F
fru_griz
Ingen i mitt stall vet riktigt varför men alla har det
Och stämmer det att en nosgrimma kan hindra hästen från att lägga tungan över betet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fru_griz skrev:jag har en liten fråga men varför har man nosgimma?
Ingen i mitt stall vet riktigt varför men alla har det![]()
Och stämmer det att en nosgrimma kan hindra hästen från att lägga tungan över betet?
Panikie skrev:hästarna har också fri andning i den nosgrimman, den sämsta nosgriman är Pulla grimman som trycker på flera ställen ,så skador lätt uppkommer inne i munen och den är till för heta hästar som ska få in mindre luft och bli lugna.
TheDot skrev:för att hästen inte ska gapa och om den inte kan gapa är det nog rätt svårt att lägga tungan över bettet![]()
Tigertofflan skrev:Öhm. På det stället remontnosgrimman sitter så är väl luftvägarna en av de första sakerna den hämmar. Den är dessutom en av de skarpaste nosgrimmorna eftersom den sitter så pass långt ner.
Pullarnosgrimman är en av de BÄSTA nosgrimmorna du kan ha, eftersom de inte trycker någonstans!
En korrekt anpassad nosgrimma ger inte stöd åt bettet.
Öm. Var det ett svar till mig?Kaxman skrev:Hm, jag använder inte nosgrimma för att jag tycker det är helt onödigt. Man kan inte spänna ihop munnen på hästen bara för att det gapar eller slänger runt med tungan. Gör den det så ska man ju ta reda på varför isånnafall. Om utrustningen passar hästen och man själv rider rätt och harmonsikt så behövs den inte. Plus att den vanliga engelska nosgrimman inte alls gör någon nytta. Själv så tycker jag att det ser mycket trevligare ut för hästen utan nosgrimma och ryttaren visar mer kunskap än när en häst går ihopdragen med hela nosen. Men det är jag det!![]()
fru_griz skrev::