Norsk ryttare varnas för spöslag i Falsterbo

Jag hade tyckt det varit intressant att höra vad dom andra ryttarna har att säga efter en sådan ritt, alltså om dom ifrågasätter när dom ser dålig behandling av hästar eller om dom inte lägger sig i och bara sköter sitt.

Får hoppas det hjälper med namninsamlingar och att det inte tystas ner så att dom måste agera. Man undrar ju vad gränserna ligger för att en ryttare ska stängas av, typ om dom måste gå av och skjuta hästen eller vad.

Sådana här ryttare gör ju inte att man direkt kan njuta av den här sporten. Det får inte vara så lätt att komma undan dålig behandling av hästen. Både älskar och hatar den här sporten ibland.
Håler med, sporten får en äcklig bitter eftersmak.. Jag tappar lusten att titta och sträva. Och det förstör alla ryttares anseende gentemot andra icke hästmänniskor.
Tycker också det är synd att inte ryttarna på samma nivå sätter ner foten.
Cornelia Rylén skrev iallafall på sin Instagram vad hon tyckte om saken. Bra gjort!

Har FEI hittils någonsin markerat? Ja man undrar vart gränsen går?
 
Enligt en kommentar på tidningen ridsports Facebook sidan fick hon ett gult kort i april 2013 för Abuse of horse. Det har funnits klipp där hon tydligen gör liknande men som nu är borttagna. Så det här verkar ju helt klart vara ett regelbundet beteende av ryttaren. Ändå får hon bara en varning för hon lovar att det aldrig ska hända igen :banghead: Det har ju redan hänt för många gånger :mad:
Såg klippet från Massimo Ditt (var det nog?) och det såg likadant ut som i Falsterbo, så att tro på hennes ursäkt och tårar om brutet ben är ju bara bullshit. Visste inte att hon fått gult kort pga det, men då borde hon stängas av från sporten helt tycker jag. Stackar stackars bussiga den hästen :(
 
Såg klippet från Massimo Ditt (var det nog?) och det såg likadant ut som i Falsterbo, så att tro på hennes ursäkt och tårar om brutet ben är ju bara bullshit. Visste inte att hon fått gult kort pga det, men då borde hon stängas av från sporten helt tycker jag. Stackar stackars bussiga den hästen :(
Nej Massimo Ditt var 2016 tror jag bestämt så det har uppenbarligen varit flera gånger än så
 
Enligt en kommentar på tidningen ridsports Facebook sidan fick hon ett gult kort i april 2013 för Abuse of horse. Det har funnits klipp där hon tydligen gör liknande men som nu är borttagna. Så det här verkar ju helt klart vara ett regelbundet beteende av ryttaren. Ändå får hon bara en varning för hon lovar att det aldrig ska hända igen :banghead: Det har ju redan hänt för många gånger :mad:

Ännu värre! Det borde verkligen inte finnas en andra chans här, utan straffet borde skärpas för återfallsförbrytare. Unga ryttare ser ju dessutom upp till människor som rider i de här klasserna., jag hoppas verkligen att någonting händer.
Fy fan vad arg och ledsen jag blir!
 
Ännu värre! Det borde verkligen inte finnas en andra chans här, utan straffet borde skärpas för återfallsförbrytare. Unga ryttare ser ju dessutom upp till människor som rider i de här klasserna., jag hoppas verkligen att någonting händer.
Fy fan vad arg och ledsen jag blir!
Det är ju det som är det äckligt sorgliga i kråksången, hon har ju fått sitt straff i form av en varning. Case closed!

De som borde klämmas åt rejält är de officials som uppenbarligen inte tar sig an uppgifterna de fått sig ålagda på ett seriöst sätt. Det var ju samma sak i årets Badminton där Oliver Townend kom undan med en varning för två förseelser som borde gett två gula kort för horse abuse = omedelbar avstängning i två månader.
 
Moderatorn tog bort namninsamlingslänk

Är en sån namninsamling rätt väg att gå, undrar jag? Är problemet verkligen just den här ryttaren (missförstå mig rätt, hon är i allra högsta grad skyldig och jag anser hon borde stängas av) eller är problemet att domare är alldeles för mesiga? Både hon och Townend borde ha fått gult kort, anser jag. Tycker det är där man bör lägga krutet kanske? På att få reglerna åtstramande, typ mer tvingande när det gäller utdelning av gult kort?
Jag tror tyvärr inte FEI kan ändra sig i efterhand och dela ut gult kort, men vad som händer framöver borde man kunna försöka påverka. Vet bara inte hur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Är en sån namninsamling rätt väg att gå, undrar jag? Är problemet verkligen just den här ryttaren (missförstå mig rätt, hon är i allra högsta grad skyldig och jag anser hon borde stängas av) eller är problemet att domare är alldeles för mesiga? Både hon och Townend borde ha fått gult kort, anser jag. Tycker det är där man bör lägga krutet kanske? På att få reglerna åtstramande, typ mer tvingande när det gäller utdelning av gult kort?
Jag tror tyvärr inte FEI kan ändra sig i efterhand och dela ut gult kort, men vad som händer framöver borde man kunna försöka påverka. Vet bara inte hur.
Jag vet inte men det är det enda sättet jag kan påverka just nu känner jag som inte tävlar eller ens är medlem i en klubb?
Även om inte FEI kan ändra ett domslut så kan väl en sådan här namninsamling visa att så här många människor tycker Ground Jury gjorde fel? Och kanske det då blir ett annat beslut nästa gång en ryttare gör något liknande?
Jag vet inte heller om det är rätt väg att gå men det är den enda vägen jag hittar just nu?

Och när det nu kommit fram att det inte är första gången ryttaren gjort något liknande så tycker jag att straffet borde skärpas om det nu går
 
Jag vet inte men det är det enda sättet jag kan påverka just nu känner jag som inte tävlar eller ens är medlem i en klubb?
Även om inte FEI kan ändra ett domslut så kan väl en sådan här namninsamling visa att så här många människor tycker Ground Jury gjorde fel? Och kanske det då blir ett annat beslut nästa gång en ryttare gör något liknande?
Jag vet inte heller om det är rätt väg att gå men det är den enda vägen jag hittar just nu?

Och när det nu kommit fram att det inte är första gången ryttaren gjort något liknande så tycker jag att straffet borde skärpas om det nu går
Om inte annat får hon kanske ändå såpass dåligt rykte om detta sprids och inte tystas ner att det blir en märkbar påverkan på hennes karriär inom sporten och därför kanske faktiskt ser över sitt sätt att rida på.
 
Det är verkligen sorgligt att se gång på gång hur tandlösa och fega både FEI och SvRF är mot både det ena och det andra:(
Varför är de så otroligt rädda för att ta ställning och markera när det sker så uppenbara regelbrott och osportsligheter? Jag fattar verkligen inte?
Ja håller med. Tänker även på Franska tjejen(kommer inte ihåg namnet nu) som piskade sin häst när den snubblade på framridningen på skandinavism för några år sedan.
 
Det är verkligen sorgligt att se gång på gång hur tandlösa och fega både FEI och SvRF är mot både det ena och det andra:(
Varför är de så otroligt rädda för att ta ställning och markera när det sker så uppenbara regelbrott och osportsligheter? Jag fattar verkligen inte?

Om inte annat får hon kanske ändå såpass dåligt rykte om detta sprids och inte tystas ner att det blir en märkbar påverkan på hennes karriär inom sporten och därför kanske faktiskt ser över sitt sätt att rida på.
Jag förstår hur du tänker men.. det är ju Ground Juryns och alla stewards (förbannade skyldighet) uppgift att se till att ryttarna - och deras anhöriga - sköter sig. Om de nu inte delar ut Gula Kort där det är solklart att det ska komma ett så kan ju ryttarna egentligen inte heller förväntas lära sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sedan 1990 har svenska ungdomar kunnat kvala till Göteborg Horse Show – genom att rida fint. Genom åren har bland annat Henrik...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Imorgon är det äntligen dags för publiken att återvända till Falsterbo Horse Show efter två års uppehåll. Invigningshelgen bjuder på...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I somras blev King Edward historisk som tredje hästen att gå felfri genom ett OS. Nu laddar ekipaget för en ny säsong – där flera...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp