Nordsvensk häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maiagull
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 187

maiagull

Trådstartare
Jag har en nordsvensk travhäst, och älskar allt vad nordisar heter, men jag blir så lessen när jag upptäcker, till min fasa, att människor med bruksnordisar anser att det är den enda inhemska rasen (förutom russet). Men min då? Travarna är ju mer lik den "gamla" nordisen än bruksarna. Sen får dom inte ens heta nordsvensk travare längre, nä nu skall man ju säga kallblodstravare. Jag skulle vilja att dom räknas till en ras. Om jag inte har fattat fel så är det ju så i Norge numer. Är det ingen som känner som jag?

Nej, varför det?
Redan i mitten av sextiotalet delade man upp nordsvensken i två stamböcker - brukshäst och travare.
Jag vet inte man övergick till benämningen kallblodstravare.
För min del är det helt okej, jag har en kallblodstravare och inte en nordsvensk. :D

Immer

Jag har en bruksnordis och tycker inte att de ska räknas som en ras igen. Ser ingen anledning till det :confused:
De båda raserna har olika användningsområden och därför är det ganska bra att man har de skilda åt.
Båda raserna är underbara men de är också två olika raser med samma ursprung :)

1962 kallade lantbruksstyrelsen till ett möte där representanter från bl.a. FNH och STC skulle ingå för att utreda nordsvenskens fortsatta framtid. Den 15 februari 1964 presenterades lantbruksstyrelsen sitt beslut >..häst av nordsvensk travartyp, som jämsides med att den används i jord- och skogsbruk även lämpar sig för travtävlingsändamål, skall tillhöra en särskild ras benämnd nordsvensk travarras...<. Beslutet ifråga upprörde många men samtidigt var det en hel del kunde dra en lättnades suck, åratal av diskussioner var nu över. Nordsvenska travaren fick 1965 en egen stambok och är idag vanligare än den nordsvenska brukshästen och representeras dagligen på flertalet av landets travbanor.

så är det inte så fortfarande? att kallblodstravaren fortfarande är en nordsvensk travare? eller?
För de är ju två olika raser, bara att båda heter nordsvensk, för kallblodstravaren är ju ändå nordsvenskar.

Nä, om det är så som du skriver att dom jämsides skall användas i jord och skogsbruk, så blir jag glad, för då borde dom ju platsa lite bättre i föreningen nordsvenska hästen, där jag vet att man får vara med med alla hästraser, men... helst en nordsvensk bruks.
Sen var jag på en premiering där jag hörde speakern säga att den ena av två inhemska hästraser var russet och den andra den nordsvenska brukshästen, och jag blev lite lessen att travaren inte räknas eftersom det är samma ras egentligen. Så mitt problem är inte att det inte är samma ras utan att det känns som att travaren är en "kopia" av bruksen. Så trösten är väl egentligen Akademisk ridkonst som har insett rasens värde. Jag kan väl tillägga att jag verkligen inte har nåt mot bruksnordisarna. Jag hade tänkt ha en sån innan jag ramlade över den här.

Jag håller med dig fullständigt, jag tycker att det är jättetråkigt att nordistravaren inte "får" klassas som nordsvensk för vissa, för det är ju faktiskt fortfarande en nordsvensk, bara att det är en travare.

Vad jag har förstått så finns det inget som heter nordsvensk travare längre, de är kallblodstravare.
Immer är bättre på att förklara det där och har så gjort ett antal gånger om jag inte missminner mig :D

Jag tycker nog inte att det är en bra idé att räkna dem till samma ras. Då hade man ju "förstört" det man har jobbat för sedan rasen delades.

Målet måste ju ha varit att få en enhetlig typ på nordsvensken. Det var det ju inte innan eftersom det fanns många lätta hästar.

De som har jubileumsböckerna kan ju spana in Solo 1026 (s. 55) som fick verka i bruksaveln. Hur skulle en sån häst orka dra timmer i skogen en hel dag? För det är ju faktiskt just som brukshäst man avlat brukshästen. Och travtypen på dess snabba travprestationer. Man ansåg väl inte att både styrkan och den "extrema" snabbheten kunde finnas i samma häst.

Att travaren skulle ha varit mer lik ursprungstypen vet jag inte heller. Men brukshästarna har nog blivit större.
Det finns många gamla bilder på rejält grova hästar också.

Sen vet jag inte, men jag har fått intrycket att kallblodstravaren innehåller en hel del norskt blod.
Därmed inte sagt att nordsvenska brukshästen inte gör det, för det gör den.
Men som jag har uppfattat det så är det betydligt mer norskt i kallblodstravarna.

Det är sant att Norge har ett nytt system för sina dölehästar. Hur det fungerar vet jag inte.

Men alla som har nordsvenska brukshästar ser inte ner på kallblodstravare. Jag gör det inte. :smirk:

Det finns ingen myndighet som kan förbjuda benämningen nordsvensk travare som nog är den häst som många menar om man säger nordsvensk häst.
Det kan nog tänkas att det har fuskats med aveln så det har kommit in varmblod i travaraveln men det kan nog ha kommit in ardennerkorsningar i brukshästaveln också.
Den ursprungliga nordsvensken var nog uppskattad för sin snabba trav.
Jag har en lätt nordsvensk brukshäst men har inget emot nordsvenska travare.

Jag tycker att det kvittar vad rasen har fått för namn, jag tycker om nordsvenskar för att de är just nordsvenskar,inte för att rasen heter just så. :D

Jag har också en lätt och ganska smäcker och långlinjerad nordsvensk brukshäst, och har inte heller något emot travartypen.

Det har korsats in en hel del ardenner ja. Tittar man i värmlandstamboken så är var och varannan häst hel eller halvardenner bland de tvåhundra första stamboksförda hingstarna.

Jag tror nog att det fuskats lika mycket med att blanda in tunga kallblod som det blandats in varmblod.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att de, i mina ögon, förstörde nordsvensken genom att blanda in ardennern. Nä, fram för de lättfödda, kloka och vackra nordsvenskarna med mycket döleblod. Ardennerblodet borde avlas bort! Nordsvensken ska vara en smidig häst, ingen grov ångvält! Vill man ha en grov häst finns ardennern, men jag vill se den ardenner som klarar att föda sig på samma ranson som en nordsvensk och dra tunga timmerlass i djup snö. Det finns en bok som heter "Så byggdes Blå vägen." där skillnaderna verkligen kommer fram. Ardennrarna som togs upp från södra Sverige klarade inte av att arbeta i de förhållandena där nordsvensken kunde. Jag tror att vilken kallbodstravare som helst skulle göra ett bättre jobb i djupsnö med ett timmerlass efter sig än en ardenner.

Fy för ardennerblod i nordisarna! :p

Då kan man lika gärna säga att är det en smidig häst man är ute efter så kan man lika gärna köpa en varmblodig häst.
Nej jag tycker raserna ska vara som dem är och är man sen ute efter en lite "tunnare" häst så köper man inte en brukshäst!

Efter att ha ägt en nordis så vet jag mycket väl att det är en smidig häst och ingen tung klump. Bara för att en häst är grov så betyder det inte att den inte är smidig!

Vill man ha en ardenner så ska man köpa sig en sån. Jag anser att en nordsvensk med ardennerinslag inte är ngn riktig nordsvensk. :angel:

jag tycker det är bra att rasen är delad det är ju travfolket som avlar bort den gammla fina bruks rasen!!! :banana:

Då har vi nog ingen riktig nordsvensk i så fall eftersom jag är tämligen säker på att det finns ett litet inslag av ardenner långt bak i alla nordsvenskar.
En kallblodstravare med minsta mikroskopiska inslag av varmblod får inte kallas kallblod då heller?
Nej kan inte folk bara acceptera att det heter nordsvensk brukshäst och kallblodstravare? är namnet det viktigaste?

det är väl det som är mitt problem, att båda är "riktiga nordsvenskar" för inte tror jag att dom såg ut som det ena eller det andra förr i världen. Det viktiga borde rimligen ha varit det som är speciellt för våra nordisar än. Nämligen att dom är tåliga, lättfödda, trygga och trevliga allroundhästar.
Därför vill jag inte kalla min nordsvenska travhäst för kallblodstravare, för då kan det ju vara vilken kallblodsras som helst. Men dom som döpt om dom vill väl hellre trycka på deras blivande status som stjärnlöpare och inte förknippa dom med nordsvenska brukshästar. Och det tycker jag är trist.

Ånej, en kallblodstravare kan inte vara vilken kallblodsras som helst!

Vad jag vet finns det bara svensk, norsk och finsk kallblodstravare. Den svenska och den norska är godkända i varandras stamböcker, därför korsas de ofta.
Den finska kallblodstravaren, däremot, är inte godkänd i svenska eller norska stamböcker.

Min kallblodstravare har en norsk pappa och en norsk morfar. Dessutom finns det en hel del norskt på mormors sida längre bak i stamtavlan. Eftersom min häst är född i Sverige är hon registrerad som svensk kallblodstravare.

Immer

är namnet det viktigaste?

Nej, namnet är inte det viktigaste. Det viktiga i den här debatten tror jag är, iaf för mig som funderar på att någon gång köpa en Nordsvensk, vad det är för skillnad mellan de sk "raserna": kallblodstravare och bruksnordis!

Är det någon fysisk skillnad eller mental som i olika raser, eller är det bara användingsområdena som skiljer? Används kallblodstravare till trav och körning eller bara trav och är de svårridna jämfört med bruksnordisar och är isfåfall bruksnordisar kraftigare och bättre lämpade för jordbruk än kallblodstravarna, är de nättare då? Fattar ingenting! Snälla förklara för mig!

Liknande trådar

Avel Okej, nu ska jag visa mig i all min okunnighet: När jag hade häst som ung (dvs för väldigt längesedan) hade jag och många av mina... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 649
Senast: Atle
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: tgd
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 524
Senast: ZaNdRoRiA
·
M
Avel bara för att man har en travstam så behöver man kanske inte passa för travet, lika så är det med hopp, dressyr, galopphästar. Alla... 2
Svar
34
· Visningar
2 268
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka