Nosework-tråden

Silver Girl

Trådstartare
Det måste väl finnas fler som sysslar med nosework här? I alla fall tycker jag det behövs en tråd.

Jag och vovven gick kurs nu i augusti/september och det är mycket roligare än jag trodde. Hade mest tänkt lära mig för att det är bra inomhusaktivering men nu är jag fast. Och det skadar ju inte att hunden också tycker det är kul.
Vi kör ännu korta och lätta sök för att befästa men jag hoppas snart kunna lära in en markering.
 
Vi har också precis avslutat vår första kurs.
Gör mycket sök på egen hand.
Inne, ute, fordon. Behållare.

Ska göra doftprov i november .
Har också fastnat för detta. Och vovven min har blivit grymt duktig på bara några veckor.

Perfekt aktivering och lätt att göra. Inget som är dyrt eller kräver mycket för att det ska bli bra.
 
Vi har precis börjat en kurs, hade våran andra gång igår! Fick testa på stängda behållare, första söket gick sådär pga alldeles för långsam matte, men andra söket gick jättefint! Roligt och enkelt att hålla på med, och motiverande att så snabbt se framsteg. :) Nästa gång är på torsdag, så ska träna lite hemma tills dess.
 
Jodå, vi tränar nw och annat spsök (+håller lite kurser och tävlingar). Det är en jätterolig aktivitet, särskilt dagar som idag när det regnar på tvären! :laugh: Monster gillar det, vi är med i en träningsgrupp som jag inte hunnit med på sista tiden (men skärpning pågår) så vi har mest improviserat på egen hand. Det går ju det med, men organiserad träning ger mycket större chans till utveckling - med bara mina egna ögon på träningen så missar jag så mycket! Plus att egna gömmor ju blir väldigt snett egentligen... :cautious:

Vi har också precis avslutat vår första kurs.
Gör mycket sök på egen hand.
Inne, ute, fordon. Behållare.

Ska göra doftprov i november .
Har också fastnat för detta. Och vovven min har blivit grymt duktig på bara några veckor.

Perfekt aktivering och lätt att göra. Inget som är dyrt eller kräver mycket för att det ska bli bra.

De andra som gick kursen, vill inte de träffas och fortsätta träna ihop? :)
 
Jodå, vi tränar nw och annat spsök (+håller lite kurser och tävlingar). Det är en jätterolig aktivitet, särskilt dagar som idag när det regnar på tvären! :laugh: Monster gillar det, vi är med i en träningsgrupp som jag inte hunnit med på sista tiden (men skärpning pågår) så vi har mest improviserat på egen hand. Det går ju det med, men organiserad träning ger mycket större chans till utveckling - med bara mina egna ögon på träningen så missar jag så mycket! Plus att egna gömmor ju blir väldigt snett egentligen... :cautious:



De andra som gick kursen, vill inte de träffas och fortsätta träna ihop? :)

Jodå men ju fler desto roligare
 
Nosework är nyttigt - gjorde med Skalman för några veckor sedan i skogen precis på samma sätt som när jag introducerar en ny doft. Fast han fick istället nosa på en svart trumpetsvamp och sen fick han jobbkommando på samma sätt som när han ska söka en nosework-doft. Jodå, han markerar svampen åt mig nu :D Dock vill han gärna nypa i dom när han hittar dom, men det är ett smärre problem. Han tycker det är kul och det är viktigast :)
 
Jag och unghunden ska på sista kurstillfället på torsdag. Hon tycker att det är jätteroligt och är väldigt duktig. Jag hade tänkt försöka lära in en frysmarkering också innan vi eventuellt ger oss på doftprov och tävling.
 
Ivan har tränat NW sporadiskt, men han är lurig som fan och drar sig inte för att fuska och luras om han får något sök för mycket eller för enkel uppgift. Tyvärr hatar han behållarsök och urvalsbanor, men är grym på utomhus-, inomhus- och fordonssök. Det gör att vi inte har gjort något DP än, för jag litar inte riktigt på honom.

Vi har "stöt-och-sitt-markering". Eller snarare typ "titta-peka-sitt".
 
I våras gick jag och en av mina äldre hundar (10 år) som "testekipage" för en tjej som utbildade sig till instruktör i NW och nu går vi fortsättningskurs för henne. Har även börjat lite smått med de två andra hundarna och alla tre gillar det.
 
Kul att fler sysslar med detta. Jag har en trevlig träningsgrupp här, men inget regelbundet utan när någon vill fixa lite sök så lägger de ut på facebook och de som kan dyker upp.

Det jag funderar på är hur väljer man vilken markering som passar hunden och hur lär man in den?
Just nu försöker hon mest slicka...
 
Det jag funderar på är hur väljer man vilken markering som passar hunden och hur lär man in den?
Just nu försöker hon mest slicka...

Vänta med markeringar tills doften sitter 100%. När den gör det, vänta ut att hunden blir förvånad för att den inte får sin belöning ögonblickligen den har doften i näsan, och pang så har du en markering! :D
(Du kan även träna in ett önskvärt beteende separat, tex ligg, skall, eller vad du nu vill ha, och be om det istället för att belöna när hunden hittar - men igen, bara när doften väl är fullständigt bergsäker.)
 
Vänta med markeringar tills doften sitter 100%. När den gör det, vänta ut att hunden blir förvånad för att den inte får sin belöning ögonblickligen den har doften i näsan, och pang så har du en markering! :D
(Du kan även träna in ett önskvärt beteende separat, tex ligg, skall, eller vad du nu vill ha, och be om det istället för att belöna när hunden hittar - men igen, bara när doften väl är fullständigt bergsäker.)
Tack för svar. Då fortsätter jag som vi gör ett tag till, doften sitter inte helt ännu.
 
Den teknik jag lar in ar "focuserad" markering. Det vill saga att hunden forsoker fa nasan sa nara lukt kallan som mojligt ... och vagrar att lata sig "luras" och dras darifran aven om man drar i kopplet.
 
Hörrni, nosework-experter :D Skulle det fungera att ha en nosework-bana i en hundhall? Vill man ha burkar på plats då, som garanterat passar i banan (tänker en sådan med borrade hål), eller vill man ta med egna?
Om det finns burkar på plats, skulle det fungera att märka upp en burk/doft och sedan ha några burkar som alltid är doftfria?
 
Hörrni, nosework-experter :D Skulle det fungera att ha en nosework-bana i en hundhall? Vill man ha burkar på plats då, som garanterat passar i banan (tänker en sådan med borrade hål), eller vill man ta med egna?
Om det finns burkar på plats, skulle det fungera att märka upp en burk/doft och sedan ha några burkar som alltid är doftfria?

En urvalsbana menar du? Visst går det. Uppmärkta burkar ja, förvarade separat. Ha gärna också en grupp (märkta) burkar som får användas till störningsdofter, om någon kör löptik tex så kan det störa andra alldeles för mycket även sedan tussen är borta. :D
Är det tänkt till just nw-dofterna, eller kan folk köra vilka dofter de vill? (Sälj hydrolat.) Jag hade nog haft enbart nw till att börja med, men erbjudit att köpa loss en av de neutrala burkarna ifall man vill träna på en annan doft. Urvalsbanor används (egentligen... :cautious:) främst till att lära in nya dofter, introducera störningar, och ibland jobba på markeringarna. Så den är ett tillfälligt verktyg, om man inte vill fortsätta introducera nya dofter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 804
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 241
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp