Normalt att verka sulan?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare maremma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 393
M

maremma

Presis som rubriken så undrar jag om hovslagare verkligen ska verka ner så hårt att de tar ett lager av sulan också? Är det normalt att hästen blöder vid verkning?
Vill ha lite kött på benen inför diskussion med hovis!

Sv: Normalt att verka sulan?

Normalt att verka sulan, ja. Men hur mycket beror ju på individen, och det ska ju naturligtvis INTE blöda efteråt.

Nu säger jag inte att det är vanligt att det blöder när hästen verkas, men det finns vissa känsliga individer med ytliga blodkärl som kan blöda när den verkas utan att det är någon fara.

Har diskuterat det där med att vissa hästar blöder vid verkning med min hovis och svaret är enkelt - det ska INTE blöda! Då har hovslagaren varit oförsiktig!!!

ok, jag kan ha fel, som sagt, jag är inte helt hundra, det är bara vad jag har fått förklarat för mig. Min har aldrig blödit ur hoven..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 446
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka