Normalt mycket foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare HubbaBubb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 700
H

HubbaBubb

Hej.
Jag har ett vbl på 13 år rids ca 5 ggr/veckan inte jätte hårt men ca 1h i skog och mark, ibland paddock.
Hon får 10kg hö/dag, 1kg Kraftt Grund+lite kalk. Morötter och äpplen när hon kommer in.
Låter det rimligt? Eller är det något som ni skulle tillägga om ni var jag så att säga? :)

Sv: Normalt mycket foder?

Om det är bra eller inte beror ju på vad grovfodret innehåller.

Är hästen fin i hull, muskler och temperament är det säkert bra, något annat går inte att säga utan att veta grovfodrets värden.

Sv: Normalt mycket foder?

1kg Grund täcker inte selenbehovet. Det ger bara 0.4mg selen och han behöver runt 1mg minst. I svenskt grovfoder finns så gott som INGEN selen så därifrån får han inget.

Jag skulle köpa Tokosel på Apoteket och lägga till. (selen och e-vit)
Följ dosmåtten på burken.

Om han håller hullet och muskulaturen i gott skick på det du ger, han är glad o framåt, pälsen ser fin ut osv så är det inget fel i övrigt på din foderstat.
Men för att veta säkert bör man analysera sitt grovfoder och sen räkna ut en foderstat efter hästens behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 994
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: iNTOHiMO
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 824
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 111
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka