Nosgrimma, varför det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 8 830
Sv: Nosgrimma, varför det?

Det är rätt lustigt att sitta och läsa folks åsikter här, många höjer i stort sett upp sig själv som gudar, att det just de gör är det enda rätta! "Det ÄR bäst att rida utan nosgrimma, annars är det brist på kommunikation!" ÄR bäst? Man TYCKER eller ANSER at det är bäst. Man kan inte säga att EN sak är bäst för varje individ, ingen har rätt och ingen har fel. Så jag anser (just det anser, inte bestämmer att det "är" så) att man inte bara kan bestämma sig för att en sak är rätt, utan helt enkelt acceptera at alla hästar är olika individer och fungerar bra på olika typerav utrustning m.m.

Ingen människa här i världen är gud och kan bestämma vilket som är bäst, att rida med nosgrimma eller inte. Man kan mycket väl komma och säga vad man anser och tycker är bäst, men att säga att det t.ex. ÄR bäst att rida utan nosgrimma, det ansre jag är helt fel.

Och att i stort set bli stämplad som en djurplågare vars häst aldrig i livet har något självfötroende för en och at man är en jäkla idiot som inte kan rida bara för at man har en liten nosgrimma? Men snälla :crazy: Vissa personer härinne tycker jag nästan beter sig som bra mycket yngre än mig, och jag är ändå "bara" 17 år...

Kommentarer?

Angely skrev:
alla hästar är olika individer och fungerar bra på olika typerav utrustning m.m.

kan inte hålla med dig där, eller ja, visst funkar alla hästar olika på olika utrustning, men jag tycker inte att det är ett hållbart skäl att undantrycka problemet med ex. en gapande häst genom att sätta på en nosgrimma. det löser ju bara problemet, inte grunden till problemet.

visst, många här på buke uttrycker sig på ett sånt sätt att man kan tro att dom anser sig själva som ofelbara, men det är väl ganska naturligt att man förespråkar de metoder och åsikter man har?

Och att i stort set bli stämplad som en djurplågare vars häst aldrig i livet har något självfötroende för en och at man är en jäkla idiot som inte kan rida bara för at man har en liten nosgrimma?

Ingen blir väl stämplad som djurplågare för att man har nosgrimma, det är mera hur och varför man har den det handlar om. (Och vart gränsen för djurplågeri går är ju också en annan diskussion, det är ett starkt ord...)

Många missbrukar helt enkelt nosgrimman, det är liksom ett faktum. Och det där med att det skulle handla om att hästar är individer köper åtminstone inte jag i det här fallet.

En liten jämförelse...
Ditt barn är klart missnöjt och gnäller lite (motsvarande hästens "joxande" med bettet), eller så gallskriker det rätt ut (gapar och går emot bettet).
Rättar du då till felet eller tejpar du igen munnen på ungen?:smirk:

"Många missbrukar helt enkelt nosgrimman, det är liksom ett faktum. Och det där med att det skulle handla om att hästar är individer köper åtminstone inte jag i det här fallet."

-- Det är väl en tolkningsfråga vad jag ahr förstått det som, man väljer själv efter hur hästen är. Men jag förstår inte varför man rider utan nosgrimma. Då jag tycker att det gör mer skada än nytta...Men smaken är väl som..Jag tycker iaf att det är konstigt att proffesionella ryttare kan rida sina hästar ´med nosgrimma utan att dem tar skada, och ändå säger ni att hästen tar skada, om hästen skulle ta skada? skulle det då vara tillåtet av djurskyddslagarna?
Tänk på den!:smirk:

Fast det där är väl ändå världens sämsta argument...
"Proffsen gör", "Lagen säger" "Det har alltid varit så" osv.
Studera hästen, dess anatomi och tänk själva istället!

Varför har det blivit så vanligt med dessa otroligt breda, vadderade nosgrimmor? Nosgrimman ska inte behöva dras åt så att tryckfördelning, tandskydd osv ska vara nödvändigt. Pullback-knäppning, varför har det uppfunnits?
Om man studerar t.ex. amerikanska produktbeskrivningar för dessa nosgrimmor så är de nästan helt övertydliga i sammanhanget. Det STÅR uttryckligen att dessa nosgrimmor är till för att dras åt, knäppa till och ge bättre kontroll.
Och dessa nosgrimmor är vardagsmat i Sverige, "alla" använder dem, "alla" spänner åt för kung och fosterland...

Vill poängtera att jag inte är totalmotståndare till nosgrimmor, utan till hur de används! Jag använder nosgrimma själv, men som prydnad...

*kl*
jo det är ju HUR man använder nosgrimmorna som är avgörande
för hur hästen har det och mår.

På min ena Islänning använder jag fortfarande ibland nosgrimman löst
pga att jag inte har hittat ett pannband som passar.

Utan pannband far bettet ur munnen spec. vid ovan ryttare.
Har köpt 3 st pannband nu som inte passar. Gett bort ett!
2 st stirrar på mig och vill komma till någon häst.
Hon, hästen alltså har en extremt liten panna! men hon är inte ointelligent för det,
tvärtom ifall det var någon som trodde det ;
-)

Nu har jag kommit på den geniala idén att jag ska mäta och sy
ett pannband eller så tar jag och virkar ett snyggt som passar.
Tänker inte visa det när det är klart om jag inte är extremt nöjd vill säga.

Som jag tidigare skrivit så har jag tagit bort nosgrimman helt på valacken.
Hans pannband passar perfekt och håller tränset på
plats ändå.

Pissenisse skrev:
Men jag förstår inte varför man rider utan nosgrimma. Då jag tycker att det gör mer skada än nytta...Men smaken är väl som..Jag tycker iaf att det är konstigt att proffesionella ryttare kan rida sina hästar ´med nosgrimma utan att dem tar skada, och ändå säger ni att hästen tar skada, om hästen skulle ta skada? skulle det då vara tillåtet av djurskyddslagarna?
Tänk på den!:smirk:

Varför skulle det göra skada att rida utan nosgrimma??

Och hur vet du att alla proffesionella ryttare gör rätt? Och hur kan i så fall alla proffessionella westernryttare rida utan?

Och angående djurskyddslagen så finns det mycket som den inte tar upp. Hur många rider inte med sadlar som trycker, och inspänningar så att hästen blir tvingad till något den kanske inte är kapabel till. Och alla bett som inte passar och som ger sår och tand skador, alla som sporrar hästen så att den får stora sår. Står det med?
Sen kan man ju diskutera hur utrustningen ska användas och vid vilka tillfällen, jag tror inte att folk medvetet vill skada sina hästar, men ibland gör man det omedvetet, kanske just för att man inte vet hur en rem påverkar när vi rider med den. Min åsikt är att man kan rida med nosgrimma om den inte gör någon skada, men jag vet också att den har orsakat lidande för många hästar.

pinky skrev:
En liten jämförelse...
Ditt barn är klart missnöjt och gnäller lite (motsvarande hästens "joxande" med bettet), eller så gallskriker det rätt ut (gapar och går emot bettet).
Rättar du då till felet eller tejpar du igen munnen på ungen?:smirk:

:bow: :bow:

Angely skrev:
Det är rätt lustigt att sitta och läsa folks åsikter här, många höjer i stort sett upp sig själv som gudar, att det just de gör är det enda rätta! "Det ÄR bäst att rida utan nosgrimma, annars är det brist på kommunikation!" ÄR bäst? Man TYCKER eller ANSER at det är bäst. Man kan inte säga att EN sak är bäst för varje individ, ingen har rätt och ingen har fel. Så jag anser (just det anser, inte bestämmer att det "är" så) att man inte bara kan bestämma sig för att en sak är rätt, utan helt enkelt acceptera at alla hästar är olika individer och fungerar bra på olika typerav utrustning m.m.

Ingen människa här i världen är gud och kan bestämma vilket som är bäst, att rida med nosgrimma eller inte. Man kan mycket väl komma och säga vad man anser och tycker är bäst, men att säga att det t.ex. ÄR bäst att rida utan nosgrimma, det ansre jag är helt fel.

Och att i stort set bli stämplad som en djurplågare vars häst aldrig i livet har något självfötroende för en och at man är en jäkla idiot som inte kan rida bara för at man har en liten nosgrimma? Men snälla :crazy: Vissa personer härinne tycker jag nästan beter sig som bra mycket yngre än mig, och jag är ändå "bara" 17 år...

Kommentarer?

Jag tycker inte att folk vill anse sig själv som gudar, däremot så diskuterar man ju och alla står för sin åsikt, man berättar om egna erfarenheter och gör en bedömning utifrån det. Och vi sitter ju alla här för att dela åsikter och att tycka och anse, eller hur?

Det handlar ju inte om att alla ska rida utan eller med, det som är betydelsefullt är ju hur det används och varför. Det som har diskuterats mycket är ju de som spänner utan att veta varför och de som försöker lösa ett problem genom att dra åt lite till.

Det är väl ingen som har kallat någon för djurplågare heller? Men det är klart, har man utrustning som skadar hästen och man inte gör något åt saken, då är det väl precis det, det är.

Keep on Dreaming skrev:
Den enda funktion jag någonsin upplevt att en nosgrimma har haft är att störa bettet. dessutom så är den i vägen när hästen äter och dricker.

Men varför har du träns på din häst när den äter och dricker? :confused:

Sålänge min häst har tränset på sig är det arbete som gäller och då blir det inget tuggande någonstans. :)

Ser inte om du fick svar på din fråga_vad är en curb starp..

Det används mest inom westernridningen och är ungefär som en kindkedja i läder.

En läder rem man sätter i bettringarna under hakan på hästen.

Hoppas du fattar min förklaring..;)

älgen skrev:
Ser inte om du fick svar på din fråga_vad är en curb starp..

Det används mest inom westernridningen och är ungefär som en kindkedja i läder.

En läder rem man sätter i bettringarna under hakan på hästen.

Hoppas du fattar min förklaring..;)

Tack för att du tänkte på mig! Nej jag hade inte fått svar dock såg jag en häromdagen och lade ihop två och två :D

Med andra ord så bekräftar curb strapen att det finns behov av att stabilisera bettet på ett huvudlag utan nosgrimma, så att bettet inte dras igenom/snett i munnen vid tygeltag. :D

Snäjkie skrev:
Men varför har du träns på din häst när den äter och dricker? :confused:

Sålänge min häst har tränset på sig är det arbete som gäller och då blir det inget tuggande någonstans. :)
As bra svar:D:D

mackan skrev:
Med andra ord så bekräftar curb strapen att det finns behov av att stabilisera bettet på ett huvudlag utan nosgrimma, så att bettet inte dras igenom/snett i munnen vid tygeltag. :D

men hur hjälper nosgrimman till att hålla bettet på plats? :confused: den sitter ju under sidostyckena, så oavsett om man har nosgrimma eller inte kan ju sidostyckena fladdra på hej vilt..

Men den löper ju genom pannbandet tillsammans med nackstycket, och hindrar de delarna från att glappa och glida snett.

pinky skrev:
Men den löper ju genom pannbandet tillsammans med nackstycket, och hindrar de delarna från att glappa och glida snett.

jag har då aldrig problem med att pannbandet skulle ligga snett...i mina öron låter det mycket bättre att sätta bettringar om man har problem att hålla bettet i munnen på häste.. :angel:

Hur tänker du då? nosgrimman tar ju emot på motsatta sidan, och ioch med länken över nacken så stabiliserar den ju det hela, jämfört med om du bara har sidostycken och bett.

curbstrapen är väl ganska bra bevis på att sidostycken och bett endast blir för ostabilt, och att det därmed behövs en rem som håller bettet på plats, även om curbstrapen går UNDER käken snarare än nosgrimman som går över....

mackan skrev:
Hur tänker du då? nosgrimman tar ju emot på motsatta sidan, och ioch med länken över nacken så stabiliserar den ju det hela, jämfört med om du bara har sidostycken och bett.
men nosgrimman ska ju inte ligga så lågt nere att den tar i bettet, jag menar en "vanlig" nosgrimma.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka