Normalstorlek på en 1 åring?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

crazy

Jag är lite förbluffad...vet inte riktigt vad jag ska tänka eller tro.

Jag har förr om åren mätt mina åringar...vid exakt 12,18,24 månaders ålder...

En var 142 cm vid 12 mån,148 cm vid 18 mån,156 cm vid 24 månader...i slutenden blev denna häst 163 cm.

Förr hörde jag någon som sa att 155 cm var normalt på en 1 1/2 åring...

Åringen jag har här nu...var 158 vid 12 mån och är nu vid snart 18 månaders ålder minst 160 cm...som hon ser ut så ska hon växa en bit till...huvudet är opropertionerligt stort mot resten av hästen...benen är ganska kraftiga...speciellt knäna,haserna och kotorna är kraftiga...just nu ser hon helt knasig ut!

Mamman 163 cm och pappan 173 cm...hur stor skulle ni gissa att hon kommer att bli?

Mamman är normalstor och har innan gett avkommor i ungefär samma storlek som sej självt...pappan brukar ge hästar blir som ganska stora.
 
men fy va hemskt :crazy:...fattar inte varför man skall föra aveln så det kommer kolosser...stackars hästar....
förmodligen kommer din häst att bli runt 170...vad det verkar på din beskrivning på skenor haser mm.
 
Så länge hästen inte växer ifrån sig själv (att leder inte hänger med osv) och den inte blir en tung häst ser jag inte 170 som ett problem. Alla ryttare är inte små. Det skulle se löjligt ut om exempelvis jag som är 183 cm lång skulle komma flaxandes på en 160 häst.
 
Ja....inte känns det så muntert när man är kort i rocken självt!(160 lång själv)...suck

...har så här i efterhand kollat upp en del avkommor till denna hingst...men då vet jag ju inte storleken på mammorna förstås...men flera låg på mankhöjd 174-176 *ryser*
 
Min 6-åring var 1,53 när hon var 12 månader, 1,62 vid 24 månader och 1,68 på treårstestet. Hon har dock varit ganska sen och är idag ca 1,73. Enligt veterinären som jag var till för en dryg månad sedan växer hon fortfarande(!?)..
 
min arab var ca 142 vid 12 månader,
nu 144 vid ca 18 månader.
jag håller tummarna rejält på att min blir minst 155 som vuxen.
 
Min arabhingst var faktiskt 142 cm vid 12 månader...145 cm vid 1 1/2...men blev bara 148 cm som vuxen ändå...jag trodde han skulle blivit större.

Men du har kanske större föräldrar till din???...min hade en mamma på 152 cm och en pappa på 148 cm.
 
ja..jag fasar för att hon kan bli ponny, jag hoppas iaf hon blir större. tattarmåttet visar 160 cm som vuxen.

hennes mamma är 155, pappa 160, morfar 160 och farfar 160.
Hennes helbror är oxå stor.
 
Hej!

Min åring är 150 cm nu (Snart 14 månader). Förhoppningsvis kommer han att bli ca 165 cm. Mamman är bara 156 och pappan är 170. Han är ett halvblod efter Cardento-Irco Marco.
 
Troligtvis blir det en häst modellstörre, men det är väl inget fel i det.
Är själv kort i rocken och rider utan broblem hästar över 170.
Har din intressant stam kanske man skulle ta med plånboken och åka och titta...... :bow: :bow:
 
Vad säger att jag INTE har stor plånbok...he.he :devil: :rofl:
Men jag har ju inte en aning om vad det är för kuse eller om den är till salu heller för den delen. :rofl:
 
Tyvärr är hon inte till salu...men det är många intresserade...tom ifrån USA! ;)

Hon är efter As de Thurin - Anart...en riktigt bra unghäst...som rör sej likt Donnerschwee med stora luftiga rörelser och hoppar likt Baloubet över våra naturhinder i hagen med stora luftiga språng och suverän benteknik...en unghäst utöver det vanliga...men vi får väl se hur hon utvecklas med tiden, men så här långt...så är jag mer än nöjd! ;)

...så det är väl kanske inte så konstigt att ALLA tycks vilja ha den hästen... ;)
 
enhäst på 170 är väl inte stor?? det är kalasbra höjd tycker jag. Bra på en hopphäst=) och dressyrhästar vill man ju ha stora och maffig=)
 
Tyvärr är hon inte till salu...men det är många intresserade...tom ifrån USA! ;)

Hon är efter As de Thurin - Anart...en riktigt bra unghäst...som rör sej likt Donnerschwee med stora luftiga rörelser och hoppar likt Baloubet över våra naturhinder i hagen med stora luftiga språng och suverän benteknik...en unghäst utöver det vanliga...men vi får väl se hur hon utvecklas med tiden, men så här långt...så är jag mer än nöjd! ;)

...så det är väl kanske inte så konstigt att ALLA tycks vilja ha den hästen... ;)
Hejsan letar efter mankhöjder och såg detta gamla inlägg! :) Tänkte det vore intressant med- hur gick det sen med din häst? Jag har en dressyrstammad snart 1.5 åring på 1.64... :o och en på 1.57 så jag oroar mig såklart att de ska bli gigantiska!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 946
Senast: Fenestra
·
Avel - Har ingen aning om vart denna tråd passar in, moderatorn får gärna flytta - Är medryttare på en hoppstammad SWB valack, 12 år gammal...
2
Svar
23
· Visningar
3 904
Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 325
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp