Bukefalos 28 år!

Normalt med svackor?

Sv: Normalt med svackor?

*pekar på bilder lite längre upp i tråden*
Har fått lära mig att de har låsningar om de står för mycket under sig? :p Måste avlasta...

Den enda logiken jag inte hittar är det där med oregelbundenheten - ena dagen (nästan lat) känslig ängel att rida, visst kan han öka på lite i traven om han hamnar i obalans (oftast pga mig, väldigt känslig för sitsen) men numera är det snarare öka på från halvsakta tempo till "normalt" eller få ett par obalanserade steg. Dom dåliga dagarna söker han snarare en anledning att få dra iväg upplever jag. Han GÖR inte det, håller sig i skinnet bra, börjar småtrava istället för att skritta, går i högre tempo än jag bett om och är inte längre lyhörd för mina önskemål om hur han ska gå. Lite rebellisk och ointresserad av mig skulle man kunna säga.

Det är skitstörigt om inte annat att ha en häst med huvudet i det blå som får för sig att stanna, börja trava "utan lov" av påhittad anledning, knappt är styrbar osv. Även om han inte sticker eller hittar på sånt ofog.

Tänkte du på fysiken eller annan typ av obalans?


Hästen ska aldrig kännas "lat":confused: Det är inte något positivt.

Frågan är om den nånsin är riktigt alert o lyhörd, utan den är helt enkelt på olika humör och gör som den tycker efter det.:confused:

Kanske tröttnar den på allt skrittande? (Har för mej att du skrittar mest, rätta om jag har fel)

Kan du rasta av den före dressyrridning, ta en lösgörande galopp, eller i alla fall tömkör eller longera en stund?

I ridningen bärjar du sen ALLTID med grunder, start stopp, vända, svara framåt o tillbaka. Rid inget annat innan det sitter.
 
Sv: Normalt med svackor?

Nu svarar jag i Totolas ställe (hoppas det är ok).

Jag TROR inte hon menar "lat" som LAT och SEG utan mera normal framåtbjudning och lyhördhet- eftersom hon beskriver sin häst som oerhört framåt, som ofta vill UPP en gångart (Jo, det är delvis stress men också ett slags rastningsbehov).
Om du läser tråden så kan du läsa att skritt och travpass på "dressyrvis" även varvas med dagar då hästen får trava rejält.

Dock har jag en känsla av att just dessa pass raserar en del av den kommunikation som de byggt upp på dressyrpasset.

Att jag uttalar med så beror på att kallblodstravaren jag har har ett ungefär liknande beteende. Han ÄLSKAR att röra på sig och tar gärna i för kung och fosterland - gärna FORT och framåt, samtidigt som känsligheten hos honom är enorm. Och intelligensen.
Det jobbiga för den hästen är att den är född/tränad till att springa fort fort och fortare. Gå "sakta" - dvs normalt arbetstempo och jobba är inte kul alls - om inte humöret är rätt.

Att låta den springa sig trött -KAN vara ide, men jag är rädd att förtroendet kan minska då - då hästen är övertygad om att NU har jag gjort ett bra jobb och är helnöjd men sig själv redan efter "uppvärmningen".
 
Senast ändrad:
Sv: Normalt med svackor?

Då är jag nyfiken på om hur du motionerar din häst.
En baksida som jag märkt av att lägga ner i stort sett allt fokus på att "komma ner" är att nu när lydighet och hjälper sitter så verkar han ha fått dåligt flås. Märks nu när vi börjat arbeta i högre gångarter. Kan iof också ha ett samband med vinterpälsen och den uteblivna vintern... men en häst behöver ju motion också.

Finns det någon med expertråd hur man både dresserar och underhåller kondisen på sin häst - samtidigt?

Vi har lagt upp träningen senaste veckorna så här:
dag 1 markträning; lös i skritt o trav + lösgörande övningar vid hand
dag 2 voltarbete; mest i skritt o böjda spår, men även gångartsväxlingar och kortare stunder i andra gångarter.
dag 3 uteritt; uppvärmining på volten så att han är med o lyssnar innan vi rider ut, uteritt i skritt och andra gångartsintervaller.

Dessa intervaller kan inte vara så långa nu, väntar på pälsfällningen o att kondisen ska komma tillbaka. Men där känns det verkligen som vi tappat mark även fast det andra verklien gått framåt. Men man kanske inte kan få allt hela tiden:p
 
Sv: Normalt med svackor?

Förut när han var igång så kördes han (motionskördes) några ggr i veckan samt att jag red någon gång, jag är till stor del tvungen att sköta dressyrandet på uteritterna så det blev ofta lite av varje.

Jag riktade då in mej på snabba reaktioner och följsamhet och det fick jag - och att sänka tempot något till arbetsfart - betyldligt svårare.
Halvhalter visst, men det är svårt att programmera bort öka,öka,öka.. ;)

Men MEST red jag ut i skogen över stock o sten och rätt besvärliga stigar så han fick både tänka och jobba o ej hade möjlighet att "rusa". Denna häst är ej hård i munnen utan lätt och mjuk, men han smygökar gärna tempot..
Flyttar gärna sidvärts utan bekymmer, men sällan i tillräckligt långsamt tempo för att det ska bli "jobb".
 
Sv: Normalt med svackor?

Jag har försökt det här med of road för att han ska komma ner i tempo självmant, men det har aldrig gett den effekten - istället ökar han och verkar helst vilja galoppera vilket känns helt galet. Speciellt eftersom bromsen fungerar dåligt vid dessa tillfällen där han verkar tycka det är kul att utmana sig själv. Men terränggående är han iallafall, tror jag skulle få sm-guld i skogslöpning om det fanns:D
 
Sv: Normalt med svackor?

Hästen ska aldrig kännas "lat":confused: Det är inte något positivt.

"Lat" för mig är helt enkelt att hästen inte gör mer än vad man ber om. Vilket känns bra mycket bättre än att hästen inte GÖR det man ber om! :angel:
I det här fallet skulle man kunna sätta likhetstecken mellan nästan lite lat och harmonisk, känns som att han slagit sig till ro.
Då kan han plötsligt svara dåligt på "travskänkel" att det tar ett tag innan han förstår vad man vill, men det beror helt enkelt på att han behöver lära sig skänklarna bättre. Inte ofta de behöver användas, brukar räcka med att tänka trav.
Jag upplever det iaf enbart positivt. Särskilt som vid något tillfälle då vi behövde stå stilla och lyssna på tränaren i ca 10-15 minuter i början av ett pass och han faktiskt stod stilla med ro.

Frågan är om den nånsin är riktigt alert o lyhörd, utan den är helt enkelt på olika humör och gör som den tycker efter det.:confused:

Jodå, när den är mottaglig så brukar den vara lagom enligt mig. Kommunikationen kan bli mycket bättre (mest mitt fel iom sitsen som sagt) men då har den bjudning utan att göra alldeles för mycket.

Kanske kan ligga något i att det rör sig om olika humör och att den *egentligen* gör som den vill, fast snarare då att den får för sig att demonstrera "nehejdu matte, idag är det JAG som har kommandot!" och att den andra dagar låter sig styras över. :confused:

Kanske tröttnar den på allt skrittande? (Har för mej att du skrittar mest, rätta om jag har fel)

Det gör den garanterat. Skritt är tråkigt.
Skulle räcka med ett par minuters skrittande för att få den less på skritt. Men så långt kan jag inte sträcka mig, skrittar inte såå mycket ändå (enligt mig). Tycker det är en lydnadsfråga också att hästen inte bara ska få göra sånt den tycker är kul utan faktiskt lyssna på mina önskemål. Så är matte snäll och gör sånt den tycker är roligt också med jämna mellanrum.

Kan du rasta av den före dressyrridning, ta en lösgörande galopp, eller i alla fall tömkör eller longera en stund?

I ridningen bärjar du sen ALLTID med grunder, start stopp, vända, svara framåt o tillbaka. Rid inget annat innan det sitter.

Det är ju det, normalt sett så behöver den inte rastas av före dressyrridning. Snarare är det tvärtom - ju mer den vänjer sig vid att det inte alltid blir trav utan faktiskt läggs fokus på skrittjobbet också - desto bättre blir den på att ta det coolt i skritten. Han behöver inte "väckas upp", han behöver lugnas ner. Sen så är han rätt mjuk och fin ändå och brukar inte ta särskilt lång tid att lösgöra. Till den gräns han kan bli lösgjord i nuläget, för perfekt ska jag inte påstå att det är.

Det är just dom där svackorna som är irriterande. Han kan "gå bra" ändå stundvis, men allt känns motvilligt och eftersom kontakten är dålig får man automatiskt ta till större hjälper. Även om man får honom att lyssna genom att "tvinga" honom göra det så är hästen inte med liksom.
 
Sv: Normalt med svackor?

Att låta den springa sig trött -KAN vara ide, men jag är rädd att förtroendet kan minska då - då hästen är övertygad om att NU har jag gjort ett bra jobb och är helnöjd men sig själv redan efter "uppvärmningen".

Haha vilken träffande beskrivning! :rofl:
Hästen blir inte nöjd med sig själv (upplever jag, fast ibland kan man allt lyckas få honom nöjd om han gör något riktigt bra också!) och ett pass förrän han fått trava sig trött!
Men DÅ, då stannar han och står så snällt så, som att "okej, nu kan vi sluta för idag".
Fast på det sättet har han minsann blivit "latare" också, för det behövs inte alls lika mycket trav innan han känner att han är "färdig".
 
Sv: Normalt med svackor?

instruktören brukar försöka få mig att le när jag ska stanna, så hon har nog inget emot om jag *host* överdriver det litegrann! ;)
QUOTE]

Jag har fått lära mig att göra halt på en utandning, vilket är logiskt för man blir lite tung och avslappnad. Men ja ska prova att både le och andas ut tänkte jag - det kanske är den perfekta kombinationen!
 
Sv: Normalt med svackor?

Fysiken, dvs dålig byggnad för ridning.
Om en häst lutar framåt är det svårt att stå stilla pga av huvudet och halsens vikt som ytterligare tynger ner framdelen. Det är lättare att liksom springa ifatt sin egen vikt än att stå stilla.
Tvingas man att stå stilla eller röra sig sakta så är det logiskt att försöka lyfta upp framdelen genom att höjja huvud och hals.
Det är väldigt jobbigt.
En sån här häst måste lära sig att ta vikten bakåt.Det är mkt svårare än på en annan häst, de får oftast ont i ländryggen (de dåliag dagarna brukar vara när systemet är överbelastat).
Såg på bilderna på den i ditt album och den sortens ridning med ihopböjd nacke på stång gör problemet värre.
Ta bort stången och böj den inte på det viset. rid den med avlastningsists alltid så kommer den att balansera sig bättre. Absolut aldrig sitta rakt upp och ner på den.
Jag har skolat många såna hästar och det är assvårt och man kommer aldrig superlångt med dem.
Det är såna hästar som brukar vara billiga, de är helt enkelt felbyggda för ridning (alltså om man ska kräva nått mer än att åka rakt fram i valfri stil) och har dåliga bromsar.
Det GÅR men det kräver andra metoder än de vanliga.Menar inet att skrämma dig utan försöker bara förklara.
Lycka till med den söta pållen.
 
Sv: Normalt med svackor?

Jag har fått lära mig att göra halt på en utandning, vilket är logiskt för man blir lite tung och avslappnad. Men ja ska prova att både le och andas ut tänkte jag - det kanske är den perfekta kombinationen!

Jag har "fått lära" mig det också, det funkar från trav till halt, från trav till skritt måste jag dessutom länga tyglarna :angel:
Det där med att le vet jag faktiskt inte vad det är tänkt för. Lär knappast skada! ;)
 
Sv: Normalt med svackor?

Fysiken, dvs dålig byggnad för ridning.
Om en häst lutar framåt är det svårt att stå stilla pga av huvudet och halsens vikt som ytterligare tynger ner framdelen. Det är lättare att liksom springa ifatt sin egen vikt än att stå stilla.
Tvingas man att stå stilla eller röra sig sakta så är det logiskt att försöka lyfta upp framdelen genom att höjja huvud och hals.
Det är väldigt jobbigt.
En sån här häst måste lära sig att ta vikten bakåt.Det är mkt svårare än på en annan häst, de får oftast ont i ländryggen (de dåliag dagarna brukar vara när systemet är överbelastat).
Såg på bilderna på den i ditt album och den sortens ridning med ihopböjd nacke på stång gör problemet värre.

Att han är framtungt byggd är jag med på. Dessutom lite överbyggd bak och lite lång i kroppen.
Vet inte om teorin stämmer ang. att det är dagar systemet är överbelastat som han blir så, ska försöka "hålla räkningen" utefter hur jag tränat för att se om det kan stämma!


Ta bort stången och böj den inte på det viset. rid den med avlastningsists alltid så kommer den att balansera sig bättre. Absolut aldrig sitta rakt upp och ner på den.
Jag har skolat många såna hästar och det är assvårt och man kommer aldrig superlångt med dem.

Ta bort stången skulle jag gärna göra om jag hade något annat alternativ som "funkar" att rida på för tillfället. Rider nuförtiden kombinerat med kapson med målet att göra honom känsligare och lydigare för kapsonen och kunna rida bara med den.
Det tar bort dressyrglädjen att ha alltför långa bromssträckor med häst som bara kör upp huvudet, lägger till sin mycket starka underhals och ignorerar.
Med stången blir det mycket sällan någon dragkamp i den bemärkelsen och jag kan ta igenom tygeltagen dvs vara konsekvent, så han förhoppningsvis lär bort det felaktiga beteendet. Jämfört med om han alltid skulle komma undan med att ignorera.
Angående sitsen så vill alla tränare jag ridit för ha en "tyngre" sits. Nåja, åtminstone en vill inte ha den tyngre men att jag ska räta upp mig betydligt mer för att bli stabilare i bålen.
Från början upplevde jag själv att jag störde hästen om jag satt normalt, förmodligen därför det blivit en ovana att luta sig framåt. Men nu börjar jag gradvis kunna få med mig hästen när jag rätar upp mig (eller åtminstone att han inte "springer iväg" av balansförändringen).
Måste bara påpeka att den hopknöcklade halsen lyckas han bra med även på tränsbett! :angel: har väldigt lätt för att bli för hög och kort i halsen så vi jobbar på det motsatta. Vilket också blivit mycket bättre.


Det är såna hästar som brukar vara billiga, de är helt enkelt felbyggda för ridning (alltså om man ska kräva nått mer än att åka rakt fram i valfri stil) och har dåliga bromsar.
Det GÅR men det kräver andra metoder än de vanliga.Menar inet att skrämma dig utan försöker bara förklara.
Lycka till med den söta pållen.

Jodå, med tanke på hur pass mycket bättre det ändå blivit så tror jag nog det kan bli bra! :p Det mesta sitter i mig just nu.
Bara det inte blir för många och långa svackor så man liksom hoppar tillbaka utbildningsmässigt. Tycker inte man märker av så värst att han är "felbyggd" eftersom han har andra kvaliteter som väger upp. Arbetsvilja och lite naturlig balans av den breda framdelen m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Normalt med svackor?

Angående det där med att tänka kärlek så måste jag erkänna att jag slarvade med det idag! :angel:
Blev lite för mycket annat att tänka på. Han var lyhörd men lite på tårna och hajade till bara av att pojkvännen hostade.. Försökte påminna mig om det ett par tillfällen och då kändes det faktiskt bra, som att man själv blev mer avslappnad och hade lättare att fokusera på vad man ville hästen!

Han hade btw också lite sämre kondis verkade det som, tränaren gjorde missen att tycka "det är okej om han vill trava men då ska han göra det samlat!" för då var det såklart kört sen, ville inte slå sig till ro i skritten när han visste att han kunde mygla sig till att få trava. Slutade med att vi travade rätt mycket för att inte behöva tjafsa med honom en massa är det ändå var vårt fel. Han blev rätt svettig! :angel: Kändes rätt mör efteråt.

Iaf så testade jag med den andra hästen som jag arbetade lite för hand att fokusera mer på att känna kärlek till hästen. Där märkte jag faktiskt lite attitydförändring, han var väldigt lättsam att jobba med! Har aldrig brukat vara den som bjuder till utan tvärtom gör mycket för att slippa det jobbiga (fast har ändå blivit mirakulöst bättre på det på sistone) men nu var tanken "snälla hästen skulle vi kunna gå lite fin öppna?" och jodå, det gjorde han! :D
 
Sv: Normalt med svackor?

Hallå "kurskompis!";)
Behandlar du din egen kropp nånting då?
Om du själv är spänd i kroppen tex så blir ju hästen stressad med.
Själv har jag hittat en jätteskicklig osteopat som börjat få ordning på min sneda kropp.Själv va jag vriden på alla möjliga håll.:D
Glöm inte bort att lägga pengar på dig själv så du får bra behandling.;)
Det hjälper din häst bli avslappnad .:idea:
 
Sv: Normalt med svackor?

Undra hur många gånger jag lovat mig själv att jag ska gå och få behandling egentligen?! :rofl:
Det finns med på listan... sen något halvår tillbaka! :angel:

Bra att du påminner mig så jag tar mig i kragen någon gång!
Tyvärr inte på minst en månad eller så pga ekonomin.
 
Sv: Normalt med svackor?

Ta bort stången skulle jag gärna göra om jag hade något annat alternativ som "funkar" att rida på för tillfället. Rider nuförtiden kombinerat med kapson med målet att göra honom känsligare och lydigare för kapsonen och kunna rida bara med den.
Det tar bort dressyrglädjen att ha alltför långa bromssträckor med häst som bara kör upp huvudet, lägger till sin mycket starka underhals och ignorerar.
Med stången blir det mycket sällan någon dragkamp i den bemärkelsen och jag kan ta igenom tygeltagen dvs vara konsekvent, så han förhoppningsvis lär bort det felaktiga beteendet. Jämfört med om han alltid skulle komma undan med att ignorera.
Angående sitsen så vill alla tränare jag ridit för ha en "tyngre" sits. Nåja, åtminstone en vill inte ha den tyngre men att jag ska räta upp mig betydligt mer för att bli stabilare i bålen.
Från början upplevde jag själv att jag störde hästen om jag satt normalt, förmodligen därför det blivit en ovana att luta sig framåt. Men nu börjar jag gradvis kunna få med mig hästen när jag rätar upp mig (eller åtminstone att han inte "springer iväg" av balansförändringen).
Måste bara påpeka att den hopknöcklade halsen lyckas han bra med även på tränsbett! :angel: har väldigt lätt för att bli för hög och kort i halsen så vi jobbar på det motsatta. Vilket också blivit mycket bättre.

ja många tränare väljer att döja "symptomen" via att betsla upp och använda en tyngre sits. det bidrar dock nada till att angripa grundorsaken till "symptomen". Det må ta bort de mest radikala utspelen från hästen, men du får aldrig bukt med grundproblemet.

Lyssa på Djurjouren, för hon har rätt.
 
Sv: Normalt med svackor?

Undra hur många gånger jag lovat mig själv att jag ska gå och få behandling egentligen?! :rofl:
Det finns med på listan... sen något halvår tillbaka! :angel:

Bra att du påminner mig så jag tar mig i kragen någon gång!
Tyvärr inte på minst en månad eller så pga ekonomin.
De pengar du lägger ner på dig själv får hästen nytta av till 200%.;)
(Ska erkänna att jag är liite sur på vår kursledare på kursen som inte påpekade hur jäkla sned i kroppen JAG faktiskt var.Att få sig själv i bra skick är ju en förutsättning för att vi skall kunna göra ett bra jobb.)
Proiritera dina egna behandlingar först ,dra in på ngt annat om ekonomin är knaper!
Jag gillar Djurjourens inlägg,hon verkar klok.;)
 
Sv: Normalt med svackor?

Ditt största sitsfel som blir mest fel för din häst är att du kasar bakåt i sadeln, dvs tappar rumpan liksom din häst :angel:
Tryck in rumpan under dig när du rättar upp dig istället för att dra överkroppen bakåt så att säga. din rumpa ska enligt bilderna minst en dm längre fram i sadeln, fixar du att sätta dig där och sitta kvar så kommer du att få en broms på hästen.
Lycka till!!!!!
 
Sv: Normalt med svackor?

ja många tränare väljer att döja "symptomen" via att betsla upp och använda en tyngre sits. det bidrar dock nada till att angripa grundorsaken till "symptomen". Det må ta bort de mest radikala utspelen från hästen, men du får aldrig bukt med grundproblemet.

Lyssa på Djurjouren, för hon har rätt.

Jag är inte av samma åsikt. (det är f ö ingen tränare som sagt åt mig att betsla upp, tvärtom har de gärna velat se hur hästen går på tränsbett).
Om jag inte kan få hästen att reagera rätt på mitt tygeltag - hur ska jag då lära den att göra rätt?
Om den stannar av en ren slump när jag suttit och dragit mig blåsig i händerna (från skritt) efter ett par hundra meter eller så, får eftergift - drar iväg igen - matte börjar om för att hästen ska förstå att den inte bara kan dra iväg - stannar kanske efter ett par hundra meter och har under tiden byggt upp sin fina *host* underhals, osv i 20 minuter när man är helt slut mentalt och i armarna/händerna som fått blåsor, och fått till 4 halter. Känns det konstruktivt tycker du? :p Hade man upplevt att hästen lärt sig något och förbättrats från pass till pass, öht varit mottaglig för inlärning i det läget så hade det varit värt ett försök. Nu upplevde jag inte det så.

Nu har den lärt sig EN viktig bit hyfsat bra tack vare stången - att ta ansvar för att hålla det tempo jag bett om och inte ösa på så fort den får eftergift. Det kommer förmodligen göra stor skillnad när det är dags att gå tillbaka till tränsbett (eller rida enbart på kapson)
Även så har den blivit mer mottaglig för sitsen och jag har lärt mig rida hästen bättre. Vilket jag också upplever för oss närmare målet (som inte är tränsbett utan bettlöst).

Om vi säger såhär; jag tror inte att ett verktyg i sig tar bort någon grundorsak. Eftersom det oftast är fysiskt eller sitter i ryttare/inlärning. Om jag inte kommer åt att lära in rätt med ett tränsbett, då kommer jag inte komma åt den biten - om det är grundorsaken. Fysiken kommer jag inte åt bättre för att jag rider med tränsbett! ;)
 
Sv: Normalt med svackor?

De pengar du lägger ner på dig själv får hästen nytta av till 200%.;)
(Ska erkänna att jag är liite sur på vår kursledare på kursen som inte påpekade hur jäkla sned i kroppen JAG faktiskt var.Att få sig själv i bra skick är ju en förutsättning för att vi skall kunna göra ett bra jobb.)
Proiritera dina egna behandlingar först ,dra in på ngt annat om ekonomin är knaper!
Jag gillar Djurjourens inlägg,hon verkar klok.;)

Den är inte bara knaper, den är katastrofal! :crazy: en häst för mycket, ett körkort för lite (försöker ta körkort) kurser att spara till, restskatt osv! :p Annars ligger det rätt högt på priolistan (ska försöka få behandling nästa kurs iaf!)
Vi har f ö väldigt billig massage på jobbet där massören även kan lite manipulationer. Men har lite fobier för det eftersom det innefattar knäckande i kombination med att låsningarna snabbt kommer tillbaka igen.. Känns inte bra att knäcka till - bli skev igen - knäcka till - bli skev osv.

Haha hon kanske inte brukar gå fram till folk och säga "usch vad sned du är!" (vilket farsan kan göra ibland...:rofl: )
 
Sv: Normalt med svackor?

Ditt största sitsfel som blir mest fel för din häst är att du kasar bakåt i sadeln, dvs tappar rumpan liksom din häst :angel:
Tryck in rumpan under dig när du rättar upp dig istället för att dra överkroppen bakåt så att säga. din rumpa ska enligt bilderna minst en dm längre fram i sadeln, fixar du att sätta dig där och sitta kvar så kommer du att få en broms på hästen.
Lycka till!!!!!

Försöker tänka på den biten. På dom bilderna gör jag uppenbarligen inte det... :angel:
Dock går det bara att sitta max 5cm längre fram, sen tar sadeln slut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 514
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 673
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 355
Senast: Blyger
·
Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 761
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp