Nosgrimma - två fingrar hur??

Därför att jag inte får tävla med den, det är enklaste förklaringen. Och jag tycker nog att man skall rida på en utrustning til vardags, som man sen kan tävla på och som är godkänd.

Men om vi då fortsätter vidare, sadel är ju också ett strålande exempel på att inte passa många hästar. Ska man skippa den då? Benskydd, har sett många ekipage med frambensskydd monterde på bakbenen och viceversa. Bort med dom också.

Den mesta av utrustning är tänkt som hjälpmedel för häst och ryttare, men fel användt så kan den bli ett stjälpmedel. Samtidigt så kanske det inte alls hjälper ekipaget med att bara plocka bort saker och ting, även här kan det bli att stjälpa.

Tyvärr så är inte allt svart eller vitt, mellan varven måste man in i gråzonen för att saker skall fungera.
En rätt monterad utrustning kanske hjälper ekipaget mycket, att fördöma en viss utrustning i det läget känns fel i mina ögon. Att sen generellt säga att en viss utrutning inte alls behövs, känns ännu mer fel pga att vi sällan vet bakgrunden till dessa beslut.
 
Du verkar missförstå min inställning till prylar?
Jag utgår, resonemangsmässigt, från den nakna hästen (och nakna människan, för den delen) och "plockar på", det som verkligen behövs. En sadel t ex kan behövas, eftersom den är adaptern mellan hästen och människan! Ett träns/grimma/m fl kan behövas, eftersom detta fungerar som signallänk mellan människa och häst.
Nödvändigheten(?) av benskydd, som du tar upp, är tillsammans med många andra skydd, en fråga för sig, kanske värda en egen tråd.
Andra föremål kan givetvis också behövas av olika anledningar. Det är inte det jag vänder mig emot.

Givetvis skall alla föremål användas på rätt sätt och av rätt anledning. Det är så självklart, att jag inte bryr mig om att ta upp det.

Varför finns då alla dessa (onödiga?) prylar? Enkelt! Vem tillverkar och tjänar pengar på dom? Säga vad man vill, men jag är imponerad av sättet man lyckats skapa efterfrågan på alla grejer så till den grad, att det mesta anses som oumbärligt och självklart idag.

Ditt exempel på varför du behövde nosrem på hästen är iofs OK, även om man mycket väl kan träna i en mundering och tävla i en annan, men tror du verkligen att nästan varenda ryttare har dom problemen? Vi sätter plåster på sår, men inte sjutton sätter vi på plåster för jämnan? Som exempel!

Nosremmen är ett strålande exempel på onödig (dum) pryl, som blivit självklar och nödvändig för ryttare. Som jag skrivit många gånger, tvingar man ihop hästens mun, i st f att ta reda på VARFÖR hästen gapar. Och det är ju (vanligen) nosremmens enda uppgift, nämligen att hålla hästens mun stängd, oavsett vad som händer därinne. Ofta ett pinoredskap, med andra ord.

LIA
 
två fingrar på var sida om nosryggen för där går luftvägarna. två fingrar på var sida platt mot hästen det vill säga att båda (alla fyra) fingrarnas baksidor ligger mot poan. :d
 
Ja du ser hur olika vi kan resonera men ändå ha lika rätt, att jag inte rider på annan utrustning till vardags beror på att jag vill unvika förändraingar. Jag är nog lite konservativ i mitt tänkande, men det har i gengäld givit mig hästar som fungerar bra.

När det gäller just nosgrimman, självklart är man fel ute om den är avsedd för att snörpa ihop luckan där fram. Men de är egetnligen inte nosgrimman i sig som felas då, utan den som hanterar nosgrimman. Förstod du nu hur jag tänkte.

Sen kan jag visst hålla med dig ang tillverkare, utrustning och tjäna pengar. Tyvärr är det ju så att allt inom hästsport är genomsyrad av pengar, konstigt vore ju om det inte dök upp en klan som ser sin chans att tjäna en kova på detta. Och sen kommer det igen, det är inte utrustningen som är den egentliga vinsten. Man säljer den mesta av utrustning till människor med mindre kunskap, och det är här dom tjänar den största andelen av sin vinst.

Du kan säkert finna ett behov hos individer om man söker, men skulle tillverkaren bara sälja till den kategorin gjorde man säkert inte samma vinst om någon alls.

Titta tex på djungeln av bett, tex bett som får hästen att lyfta bogarna. :crazy: Det finns en hel rad med dessa sk utbildningsbett, som är tänkt till hästen. Men fortfarande kommer hästen inte att lära sig mer om inte ryttaren har lärt sig. Möjligen kan en erfaren berider ha nytta av dessa bett, när de rider in eller till hästar. Det kan jag inte uttala mig om, oavsett så är den målgruppen inte så stor vilket gör att vinsten kommer från de som är mindre utbildade och erfarna.
 
Att hästar gapar kan vara en fix grej och behöver definitivt inte bro på fel i munnen eller fel bett-tillpassning.

En del hästar hänger ut hela tungan.
En del hästar gapar.
En del hästar klapprar med bettet.
En del hästar gör allt för att kunna lägga tungan över bettet.
En del hästar gnisslar.
En del hästar tuggar fenetiskt.
En del hästar är mycket lugna och harmoniska i munnen.

Anledningen till olaterna beror nog antagligen till största del på felaktig invänjning i unga år men har en olat satt sig så är det mkt svårt att få bukt på (så även vävning, krubbbitning/luftsnappning o.s.v).

Jag sätter alltid på nosgrimma från början men så löst att den enbart hindrar hästen när den gapar, då kan den lägga ned det försöket.
Nosgrimma är ett måste vid D-tävling

Däremot använder jag ytterst sällan aachenrem.
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 151
Senast: ginnies
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp