Nosgrimma och kindkedja???

pomelo

Trådstartare
Kan man ha den nedre extra remmen på en vanlig engelsk nosgrimma om man har ett bett med kindkedja??

Sv: Nosgrimma och kindkedja???

Jag tror inte att det är någon bra idé.
För det första får det inte plats så mycket mer än en rem i kindkedjegropen, för det andra skulle det finnas risk att skinnet nyps emellan snokremmen och kindkedjan.

Antog det. Men sen kom jag på att jag sett nån som red med jaktkandar och hade pullarnosgrimma. Men de hade kanske ingen kindkedja på då..

Man måste ha kindkedja med jaktkandar, jag har så ridit med både och och det har aldrig varit något problem....

Har också frågat om detta här några ggr förut, har alltid fått svaret att det ska man INTE ha :confused: Var dock ett tag sedan.

Annars kan man sy till nån liten grej där du trär in kedja och snokrem så de ligger på plats och miskar risken för att klämma. Om man nu måste ha snokremmen...

Bett som har kindkedja är uteslutande bett som har hävstångsverkan och normalt sett så säger man att man inte ska använda någon annan nosgrimma än engelsk när man använder stångbett. I praxis däremot har jag sett både aachen- och pullarnosgrimma tillsammans med pelham och jaktkandar så du kan nog göra som du vill. Inte spänn åt för hårt bara och se till att kindkedjan inte kommer i kläm!

Tänker inte kommentera nosgrimman/bettet/ridningen.

Men ja det kan du, kindkedjan ligger kanska väl lågt men när den spänns (gör verkan) så trycker den högre upp (annars faller bettet igenom).

the_connemara skrev:
Tänker inte kommentera nosgrimman/bettet/ridningen.

Men det gör du ju faktiskt iallafall :smirk: Hade du inte velat säga något hade du inte ens lagt in den där meningen eller hur? :angel:

en engelsk nosgrimma har ingen nedre rem bara en över.
en aachen nosgrimma har en övre och en undre rem.

om du använder rätt ord för saker så är det mycket enklare.

sweep skrev:
en engelsk nosgrimma har ingen nedre rem bara en över.
en aachen nosgrimma har en övre och en undre rem.

om du använder rätt ord för saker så är det mycket enklare.

Oj då, vaknat på fel sida idag eller :angel: Även du förstod ju vad hon menade eller hur ;)

ja men jag tycker att det är onödigt att säga "engelsk nosgrimma med nedre rem" och "aachen nosgrimma utan nedre rem".. dom heter engelsk nosgrimma och aachen nosgrimma.. antingen så har man det ena eller det andra.

jag är sjuk just nu så vi skyller på det.. =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 638
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka