Normal uppsägningstid på stallplats?

Sv: Normal uppsägningstid på stallplats?

*kl*

Jag har en månads uppsägningstid i mitt kontrakt. Fast jag trivs så bra med de andra hästarna som står där nu och med stallägaren så de får nog slita mig därifrån innan jag frivilligt flyttar ;)

Det må vara hänt men då har nog inte den stallägaren så många hyresgäster... Följa lagen eller inte, för mig är ändå 3 månader lite långt, acceptabelt men långt.

När jag stod i stall var den 1 månads uppsägningstid. Nu står vi i lösdrift och där är det inget kontrakt eller bestämt då jag står hos en vän.

Ett råd i all välmening:
Skriv ett kontrakt ändå. Vänner har en tendens att "glömma bort" att de är vänner i vissa situationer har jag själv fått erfara.

*knapp*

1 månad har jag, men vi är bara två st i stallet.
Och vårt avtal är mer muntligt. Vi är grannar så vi får hoppas att det går bra ändå.
Det handlar ju inte om några pengar i vårt fall utan mer om sällskap åt hästarna.
Vi båda har två hästar var så vi är inte så beroende av varandra, hennes hästar är de som tar tid, mina är rätt lättskötta (vbl kontra islandshästar).

Jag tycker att 1 mån är alldeles lagom. Där jag stod innan var det 2 mån trots att jag sa upp boxen efter bara 6 veckor(?!) För hästens bästa var jag tvungen att flytta a.s.a.p och anser f.ö att de har brutit mot avtalet, men det är en helt annan tråd..
Vid längre uppsägningar innebär det att man antingen måste be det nya stället att hålla platsen eller vara beredd att betala dubbelt under väldigt lång tid. Något som kanske inte är så lätt alla gånger. Därtill beror det väl också på vilken typ av avtal det gäller och varför man säger upp platsen. Det finns visst stora skilnader mellan hyresavtal och avtal med service/tjänster. Jag hade aldrig skrivit på ett avtal med ex. 9 mån uppsägning om jag inte fick en prövotid på 2-3 mån först.
Ponera att du måste ta bort din häst (hemska tanke) och dessutom tvingas betala pålles tomrum i x antal månader. :(
Ur stallägarsynpunkt kan jag visst förstå att man vill ha tid att hitta en ny hyresgäst. Men vad är att anse som skälig tid om stallägaren inte gör ett jota för att få in någon, i form av annonsering t.ex och vilka garantier har man som utflyttad? Låt säga att jag betalar 3 mån uppsägning men flyttar omg för att det nya stallet har en plats NU och inte om 3 mån. Hur vet jag då att ny hyresgäst inte flyttar in under min uppsägning? Åka dit och snoka eller bara lita på stallägaren? Det är förvisso olagligt att ta ut dubbla hyror, men hur bevisar man det?
Det ultimata vore ändå att bygga ett avtal på rent förtroende men tyvärr ser ju inte världen ut så när det finns pengar inblandat..

//Cinnamon

*kl*

Har två månades uppsägning. Lagom tycker jag.

Ni som tycker 2 och 3 mån är länge, har ni tänkt på att även ni kan bli uppsagda av hyresvärden. Jag skulle då vilja ha mer än 1 mån på mig att hitta en ny stallplats.

Jo jag vet, kontrakt är alltid bäst. Dock har det inte blivit av, och hon och hennes man driver jordbruk och hon har 2 egna hästar så det är mycket att göra. Sen är känslan mer lite som.. komma och gå.. jag vet inte hur jag ska förklara... På vanliga stall ska saker skötas till punkt och pricka, allt är så redigt och perfekt men här är mer.. Känn lugnet! Sen är hon även litye för snäll för sitt eget bästa då hon har en hyresgäst som står kvar fastän han slarvar massor med hyrorna.

En fråga ang. uppsägningstid i era stall!
Gäller dessa även om eran häst måste tas bort akut? Min kille blev svårt halt och jag ringde då nödslaktarn efter att vet. försökt behandla utan resultat (skada på knäled, knäskål, korsband och ev. en spricka i korset, ngt som jag aldrig röntgade då min 22åring blev panikstressad vid miljöombyte och transport) då jag inte hade annat val..förmodligen hade han gårr omkull. och eftersom jag "sade upp" min stallplats efter den 15onde (jag avlivade honom en onsdag och ringde fredagen före) och min häst dog den 2januari så fick jag ändå betala hyran för den månaden.. Trots att hästen var död?
Eg. är det inget problem då jag var så nöjd med stallägarna och övrig skötsel av saker men det är något jag funderat på, gör alla likadant?

Jag menar, okej om man ska flytta hästen till annat ställe, men om den är död?

Jag förutsätter att uppsägningstiden gäller oavsett vad som händer med min häst, men jag har inte kollat upp det närmare.

Vid längre uppsägningar innebär det att man antingen måste be det nya stället att hålla platsen eller vara beredd att betala dubbelt under väldigt lång tid.

...eller att man har längre tid på sig att hitta ny stallplats (ifall det är stallägaren som säger upp avtalet) :idea:

"väldigt lång tid" kan du väl ändå inte anse att det är om det rör sig om 2-3 månader?? En normal lägenhet har ju 3 månaders uppsägningstid, och kostar oftast mkt mer/månad, men där är det ingen som öht reagerar, eftersom det är praxis med just 3 månader...

Dessutom så är det väl inte direkt vanligt att man hittar en stallplats som är ledig direkt, utan oftast rör det sig om att man kan få den från "nästa månadsskifte" eller liknande (iaf i de fall jag varit med om)

:)ta häsyn och låt 2månder stå i avtalet ..jag fick själv besked om att min häst inte kunde stå kvar den 1dec och han ville att den flyttades omgående hur lätt är det att hitta en ny plats med så kort tid....Jag vart utnytjad i 2år som slav i det stallet och det var tacken...Så tänk efter först innan du ändrar uppsägninges tiden ......jag hade TUR att hitta en ny plats på 14dar men det finns inte över allt :laugh:

Har haft mellan 1 till 3 månaders uppsägningstid där jag haft min häst tidigare.

...eller att man har längre tid på sig att hitta ny stallplats (ifall det är stallägaren som säger upp avtalet)
Hmm..sant..tänkte inte så långt.. :o

"Väldigt lång tid" beror ju delvis på hur boxhyran står i propotion till plånbokens storlek. 2-3 mån är väl iofs överkomligt, men för de som har 9 mån uppsägning (praxis för lokaler) kan det bli riktigt surt. Dessutom har man ju utöver den kostnaden även en bostadshyra att betala.
Att jämföra med uppsägningstiden för lägenhet är en sanning med modifikation tycker jag. Så länge du har nycklarna till lägenheten kan inte hyresvärden sova i din säng..inte utan din vetskap iaf..;)

//Cinnamon

Vi har 3 månaders uppsägning därjag står nu.
När jag hade eget så hade jag 1-2 månader, beroende påvad jag och hyresgästen kom överrens om. Oftast var det 2 månader.

KL

En månads uppsägningstid är det jag är van vid. Var så i mitt förra stall och är i mitt nya.

"Väldigt lång tid" beror ju delvis på hur boxhyran står i propotion till plånbokens storlek. 2-3 mån är väl iofs överkomligt, men för de som har 9 mån uppsägning (praxis för lokaler) kan det bli riktigt surt. Dessutom har man ju utöver den kostnaden även en bostadshyra att betala. Bostadshyran har man förhoppningsvis med i kalkyleringen redan från början, om det nu är så att man står med dubbla stallhyror någon månad (och man har ju iaf inte dubbla kostnader i övrigt för hästen, dvs med foder, försäkringar osv) Skulle aldrig ställa mig i ett stall med 9 månaders uppsägningstid, där skulle mina varningsklockor ringa högt direkt (om man har så lång uppsägningstid måste det tyda på att man har väldigt svårt att få in nya hyresgäster, och då är det i mina ögon något skumt :o)
Att jämföra med uppsägningstiden för lägenhet är en sanning med modifikation tycker jag. Så länge du har nycklarna till lägenheten kan inte hyresvärden sova i din säng..inte utan din vetskap iaf..;) Men man får iaf vackert betala dubbla hyror ifall man flyttar från den uppsagda lägenheten innan uppsägningstiden gått ut. Tror inte det är direkt vanligt att man tvingas betala boxhyra hela uppsägningstiden heller ifall stallägaren lyckas få in en ny hyresgäst tidigare (är det ens lagligt att ta ut hyra från 2 personer för samma box? Det brukar ju heta att man är fri att disponera boxen under hela uppsägningstiden, och hur ska det gå till ifall någon annan står där...)

//Cinnamon

tiosmåtecken

Jag har en månads uppsägning och när man kommer får man betala en månadshyra i deposition, denna täcker sista månadens hyra. Så ingen kan ta sin häst och sticka på dan och jag står med alla utgifter utan att ha en chans att få in en ny hyresgäst!
Har funkat toppen än så länge!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 663
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 548
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka