Nordsvenskar och kallblodstravare del 9!

Körprov avklarat med 23 av 25 poäng vilket är mer än väl godkänt. :) Halterna var utmärkta! exteriört 39 poäng och klass 1 vilket nog hade blivit högre om hon varit lite smalare. Men klass 1 är inte så dumt det heller. :D Var supernervös för körningen men både kusk och häst skötte sig utmärkt så jag är jättestolt över oss två nybörjare.
Grattis! Så roligt att det gick bra! :D

Inga bilder?
 
Bild från körningen. :)
img-0514.jpg
 
Härligt ridtur idag! Älskar hösten med dess friska luft och glada hästar. Vi galopperade mycket för första gången på en ridtur, fick testa olika sätt för att nå dit. Hon som alltid vill gå först ville inte galoppera först utan gick bättre med draghjälp. På slutet var hon dock uppvärmd och hade förstått grejen och kunde då galoppera först utan problem. :) Jag njuter så obeskrivligt mycket av att rida förbi områden eller på vägar som förr varit problem med tittiga och rädda hästar, där jag nu kan skritta på långa tyglar och njuta av färden.

Har köpt en fyrhjulig wagonette och pappa är snart klar med renovering av sin fyrhjuliga flakvagn. Väntar nog in flakvagnen som fyrhjulspremiär då wagonetten verkligen kan svänga runt och ekipaget kan vika sig. Flakvagnen har inte riktigt så rejäl svängradie och är lite mer tungdragen. Hon är ju bara körd för rockard eller kälke så det blir en ny upplevelse och kräver nog lite övning. Särskilt på backningen, det viker ju sig på något litet felsteg bara.
Nästa helg ska vi på tömkörningsträning i ridhus så det ser jag fram emot! Funderar också på att börja rida i en dressyrgrupp varannan vecka för att få hjäp med utbildningen då jag börjar närma mig min gräns. Jättebra grupp där alla är med på sin nivå och får hjälp med det som är aktuellt för en själv. Är så van vid att man åker på träning och förväntas vara på en viss nivå, men har nu hittat och varit med på flera saker där alla är med på sin nivå så man kan åka med både unghästar och mer utbildade hästar. Så kul att den möjligheten finns. :)

Vad gör ni där ute i oktober? :)
 
Dacke vilade i princip under hela sommaren, så har satt igång honom under hösten och nu är han igång som vanligt igen. Dock behöver vi träna upp konditionen igen då den inte är på topp.
Rider och kör mest ut som vanligt, men Dacke har också blivit unghästtränare. Har en tinkerunghäst i stallet som Dacke fick guida i löshoppningen, vilket gick kanon. Unghästen följer också med på släp när vi kör, dock lugna turer än så länge. Känns som att det är att uppfostra unghästar som är Dackes grej. I hagen har han lång erfarenhet inom området, men kul att han får göra det även utanför hagen. :)

Håller på att hitta motivation för någon sorts dressyrträning, men inte hittat den ännu. Tills motivation hittas så tar vi turer ut i stället, skönt nu när jag kan vara i stallet på dagtid.
 
Hej kompisar! Det var längesen vi skrev här, så nu är det dags att damma av den här gamla tråden :)

Min herre är numera 11 år gammal :eek: Hur gick det till? :confused: Vi har haft ett par år då vi gått på halvfart av lite olika anledningar, men nu är vi på gång igen :bump:

I helgen var vi iväg på träning som gav mersmak. Förutom att det var soligt och fantastiskt väder så fick vi testa på att fånga ring med stav/lans. Ett moment ur WE som jag förstår det. Det var urkul!

 
Ja, väl avdammat!

Ser skoj ut att fånga ringar. :D Vad gör ni annars, något särskilt mål eller gör ni det som är kul för stunden?

Vi har också kört på lågfart sedan vi blev föräldrar, har också velat mycket om jag har tid att ha kvar henne. Men just nu kör vi på, med våren kom ändå lite nyfunnen motivation och ork.

Just nu sitter jag med ett lätt ryggskott men vi har kommit igång med longering så jag får fortsätta med det tills ryggen mår bättre. Hon har vilat mycket, gått ner mycket vikt och nyss fått en genomgång av fysioterapeut. Summa summarum har hon sett riktigt fin, lätt och härlig ut de senaste passen. :)
 
En hagbild från igår innan longering, tänk att det är solsken nu vid halv sex på kvällen?! För övrigt glad och nöjd häst som hellre tränade galoppfattningar än travade över bommar. 😊
IMG_20200326_195725_795.jpg
 
@Chili Vi tränar väl inte för något särskilt, eventuellt någon start i dressyr. Utan mest gör vi det som är kul :) Härligt att din tjej verkar vara på gång också! Vi får hjälpas åt att peppa :banana:

@parellikusken skönt att ni hittat ett bra ställe där ni trivs. Har du ett bra samarbete med fodervärdarna?

I övrigt är jag väldigt glad över vädret sista veckan! Äntligen lite skön vår på riktigt :bump:
 
@Chili Vi tränar väl inte för något särskilt, eventuellt någon start i dressyr. Utan mest gör vi det som är kul :) Härligt att din tjej verkar vara på gång också! Vi får hjälpas åt att peppa :banana:

@parellikusken skönt att ni hittat ett bra ställe där ni trivs. Har du ett bra samarbete med fodervärdarna?

I övrigt är jag väldigt glad över vädret sista veckan! Äntligen lite skön vår på riktigt :bump:
Jättebra samarbete!
De gillar honom lika mycket som mig och jag hjälper dom med hur de ska hantera honom och lär dom klickerträning.
Vi planerar att gå en skogskörningskurs tillsammans med honom.
 
Jättebra samarbete!
De gillar honom lika mycket som mig och jag hjälper dom med hur de ska hantera honom och lär dom klickerträning.
Vi planerar att gå en skogskörningskurs tillsammans med honom.

Åh, vad roligt att höra! Kul med skogskörning också :) Visst pratade du lite om det sist vi sågs? Eller var det bruks i största allmänhet? 🤔
 
Åh, vad roligt att höra! Kul med skogskörning också :) Visst pratade du lite om det sist vi sågs? Eller var det bruks i största allmänhet? 🤔
Japp, vi hade börjat dragit timmer då. 🙂

Vi måste ses någon dag när jag kommit ut från sjukhuset. Åka till Lazer, inte sett honom på länge nu ju. 🙂
 
Igår tog vi första ridturen ihop på väldigt länge. :) Så härligt! Kändes okej för ryggen men red bara 15 min eller så för säkerhets skull. Härlig tid nu att komma ut i skogen igen.
 
Dacke sprang över mig förra söndagen så jag bröt armen, varit bitter hela veckan. Men åkte dit igår och fick hjälp att ta in honom och vi satt i boxen och myste. Så nu är jag inte bitter längre. ❤
Dock blivit rädd för att ta honom från hagen, men som tur är så har han en fin fodervärd som kommer hjälpa mig jobba med rädslan.

Rida väntar jag med några veckor så armen får läka. Men fortsätter åka dit två gånger i veckan och myser.

Han har dessutom blivit en lekfarbror på äldre dagar, han har en clydesdale-unghäst i hagen som han leker med hela dagarna säger fodervärden. Så roligt att de har roligt tillsammans, även om jag kunde önska en lite mindre lekkompis. Han är 188 cm..
 
Dacke sprang över mig förra söndagen så jag bröt armen, varit bitter hela veckan. Men åkte dit igår och fick hjälp att ta in honom och vi satt i boxen och myste. Så nu är jag inte bitter längre. ❤
Dock blivit rädd för att ta honom från hagen, men som tur är så har han en fin fodervärd som kommer hjälpa mig jobba med rädslan.

Rida väntar jag med några veckor så armen får läka. Men fortsätter åka dit två gånger i veckan och myser.

Han har dessutom blivit en lekfarbror på äldre dagar, han har en clydesdale-unghäst i hagen som han leker med hela dagarna säger fodervärden. Så roligt att de har roligt tillsammans, även om jag kunde önska en lite mindre lekkompis. Han är 188 cm..
Nä men vad trist! Usch vad tråkigt när sånt där händer. Tur det inte blev något värre ändå. Blev han rädd?

Hoppas ni kan komma ifrån rädslan! Vet hur det är, har haft problem med vissa hästar och man vill inte hamna i en negativ spiral men det är lätt att man blir rädd. Jätteskönt att du får hjälp med det. :)
 
Nä men vad trist! Usch vad tråkigt när sånt där händer. Tur det inte blev något värre ändå. Blev han rädd?

Hoppas ni kan komma ifrån rädslan! Vet hur det är, har haft problem med vissa hästar och man vill inte hamna i en negativ spiral men det är lätt att man blir rädd. Jätteskönt att du får hjälp med det. :)
Tror han fick ström på sig, var vid intag från hagen. Så förstår honom, men ja.. Han kunde ju ha sprungit förbi mig istället kan man tycka.
 
Vad kul att tråden är igång! Jag har kvar min kallblodstravare också, hon såldes sommaren 2017 med brustet hjärta då jag flyttade pga arbete och det fanns ingen lämplig plats att ha den känsliga damen. Nya köparna betäckte direkt, december 2018 fick jag frågan att köpa tillbaka efter avvänjning och tvekade inte en sekund! Nu hoppas jag att ingenting skiljer oss åt igen.
Vi håller fortfarande på att traggla grunderna, 😅 inte rusa, och orka bära sig i ett arbetstempo i trav. Framsteg har skett, det får gå sakta fram annars får man gå till ruta 1 igen med madame. Men vi har tid på oss och man blir så stolt över sig själv och hästen när även små små saker helt plötsligt fungerar 🥰
235CFE95-7B00-46FA-837E-0E8D61545648.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp