Norsk kallblodstravare

Nyx

Trådstartare
Med risk att bli idiotförklarad, men vad skiljer den norska kallblodstravaren från den svenska?
 
Bra svar av lil-sis, men jag kan tillägga att den norska kallblodstravaren har sitt ursprung i Dölehästen medan den svenska stammar från nordsvensken.

Döle och Nordsvensk har sedan "urminnes tider" korsats med varandra.

Själv har jag en kallblodstravare med en norsk pappa och en svensk mamma. Eftersom hon är född i Sverige är hon registrerad som svensk kallblodstravare :D

Immer
 
sen sägs det att det finns en gnutta arab blod i dom, det syns ofta på deras svängda huvuden...många norska kbl ha dessa små svängda arabhuvudena, som inte de svenska har...
de finska kbl är ALLTID fuxar och får inte användas i svensk avel...varför vet jag inte, tror det är finnarna som K märkt sin ras......
 
Ursprunget hos den finska hästen är finsk ponny och oldenburgare. Dölehästens ursprung är europeisk skogshäst och engelskt fullblod. Den Nordsvenska hästens (alltså både bruks och travare) ursprung är europeisk skogshäst och dölehäst.
 
Då skiljer sig min norsk ifrån mängden då, han har ganska så rejält tilltagen skalle och nästan lite puckelnäsa :D :love:
 
Europeisk skogshäst

Om du med "europeisk skogshäst" menar den vildhästras man förr ansåg vara upphov till alla kallblodsraser är det ingen som vet om denna ras verkligen har funnits. Den moderna forskningen pekar snarare åt ett gemensamt ursprung, eventuellt tarpanen, för alla hästar - varmblod, kallblod och ponnyer.

Åter förutsatt att du menar vildhästypen med "europeisk skogshäst" så skiljer det ungefär 8000 år mellan denna hästs eventeulla försvinnande och det engelska fullblodets skapande. Två individer av dessa evetuella raser har således aldrig kunnat träffas. Det är mer korrekt att säga att dölehästen är en östnorsk lantras med inslag av en del ädlare blod, t.ex. engelskt fullblod och frederiksborgare.

Anneli
 
Re: Europeisk skogshäst

Om du med "europeisk skogshäst" menar den vildhästras man förr ansåg vara upphov till alla kallblodsraser är det ingen som vet om denna ras verkligen har funnits. Den moderna forskningen pekar snarare åt ett gemensamt ursprung, eventuellt tarpanen, för alla hästar - varmblod, kallblod och ponnyer.

Säg det åt den som skrivit boken som jag har citerat.

Jag ville egentligen bara visa varför det finska kallblodet inte får tävla mot dom norska och svenska kallbloden.
Enligt boken uppkom dom svenska och norska kallbloden på 1800-talet och det finska har funnits sen istiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk Travsport och Det Norske Travsällskap sjösatte under 2023, efter flera års arbete, Avelschansen för kallblodstravare som föds...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stjärnhästen High on Pepper har tagit åtta raka segrar. Nu är han som första häst inbjuden till norska storloppet Oslo Grand Prix. – Det...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När helgens första omgång av Lövsta Future Challange Jumping var klar stod det klart att vinsten gick till nederländernas Willem Greve...
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter OS-aktuella norska hoppryttaren Marie Valdar Longem och den franska ryttarstjärnan Kevin Staut möter nu varandra i rätten. Detta efter...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp