Vilken kattras skulle kunna passa oss?

freja_mk

Trådstartare
Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss.

Vi bor i radhus på 60 kvm. Jag är i dagsläget hemma stora delar av mina dagar medan min sambo jobbar heltid, men längre fram kommer jag att börja jobba ungefär 70%. Så jag kommer inte att vara borta 9 timmar varje vardag, men ändå en hel del, och då känns det som att maine coon och ragdoll går bort om jag tolkat saken rätt. Det är annars de raserna vi kikat mest på hittills.

Men finns det någon ras som är helt okej med att vara ensam så mycket? Eller hur gör folk som jobbar och har katt, för det finns väl inte kattdagis på samma sätt som hunddagis? Och att ha två katter skulle bli lite trångt där vi bor, tror jag.

Den andra viktiga faktorn för oss är hälsa. Vi vill inte stötta avel av sjuka raser, så att säga. Däremot spelar det ingen roll om det är en ras som kräver mycket pälsvård eller så, sådant är ju bara trevligt tycker vi. Vi har båda kattvana sedan innan men inte av raskatter utan av helt vanliga bondkatter, då vi är från landet båda två. Däremot har ingen av oss haft egen katt i vuxen ålder (vi har haft hund i stället) så det känns viktigt att det blir rätt och att vi inte tar på oss en ras som inte blir lycklig med oss.

Har ni några förslag/tankar?
 
Jag tycker att ni ska skaffa två kattungar från samma kull. Det kommer jag göra om jag skaffar katt igen. När vi skaffade katt första gången skaffade vi bara en kattunge. Det visade sig vara ett misstag. Med facit på hand hade han varit gladare om vi skaffat en till kattunge samtidigt.

Inreder ni smart så är 60 kvm inte alls för litet för två.
 
Jag tycker också två kattungar från samma kull är att rekommendera. Då vet man att de trivs ihop samt att de får mycket trygghet och glädje av varandra. Jag tror också att man som ägare får mindre dåligt samvete om man är borta på jobbet eftersom de då har sin kompis att sova tillsammans med. När det gäller storleken på boendet tycker jag inte en eller två katter gör så stor skillnad.
Det man kan tänka på om man inte bor så stort är också att skapa roliga platser för katterna så de kan stimuleras av annat än ytan tex klätterträd eller andra platser på höjden om de gillar att gå uppåt.
Jag har haft huskatt, birma och brittisk korthår. Om ni skaffar två stycken så tror jag både birma eller brittisk korthår skulle passa. Däremot är min uppfattning att om ni bara skaffar en så skulle jag inte rekommendera de raserna då min personliga uppfattning är att de vill ha sällskap och vill få vara med. Huskatt kan ju bli lite av varje så där beror det ännu mer på individ.
 
Tack för era svar, ni har nog rätt att det är bättre med två. Det som egentligen oroar mig mest är att jag inte vet var vi ska ha den andra kattlådan om vi har två katter. Vi har en utmärkt plats för en kattlåda, men två blir svårt om vi inte vill att den ska stå precis vid matbordet, soffan eller sängen, vilket inte känns optimalt. Min sambo menar att två katter kan dela en låda om den är stor nog men internet säger annat. Vad tror ni?
 
Tack för era svar, ni har nog rätt att det är bättre med två. Det som egentligen oroar mig mest är att jag inte vet var vi ska ha den andra kattlådan om vi har två katter. Vi har en utmärkt plats för en kattlåda, men två blir svårt om vi inte vill att den ska stå precis vid matbordet, soffan eller sängen, vilket inte känns optimalt. Min sambo menar att två katter kan dela en låda om den är stor nog men internet säger annat. Vad tror ni?

Vi hade en låda i vardagsrummet utan att det luktade eller spreds sand. Det går att göra om man vill.
 
Tack för era svar, ni har nog rätt att det är bättre med två. Det som egentligen oroar mig mest är att jag inte vet var vi ska ha den andra kattlådan om vi har två katter. Vi har en utmärkt plats för en kattlåda, men två blir svårt om vi inte vill att den ska stå precis vid matbordet, soffan eller sängen, vilket inte känns optimalt. Min sambo menar att två katter kan dela en låda om den är stor nog men internet säger annat. Vad tror ni?
Vi har alltid haft minst 2 katter och en gemensam låda. Har nu inte googlat ämnet men känner ingen som har flera lådor.
 
Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss.

Vi bor i radhus på 60 kvm. Jag är i dagsläget hemma stora delar av mina dagar medan min sambo jobbar heltid, men längre fram kommer jag att börja jobba ungefär 70%. Så jag kommer inte att vara borta 9 timmar varje vardag, men ändå en hel del, och då känns det som att maine coon och ragdoll går bort om jag tolkat saken rätt. Det är annars de raserna vi kikat mest på hittills.

Men finns det någon ras som är helt okej med att vara ensam så mycket? Eller hur gör folk som jobbar och har katt, för det finns väl inte kattdagis på samma sätt som hunddagis? Och att ha två katter skulle bli lite trångt där vi bor, tror jag.

Den andra viktiga faktorn för oss är hälsa. Vi vill inte stötta avel av sjuka raser, så att säga. Däremot spelar det ingen roll om det är en ras som kräver mycket pälsvård eller så, sådant är ju bara trevligt tycker vi. Vi har båda kattvana sedan innan men inte av raskatter utan av helt vanliga bondkatter, då vi är från landet båda två. Däremot har ingen av oss haft egen katt i vuxen ålder (vi har haft hund i stället) så det känns viktigt att det blir rätt och att vi inte tar på oss en ras som inte blir lycklig med oss.

Har ni några förslag/tankar?
Kan bara utgå från mig själv men jag har två katter och bor i lägenhet på 62 kvm. En Ragdoll (6) och en Maine coon (2,5). Arbetar heltid. Det är inga problem. Har två lådor så de kan välja och båda används. Coonisen behöver mer aktivering i form av lek men ingen skaffar väl katt för att den ska agera inredning. Tror det är viktigare att hitta rätt individ snarare än en specifik ras. Till viss del, såklart, en bengal är kanske inte rätt val om en inte vet vad en ger sig in i.
 
Jag bor markant mindre än vad ni gör men har ändå två norska skogkatter som verkar lyckliga och nöjda med livet. ;) Jag skaffade katt nummer två när jag skulle börja jobba heltid så att katt nummer ett inte skulle vara ensam. Det känns mycket bättre i hjärtat när man vet att de har sällskap av varandra.

Det jag tänker är extra viktigt när man bor mindre är att inreda efter katten. Jag kommer inte vinna några inredningspriser, men mina katter är lyckliga över sina klösträd och hyllplan. Jag har satt i en kattlucka till inglasade balkongen så att katterna alltid kan gå dit, och det finns gott om sängar och gömmor för dem.

Internet säger lite olika angående kattlådor, men regeln jag går efter här hemma är 1 låda per katt + 1, dvs har jag lyckats knö in tre kattlådor på olika ställen i min lägenhet. När vi är på besök hos min mamma så är det tre katter som delar på två lådor, det fungerar det också! När vi har varit på besök på annat håll har de fått nöja sig med en låda, vilket också funkat.

Om ni är redo att klämma in ett stort och högt klösträd hemma hos er så behöver ni nog inte släppa drömmen om maine coon-katter. ;) Ragdolls har jag fått för mig är lite mer markbundna(?) och nöjer sig nog med något mindre.

Jag kan också slå ett slag för norska skogkatter. Supertrevliga katter med lagom mycket energi. De tycker om att vara högt upp för att hålla koll på läget, uppskattar att bli busade med, och när de är på goshumör så får du mycker kärlek. :love: Lite snackiga, mycket nyfikna, med roliga personligheter. Beskrivs som smidiga, men det är en lögn. :p
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Katter är ju i grunden solitära djur och det brukar inte vara några problem att ha dem som ensamkatter. Däremot kräver ju kattungar och ungkatter en hel del aktivering och social samvaro så de brukar trivas tillsammans med en likasinnad dåre. Det kan dock skära sig i vuxen ålder. Det säkraste kortet är ju att skaffa en vuxen katt som man vet kommer trivas som ensamkatt och som inte har samma aktivitetsnivå som en ungkatt. Det är inte ovanligt att vuxna raskatter omplaceras som ensamkatter så kolla vilka egenskaper du är intresserad av och titta på vuxna omplaceringar. Även katthem kan ju vara alternativ.
 
Jag har en hund och en katt i en liten etta, har två kattlådor (en i kök/vardagsrum och en i sovrummet) och jobbar nästan heltid. Nu har jag ju en aktiv ras (oriental) men tänker att man oavsett ras får räkna med att både anpassa hemmet och spendera tid på aktivering om en har innekatt. En-två eller flera.
Jag leker med Kim, tränar och går ut i sele när vädret tillåter.

Hade jag inte haft hunden hade jag nog haft två katter - tänker också att två kattungar vore en grej för er. Avdramatisra kattlådan, den är verkligen ingenting en tänker på. Ställ den i ett hörn på en badrumsmatta bara, med vettigt strö och daglig rengöring kommer den inte att störa det minsta.
 
Har 2 stora lådor på 4 katter, inga problem.
Har helst flera katter om jag är borta motsvarande en heltidstjänst, om inte katten redan visat att den vill vara ensam.
Men jag skulle inte köpa en kattunge som ensamkatt.
 
Jag hade två lådor till en katt. Nikita gick bara på en tills jag bestämde mig för att plocka borta den ena, då gick hon på den två gånger så den fanns kvar så hon kunde inte gå på den.

Megara har jag en xxl från zooplus. Hon envisas med att sitta med rumpan ut mot rummet för att kissa. Att vilja ha koll när hon är potentiellt sårbar har uppenbarligen aldrig slagit henne. Fö slår jag också ett slag för vuxna omplaceringar. Man får en färdig katt och ingen slyngel. Mina älskade burmor är mer än lovligt galna och det kan, om man ha otur, ta något år eller två av kaos innan det blir, tja, mindre kaos.
 
Skaffar ni två kattungar behöver ni inte oroa er för att lämna den så mycket. Ragdollen är en ganska lat ras och jag skulle inte säga att mina katter bryr sig nämnvärt när jag inte är hemma. De ligger mest och sover. Annars är de väldigt sociala och alltid där man är.

Antal lådor handlar mest om individen. Är man duktig på att rensa och katterna kommer väl överens kan det ofta räcka med en rejäl även för två. Vi har flera hos oss, och inser att vissa av katterna gillar inte att bajsa och kissa på samma låda. Men tidigare när de delat låda har det inte varit några problem på den fronten.
 
Jag har två lådor till tre katter som jag plockar tre gånger om dagen. Har tidigare haft två lådor till i två andra rum men de använde aldrig de andra så till slut plockade jag bort dem. De har aldrig gått utanför så de verkar tycka det är okej att gå på samma.
 
Tack för alla svar! Vi har mycket att prata om nu här hemma. Vi började fundera om inte katthem kanske hade kunnat vara en bra grej, vet inte varför jag varit så inställd på att skaffa kattunge från uppfödare. Hittade ett katthem i närheten där man verkar diskutera sig fram till vilken katt som passar just en, vissa adopteras bort i par och andra ensamma. Ni har nog också rätt att det kanske trots allt inte är för litet här hemma för två katter.
 
Tack för alla svar! Vi har mycket att prata om nu här hemma. Vi började fundera om inte katthem kanske hade kunnat vara en bra grej, vet inte varför jag varit så inställd på att skaffa kattunge från uppfödare. Hittade ett katthem i närheten där man verkar diskutera sig fram till vilken katt som passar just en, vissa adopteras bort i par och andra ensamma. Ni har nog också rätt att det kanske trots allt inte är för litet här hemma för två katter.

Toppen ju! Vill man inte absolut ha renrasigt, är katthem bästa stället att leta på.
 
Jag har 3- 4 katter.
Spöket har en varmbonad låda och mat i trädgården, gillar inte människor.
2 innekatter varav den ena vill gå ut i koppel.
En hittekatt som får gå ut om han vill, kattlucka i badrummet.
1 kattlåda.
Tycker man ska ha 2 om det är innekatter.
Dom har sällskap av varandra och kan köra lite kvällsrace även om dom inte sover ihop.
Innekatterna köpta som fullvuxna kastrerade honor som fått en kull ungar var.
 
Vi har tre innekatter och en liten hund på 62 kvm + balkong, inte ett dugg trångt. Två lådor som städas flera gånger per dag
Hur vill ni att katten ska vara?
Fart och fläkt lugn och stillsam eller något mellanting?
Vi vill inte ha katter som klättrar, hoppar upp på allting och lever rövare hemma. Har valt en markbunden ras som inte kan ta sig upp på diskbänken utan hjälp 😁
 
Vi har tre innekatter och en liten hund på 62 kvm + balkong, inte ett dugg trångt. Två lådor som städas flera gånger per dag
Hur vill ni att katten ska vara?
Fart och fläkt lugn och stillsam eller något mellanting?
Vi vill inte ha katter som klättrar, hoppar upp på allting och lever rövare hemma. Har valt en markbunden ras som inte kan ta sig upp på diskbänken utan hjälp 😁

Gjorde jag med, ju. Gick ju sådär. Men dom är söta ändå 🥰😇
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 791
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 572
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 004
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp