Nosgrimma - två fingrar hur??

V

Vargdotter

Diskuterade med min lilla "svägerska" hur man skulle spänna nosgrimman. Vi var båda överens om att man skulle få plats med två fingrar innanför nosgrimman, men inte på vilket håll man skulle hålla fingrarna!
Jag har fått lära mig att man håller fingrarna "utåt" så att säga, en vid hästens hud och den andra brevid fast ut i luften (svårt att förklara).
Hon har fått lära sig att hålla båda fingrarna längs med hästens hud. Men det är ju samma sak som att bara få plats med ett finger? :confused: Eller har jag gjort fel i alla år (och haft nosgrimman alldeles för löst?)?

Har försökt hitta någon bild på internet, men har inte hittat nån ännu. Vad tycker ni? Har ni kanske någon bra bild på internet??
Tacksam för svar!! :D
 
Den enda av mina böcker jag hittar en bild i är en gammal Polluxbok (Ta hand om din häst) där är det en tecknad bild där jag tycker det ser ut som om det är två fingrar "upp i luften". I resten av böckerna står det bara att det ska få plats två fingrar.
Vad jag har lärt mig kommer jag faktiskt inte ihåg, men jag brukar lära barnen att ha två fingrar upp i luften. Fast de har ju ganska små fingrar så det blir ju inte mycket mer än ett vuxenfinger...
 
Ja, det står oftast bara att man ska få plats med två fingrar, men inte hur! :crazy:
Och det stämmer ju vad du skrev om vuxen- och barnfingrar! Det borde ju vara 4 barnfingrar och 2 vuxenfingrar. Och 3 tonårsfingrar. :D Usch vad krångligt.
Jag använder helst inte nosgrimma alls, men de flesta gör ju det, så vissa hästar använder man det på vare sig man vill eller inte. :smirk: Och då är det ju bra om man vet hur man ska spänna den. :crazy:
 
Jo, men HUR var frågan... :smirk: Alltså, håller du fingrarna, "upp i luften", eller båda längs med hästens hud? (Upp i luften = lösare, längs med huden = hårdare)
 
Stoppar in dom under nosgrimman med knogen mot nosväggen, sen räcker det inte för mig att enbart få plats med 2 fingrar jag vill kunna vika dom lite också.

Nosgrimman kommer då att hamna ungefär vid första vecket på leden, kan jag då böja lite på fingararna blir jag nöjd. :D
 
Jag har fått lära mig att stoppa ner två fingrar under nosgrimman uppifrån och ner, längs med nosryggen. Med knogen mot nosryggen, som Boj skrev.
 
Första frågan att ställa borde vara: Varför nosrem?
Sedan har du nog svaret även på frågan om inspänning! :)


LIA
 
Precis så har jag också lärt mig för många herrans år sedan!
Att en fingret närmas hästen och det andra under nosgrimman..
 
Vill bara invända lite :D Att ha två fingrar bredvid varandra (dvs båda ligger an mot hästen) blir inte alls samma sak som att bara ha ett. Tänk dig nosen med nosgrimman runt i genomskärning och så ett eller två föremål däremellan (nu skulle jag vilja visa en vetanskaplig och pedagogisk skiss men det har jag ingen så du får lita på mig ;))

För att svara på frågan: jag har fingrarna som ovan...
 
Första frågan att ställa borde vara: Varför nosrem?

Jag skulle göra den saken till 2 frågor, och även ställa den mot varann. Varför inte nosgrimma, den är precis som all annan utrustning vissa behöver och andra inte.
 
De flesta använder visst olika metoder när det gäller nosgrimmor! :D

Jag tycker dock att man ska ha nosgrimman löst, så att hästen kan gapa om bettet är obehagligt, gäspa osv. Helst ska man inte ha nosgrimma alls, enligt min åsikt. :D
 
* Vargdotter. Även min åsikt. :)

* Ellie, jag trodde att man numera var införstådd i hur bettet skall användas och fungera. Argumenten du anför rimmar illa med det.

* Boj, osäker på hur du menar. Vilka behöver nosgrimman/nosremmen och varför?

LIA
 
Om man skall använda en utrustning till hästen, bör man ju först funder varför. Detta gäller ju i princip allt som skall monteras på, att fundera både på för och nackdelar på utrustningen. Vad man kan vinna på den, eller förlora.

Att generalisera alla individer funkar inte, det vore som om man skulle stirra på sin satta foderstat och säga att du får ingen mer mat för det står här.

Den enda gången jag egentligen tycker att man kan ifrågasätta är, när en ryttare avser att använda skarpa bett på hästen när det i själva verket hänger på ryttarens egen utbildning. Det finns inget av dessa skarpare bett som skulle vara rekomendabelt för en hästmun av tandläkare.

Möjligen för att ryttaren rider mycket bra på annat bett, och avser att förfina sina hjälper ytterligare. Men att använda skarpa bett som nödbroms håller inte hos mig. :angel:

Nosgrimma faller alltså under den tankegången, finns behov använd en sådan då, inte låt bli.

Det finns många hästar som faktiskt har ett behov av en nosgrimma, inte för att stänga munnen. Men säkert finns det precis lika många som har det behovet, thats it.
 
Jag har nog alltid fått lära mig två fingrar med knogarna mot hästen? Sen har jag även fått lära mig olika hurvida det ska mätas mitt på nosryggen eller vid sidan. :crazy:

Det senaste någon sa till mig var dock fingrarna på nosryggen så det är ungefär vad jag kör efter när jag rider hästar med nosgrimma.
 
Håller med dig i det mesta, men hur många av dom som sätter på sin häst ett träns med vidhängande nosrem, tror du har funderat på OM dom behöver den? Nosremmen alltså. Jag anser att man skall utgå från ingenting(!) och sedan bara sätta på prylar, som absolut behövs. Om du förstår tankegången.

Vilket behov kan en häst ha av en nosrem? :confused:
Måste erkänna, att ju mer jag ser på frågan, desto fånigare blir den. VARFÖR skulle en häst ha behov av en nosrem?? :rofl:

Om vi bortser från dom som av estetiska skäl (snyggt???) vill använda det, vilka anledningar finns det? För att hästen gapar? Bättre kontroll? Fler anledningar? ... Nähä. ;)

1 Gapar. Dags att se sin häst i munnen, kolla bettet samt fr a fundera på hur man själv gör, för att hästen skall vara tvungen att gapa. Att med nosrem tvinga ihop hästens mun, när den vill gapa, är bland det sämsta man kan göra sin häst.
2 Kontroll. Behöver man nosrem på hästen, för att kunna behärska den, är det hög tid att lära sig häst! :smirk:

Kanske finns det vettiga anledningar för nosrem, men jag ser dom inte.

LIA
 
Jag har en pålla med ett stort fd tandfel, oraken till detta var bla att man red på ett för lång bett under inridningen. Hos tandläkaren blev detta åtgärdat, men det tog mellan 6-8 månader innan det var klart.

Idag har vi följande regler att hålla, ett lagom avpassat bett för pållans mun. I hennes fall 9,5 passar bra, hon skall också alltid utan undantag ridas med en remontnosgrimma. Inte för att täppa till hennes trut, utan för att hon inte skall pilla ner bettet igen på den åtgärdade tanden.

Annars skulle jag snabbt vilja säga så här, när vi ändå diskuterar onödiga remmar. Varför pannband och käkrem, det är isåfall lika onödiga remmar eller?

Det jag snarare tycker att du borde oroa dig för är felaktigt användutrustning, inte att den används. Men ta nu tex en remontnosgrimma, ofta är den monterad för långt ner på hästens nosvägg vilket ger en del andningsproblem under arbete. Aschen är ett strålande exempel, här är det sällan man finner rätt monterade nosgrimmor lika gäller pullarnosgrimma. Det går att fortsätta hur långt som helst, och jag tycker det är värre med felmonterat för i såfall klarar sig hästen bättre utan.
 
För grejer som inte används, behöver man ju inte oroa sig alls! :idea:
Du ser bara i den här tråden, att kunskapen om hur grejer skall användas, är varierande. För att uttrycka sig försiktigt.
Utan pannband är det väl risk att sidostyckena kan kasa ner, men käkremmen kan man nog lika gärna skära av.

I ditt fall, varför inte använda en sidepull eller tom en vanlig grinmma?

LIA
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 108
Senast: ginnies
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp