Normalvikt på ponny

T

tuttiboo

Är det någon här som har någon form av "normalviktstabell" för b- och c-ponny? Det gäller ponnyer i ridning och för lättare tävling.
Man kan ju alltid räkna ut vikten med hjälp av viktmåttband, men hur ska man veta vad ponnyn EGENTLIGEN ska väga? Hoppas någon här kan hjälpa mej med detta.. :confused:
 
Vikten kan variera väldigt mycket på två ponnyer med samma mankhöjd beroende på deras kroppabyggnad.
Generellt skulle jag gissa att de flesta B-C-ponnyer väger någonstans mellan 300-400 kg, varav det förmodligen finns en och annan B-ponny med normalvikt neråt 250 kg och säkerligen någon stor C-ponny som väger betydligt mer än 400 kg utan att vara överviktig....
 
Mina är "normala" welshponnyer, ganska nätta i typen. Kan man gissa på 250-300 kg utan att ta i underkant???
 
Shetlandsponnyer av lite större modell väger uppemot 300 kg (jag vet mer än en som är VÄGD till detta!) så jag skulle nog inte gissa på mindre än 300 kg för en "normalwelsh". (Sekt B?)
 
Min ena welsh sekt B vägde 350 kg på våg medan sekt A vägde 300kg, det skiljer 20 cm i höjden på dem och den lille är mkt smäckrare än den store. :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 850
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 644
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp