Norsk skogskatt eller Maine Coon

Penny_Lane

Trådstartare
Jag och min sambo skall skaffa katt. Och funderar på norsk skogskatt eller maine coon. Har pratat med uppfödare som haft båda kattraserna men nu undrar jag vad tycker ni??

Vi vill ha en stor, lugn katt som skall leva hos oss som en familjemedlem.
Vad hade ni valt??
 
Sv: Norsk skogskatt eller Maine Coon

Jag har ingen erfarenhet av Maine coon, dess mer av Norska Skogkatter. Dom senare har bra jaktinstinkt, massvis med underbar energi och håller sig igång...
Finns säkert undantag, men än har jag inte träffat dom. :laugh: Min i och för sig oäkta skogis Såfin har kutat upp och ned för trappen flera gånger nu och kommit till mig och gnällt eeeh! Tråkigt matte, kallt om tassarna ute nu då det är minus 18! Hon är nära 17 år nu så då kan du kanske se framför dig hur hon var då hon var ung... Dom två äkta som jag haft var precis likadana. Vackra och keliga men fulla i liv och bus. Men trots allt finns det ju många som har dom som innekatter och har man gott om plats och två som leker med varandra så kan det säkert funka. Helst ska man väl vara hemma mycket också och sysselsätta missarna och gå ut och gå med dom i sele.
 
Senast ändrad:
Sv: Norsk skogskatt eller Maine Coon

Åk och träffa raserna! Det är det bästa sättet att få er en uppfattning om hur de är.

Som jag förstår det är Skogkatterna en lite aktivare modell av semilånghår, även om de inte är i klass med de aktiva korthårsraserna. Maine Coon tror jag är lite lugnare i sättet, rent generellt. Men som sagt, åk och hälsa på flera olika uppfödare och ägare av raserna och försök bilda er en uppfattning om vad det är nu vill ha. :)
 
Sv: Norsk skogskatt eller Maine Coon

Jag är uppväxt med skogkatter (mina föräldrar födde upp) och nu håller jag på att starta upp min egna uppfödning.
Så det finns en del erfarenhet av rasen här =)

Jag upplever skogisen som en social, tillgiven ras som inte är den vildaste rasen men inte heller någon soffprydnad.
Dom vill gärna vara där du är, väldigt kelna! Mysiga katter helt enkelt med lite bus i. Jobbar man mkt är det en fördel att ha två, men så är det ju med de flesta katterna.
Ungkatterna kan vara lite "fulla i fan", men på ett charmigt sätt. Dom blir oftast lugnare med åldern och dom äldsta katterna vi har haft har blivit sk. soffprydnader.

En helt underbar ras tycker jag :love:

184685_10150142103066159_788086158_8131385_3911245_n.jpg

Min hona som kommer paras till våren =)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 856
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 690
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 785
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp