• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fru_griz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 158
F

fru_griz

:confused: jag har en liten fråga men varför har man nosgimma?
Ingen i mitt stall vet riktigt varför men alla har det :crazy:
Och stämmer det att en nosgrimma kan hindra hästen från att lägga tungan över betet?

Sv: Nosgimma?

för att hästen inte ska gapa och om den inte kan gapa är det nog rätt svårt att lägga tungan över bettet ;)

fru_griz skrev:
:confused: jag har en liten fråga men varför har man nosgimma?
Ingen i mitt stall vet riktigt varför men alla har det :crazy:
Och stämmer det att en nosgrimma kan hindra hästen från att lägga tungan över betet?

Nosgrimman ger stöd åt bettet, hästen kan inte lägga tungan över betet, jag har nosgrimma för at det är lite snygg tockså, och för att min häst gärna blir tung och håller fast bettet när jag ställer krav på honom, men jag vet själv om att nosgrimman kan göra mkt mer skada en nytta, så jag annvänder bara Remontnosgrimman den är framtagen för ungähsten, den sitter så lågt nere på nosen att det inte trycker på hästens kinder eller tänder, den bara håller igen munen lite så inte tungan åker runt, hästarna har också fri andning i den nosgrimman, den sämsta nosgriman är Pulla grimman som trycker på flera ställen ,så skador lätt uppkommer inne i munen och den är till för heta hästar som ska få in mindre luft och bli lugna. jag har en jätte bra bom där allt står väldigt bra. :)

Öhm. På det stället remontnosgrimman sitter så är väl luftvägarna en av de första sakerna den hämmar. Den är dessutom en av de skarpaste nosgrimmorna eftersom den sitter så pass långt ner.
Pullarnosgrimman är en av de BÄSTA nosgrimmorna du kan ha, eftersom de inte trycker någonstans!
En korrekt anpassad nosgrimma ger inte stöd åt bettet.

Hm, jag använder inte nosgrimma för att jag tycker det är helt onödigt. Man kan inte spänna ihop munnen på hästen bara för att det gapar eller slänger runt med tungan. Gör den det så ska man ju ta reda på varför isånnafall. Om utrustningen passar hästen och man själv rider rätt och harmonsikt så behövs den inte. Plus att den vanliga engelska nosgrimman inte alls gör någon nytta. Själv så tycker jag att det ser mycket trevligare ut för hästen utan nosgrimma och ryttaren visar mer kunskap än när en häst går ihopdragen med hela nosen. Men det är jag det! :banana:

OCH! ;) Hästen måste få friheten till att kunna öppna munnen. Tänk om hästen tex får en hostattack. :eek:

Panikie skrev:
hästarna har också fri andning i den nosgrimman, den sämsta nosgriman är Pulla grimman som trycker på flera ställen ,så skador lätt uppkommer inne i munen och den är till för heta hästar som ska få in mindre luft och bli lugna.

Nja...pullarnosgrimman är väl den som ger mest fria luftvägar..! Se tex på fälttävlanshästarna (som ofta har sådana nosgrimmor) som kräver maximal syretillförsel! Anledningen till att den "lugnar heta hästar" (skulle personligen inte riktigt formulera mig så) är att den även ger ett tryck över nosryggen. Rätt avpassad trycker den inte på kindtänderna som tex den engelska nosgrimman kan göra.

Remontnosgrimman har en stor nackdel och det är att nosdelen lätt "faller ned" och blockerar hästens luftvägar, medan en pullarnosgrimma inte trycker på kinderna och hästen har fri andning hela tiden. Varför man har det på just heta hästar är på grund av att när dom slår upp huvudet, så försöker dom ofta gapa också för att komma undan bettet och då ger det ett punkttryck uppe på nosen. (Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar, ställer in cykeln i så fall) Att den skulle hämma luftintaget är fel, likaså att hästen skulle bli lugnare om den fick mindre luft. Om man hämmar luftinteget så känner sig hästen snarare strypt och kvävd och kan i värsta fall få panik.
Andledningen till att man har nosgrimmor är nog att man helt enkelt vill stänga igen munnen på hästarna, delvis iaf.

Det kan ha varit så att man i begynnelsen på nosgrimmans historia helt enkelt använde den som "grimma" att kunna binda upp hästen i när man var ute på långtur istället för att behöva ha en grimma eller halsband, så mixade man ihop grimma och träns så att man helt enkelt fäste ett rep i nosgrimman och band hästen vid ett träd eller vad som nu fanns att tillgå, sen har man ju vidareutvecklat detta genom åren till dom nosgrimmor vi har idag. (Bara vilda gissningar)

TheDot skrev:
för att hästen inte ska gapa och om den inte kan gapa är det nog rätt svårt att lägga tungan över bettet ;)

Ve och fasa! Då använder du verkligen nosgrimman för helt fel syfte !

Tigertofflan skrev:
Öhm. På det stället remontnosgrimman sitter så är väl luftvägarna en av de första sakerna den hämmar. Den är dessutom en av de skarpaste nosgrimmorna eftersom den sitter så pass långt ner.
Pullarnosgrimman är en av de BÄSTA nosgrimmorna du kan ha, eftersom de inte trycker någonstans!
En korrekt anpassad nosgrimma ger inte stöd åt bettet.

Håller med dig fullständigt :bow:

Kaxman skrev:
Hm, jag använder inte nosgrimma för att jag tycker det är helt onödigt. Man kan inte spänna ihop munnen på hästen bara för att det gapar eller slänger runt med tungan. Gör den det så ska man ju ta reda på varför isånnafall. Om utrustningen passar hästen och man själv rider rätt och harmonsikt så behövs den inte. Plus att den vanliga engelska nosgrimman inte alls gör någon nytta. Själv så tycker jag att det ser mycket trevligare ut för hästen utan nosgrimma och ryttaren visar mer kunskap än när en häst går ihopdragen med hela nosen. Men det är jag det! :banana:
Öm. Var det ett svar till mig?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 931
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Reshästen
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Jeps
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka