Nosgrimma eller inte?

Habina

Trådstartare
Låg och grubblade för mig själv igår, men så tänkte jag att jag postar här istället, så det blir lite mer fart här. ;)

Jag har två distansträns. Ett som egentligen är sidepull med extra sidostycken för att kunna ha bett och ett träns utan nosgrimma. Smidigast på tävling är ju att rida på sidepull så hästen kan äta obehindrat. Jag tror jag skulle kunna rida bettlöst i alla fall efter första milen.

Men stoet jag rider gäspar ofta väldigt stort. När hon har nosgrimma (ex. om vi tävlar dressyr) försöker hon gäspa, blir stoppad av nosgrimman, frustrerad och spänd.

Så min fundering är helt enkelt vad som kan bli bäst på tävling. Det skulle förstås vara bra om hon slappnade av helt. Samtidigt skulle det vara skönt med sidepull i grind...

Tankar? Idéer? ;)
 
Träns med hakar så man bara knäpper av bettet i grinden. Jag hämtade ut mitt i förrgår!
Det är en "färdig" grimma i botten komplett med ring till grimskaft och allt.
Jag kommer nog komplettera med en stadigare nosgrimma första slingan då Herr Hans kan pulla ganska rejält.
 
Nä, det behöver den inte, jag har min rätt så lös. Men då kan hon ändå bara halvgäspa och blir nästan ännu mer frustrerad. ;)
 
I ditt fall så hade jag nog valt att rida utan nosgrimma. Alternativt med grimma under tränset? Eller med väldigt löst spänd nosgrimma på sidepullet och med betthängare till så kan hon i alla fall få gäspa medan du rider på bett.
 
Jag hade provat att rida utan nosgrimma.
En nosgrimma går ju att ha lös, även om det är ett sidepull, men jag ser klart nackdelar med att ha ett bettlöst mycket för löst spänt iom stabilitet osv.
 
Ja, tror det får bli utan så hon slipper onödiga spänningar. Det här är för övrigt stoet som gäspat så en (dåligt sydd) nosgrimma sprack... :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 051
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp