Nosen tappar färg...

smirk

Trådstartare
Min treåriga goldenpojke tappar färgen på nosen.
Nu är den snart helt leverpastejfärgad, när vi fick honom för två år sedan var den mestadels svart men ljusare partier och på bilder jag sett från när han var valp hade han helt svart nos. Han är helt svart runt ögonen och på läpparna.
Varför bleknar nosen? Är det någon typ av vitaminbrist?
Min dotter (som är djursjukvårdare) påstår att den kan mörkna om hunden får c-vitamin.
Inte för att de spelar någon egentlig roll, men det är ju helt klart finare med en svart nos! Är det nån som vet nåt om detta?
// Smirk
 
Sv: Nosen tappar färg...

Vet inte hur det är med golden, men vår labradorkorsning har ljusare nosfärg på vintern och mörkare på sommaren, vad jag vet är det helt normalt för labradorer. Så det är nog inget att oroa sig för.
 
Sv: Nosen tappar färg...

Om det kommit nu på vintern kan det vara vinternos.
Nosen kan bli blekare på vintern (precis som vi:grin:) för att sen få bättre pigment på sommaren av solen.
 
Sv: Nosen tappar färg...

Annars är det rätt vanligt att just golden tappar pigmenteringen på nosen när de blir äldre/vuxna. Även inom vissa andra raser.
 
Sv: Nosen tappar färg...

Min hund har också det "problemet", hon är endast 2 och har inge labrador i sig alls..
 
Sv: Nosen tappar färg...

Ingen fara på taket! De blir såna ibland.

Här har vi en gyllene hämtare som gick från

16501037.jpg


till

25797472.jpg


på två år. Inte snyggaste näsan i stan direkt, men vad gör det!

Hennes halvsyster har fått behålla sin korpsvarta nos, men såhär års är även den "ljussvart", den är vackrare när den är lite solbränd!
 
Sv: Nosen tappar färg...

Min golden tappade också sin svarta färg på nosen när han var ett par år. Inget farligt alls, är ganska vanligt inom rasen.

Min hund har tom. svarta pigmentfläckar på tungan så att det ser ut som att han har slickat av sig färgen på nosen :D
 
Sv: Nosen tappar färg...

En kompis till mig har haft 2 golden tikar. Båda fick ljusare nos på vintern. Det har med pigmenteringen att göra. Så det kan tänkas att nosen förblir ljus, men det kan också tänkas att den svarta färgen kommer tillbaks till våren/sommaren.
 
Sv: Nosen tappar färg...

*kl*

Min kompis har en goldentik på tre år. Hon beklagade sig nu i julas över den bleknande nosen. Som jag förstod henne var det vanligt och inget som hade med brister eller så att göra.

/Syrsa
 
Sv: Nosen tappar färg...

Min golden (född 1 maj - 08) har också börjat tappa färg på nosen :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Ska på bröllop snart. Klänningen är klar. Blir en helt underbart fin klänning, som dock är svart. Hellång. Skulle behöva en bolero/sjal...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Korall
·
Hundhälsa Min golden retriever-valp hade helt svart nos när han kom till mig, men nu har den börjat blekna ett par nyanser till svartbrun och med...
Svar
4
· Visningar
6 366
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 210
Senast: Sail
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp