kände jag oxå efter att min hoppglada ponny plötsligt var tveksam och jag kraschade i någr oxrar :angel:
Men det går över, nu är vi mer samspelta och självklara än någonsin igen :)

Sådär kände jag oxå efter att min hoppglada ponny plötsligt var tveksam och jag kraschade i någr oxrar :angel:
Men det går över, nu är vi mer samspelta och självklara än någonsin igen :)

Oj, glömde skriva att ponnyns tveksamhet berodde på en sträckning i vs lår. Gick över efter vila.

Rid en välutbildad, rutinerad häst som kan agera litegrann som en läromästare i de situationer då du börjar känna dig lite osäker. Dessutom ska ni absolut inte höja med en gång, utan ta det succesivt, och försök skaffa dig så mycket rutin som möjligt med tiden. Jag lovar, det kommer. :D

Har lossnat lite med hästarna nu, men det verkar som att jag så fort jag är osäker eller i alla fall blir något krux så lägger jag mig fram för mycket innan hästen ska hoppa av och då stannar de flesta för mig, utom professorn, men han hjälper mig på traven. De andra stannar istället för mig. Vad ska jag göra? Jag vill upp på de högre klasserna och kommer inte få tävla de förrän tränaren ser att jag sitter ordentligt. Hjälp!!

Men det är väl bara att fortsätta träna? Tycker du verkar ha lite väl bråttom upp i de höga klasserna.. Alla har inte psyket/kapaciteten osv. Jag säger inte att inte du har det, men det är så enkelt ibland! Ta det lugnt med dina hästar som du rider/tävlar, du beöver inte rida MSV över en natt! Speciellt inte om du tycker det är jobbigt att hoppa en meter? Återigen.. Träning Träning Träning!

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 639
Senast: TantAgda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 313
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka