Normalvärde för fibinogen?

Sv: Normalvärde för fibinogen?

Det står alltid på provsvaren, svårt att svara definitivt då det beror på vad de använder för analysapparat, hur gammal hästen är osv.
Hittade detta om normalvärden:

"Referensintervall
Fibrinogenkoncentrationen hos kliniskt friska varmblodiga vuxna hästar är enligt Schalm´s Veterinary Hematology, (5 ed. Kramer et al, 2000), 0,1-0,4 g/dl (1-4 g/L). Samma värde, 1-4 g/L (2,6±0,8, medelvärdet±standardavvikelsen) anges i Clinical Biochemistry of Domestic Animals (Kaneko et al, 1997). Institutionen för klinisk kemi, SLU, anger referensvärdet 1,8-4,2 g/L. En plasmakoncentration på 5-
6 g/L kan indikera ett tidigt skede av inflammation, medan 10 g/L eller mer, tyder på en allvarligare sjukdomsprocess med sämre prognos (Campbell et al, 1981)."

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 743
Hästvård Brukar ni använda vinterskorna första sommarskoningen utan broddar? 2
Svar
30
· Visningar
1 624
Senast: Mia_R
·
Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 469
Hästvård Bästa Buke! Min tvååring har gått på bete i snart en vecka och har nu börjat få utslag på ena sidan av huvudet och halsen som känns...
Svar
7
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka