Nosgrimma, varför det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 8 830
Sv: Nosgrimma, varför det?

Ang käkremmen så säger jag: varför över huvud taget ifrågasätta den? den stör inte, inverkar inte ö.h taget.... en knuten näve emellan vill säga.

mackan skrev:
Ang käkremmen så säger jag: varför över huvud taget ifrågasätta den? den stör inte, inverkar inte ö.h taget.... en knuten näve emellan vill säga.
Ingen aning, men när folk börjar ifrågasätta nosgrimman, blev jag nyfiken att höra vad du tycker om käkremmen. :D

Nyfiken i en strut, det är jag det ;)

pinky skrev:
Tyvärr är det normala att man ALLTID har nosgrimma, och den dras åt till det tar stopp, varje ridpass...:crazy:

JA precis, de flesta jag känner drar alltid åt så hårt det går, även fast hästarna inte "tjafsar" något.

Själv har jag bara nosgrimma för att det är snyggt, fast jag har den alltid löst spänd.

inget befogar dock en nosgrimma som är spänd för kung och fosterland, den skall vara rätt anpassad och den som spänner ska ha kunskap om hästens biomekanik och nosgrimmans typ i sig!

EXAKT!
Men de allra flesta saknar ju helt uppenbart den kunskapen, eftersom man mycket sällan ser nosgrimmor som är rätt spända nuförtiden. Det är DET jag är emot, inte nosgrimmor i sig...:idea:

jo, men om nu inte anledingarna finns så varför ha kvar den?
och har man en häst som är stark i munnen så kan man ju fundera varför och vad man ska göra åt det? och visst kan nosgrimma vara en lösning, men inget i längden enligt mig.

då har du alltså hellre ett ostadigt bett som drar snett i munnen på hästen vid tygeltag och inverkar hellre på hästen enbart via mun och tygel än över hela huvudet lite mer fördelat, eller?

*knapplån*

Jag rider med nosgrimma delvis för det är snyggt, och delvis av säkerhetsskäl. Min ena medryttarhäst rider jag mest ut på och han kan ibland bli lite övertänd eller "rädd" för saker och börja hoppa omkring. Då vill jag gärna ha den där extra säkerheten. Samma sak med min andra medryttarhäst som är en nyligen omskolad travare. Det går lite fort ibland.... På henne är nosgrimman (engelsk utan snokrem) spänd så löst att den bara ligger mot hästen uppepå själva nosryggen. Den är ganska stel och jag har med flit låtit den vara det. Ska man rida med nosgrimma tycker jag nog att löst spänd engelsk alt. löst spänd pullar är bäst.

Kardinal skrev:
Jag har ingen käkrem :angel:

På ett träns har jag ingen käkrem, på ett annat har jag, och det tredje är med remont..

så e.g kanske jag inte behöver någon!? Tycker att det är lite fånigt att ha saker och inte veta varför. Jag = fånig alltså :angel:

Fast de flesta träns har ju käkrem när man köper dem, och det blir ju lite konstigt att ta bort den. Då lär man ju dela nackstycket också hela vägen, och då blir ju även öglan på pannbandet för stor... Verkar onödigt omständigt. :D

Men det finns ju snygga islandsträns, eller så använder man bara en stigbettsrem.

Ja, det var du själv som skrev det, inte jag :smirk:

Tar man i tyglarna så drar det i munnen och hästen gapar och gapar , finns inget som håller ihop käkarna mer än käkarna själva då och då finns det en risk att hästen bryter käken .

Nej, jag tror inte att en häst kan gapa så mkt att den bryter sin käke, och tar man så mkt i häst att den måste gapa så mkt så kanske man borde fundera lite över hur man rider egentligen :crazy:

malinsky skrev:
På ett träns har jag ingen käkrem, på ett annat har jag, och det tredje är med remont..

så e.g kanske jag inte behöver någon!? Tycker att det är lite fånigt att ha saker och inte veta varför. Jag = fånig alltså :angel:

Jag har alltid haft en massa saker som jag inte fattar varför jag har. Och nu tycker jag det bara är urdumt :angel:

Varför jag itne har någon käkrem (vilket jag kom på när jag tänkte efter) var för att jag precis fått hit hästen och alla grejjer så jag har inte kommit så långt. höhö.

Men det går ju utmärkt utan käkrem så det blir ingen sådan i alla fall.

pinky skrev:
Fast de flesta träns har ju käkrem när man köper dem, och det blir ju lite konstigt att ta bort den. Då lär man ju dela nackstycket också hela vägen, och då blir ju även öglan på pannbandet för stor... Verkar onödigt omständigt. :D

Men det finns ju snygga islandsträns, eller så använder man bara en stigbettsrem.

ja och man kan ju undra varför, om det nu var till för att hästen inte skulle bryta käken vid fältritt, eller för att folk drar hästarnas käkar ur led :crazy:

Nosgrimma behöver inte vara det enda alternativet, jag har bettskivor och curb strap istället, bettet ligger minst lika stadigt som med nosgrimma.

Varför ska man ha kunskap om hästens biomekanik när handlar nosgrimmor? Biomekanik är svåååårt, jag har suttit på ett antal förläsningar för en av sveriges mest framstående veterinär inom biomekanik. Jag förstod inte mkt, och idag skulle jag knappast påstå att jag har några kunskaper om biomekanik. Vad menar du med biomekanik och vad har det och göra med nosgrimmor?

Har skummat igenom vad vissa har skrivit här och känner att jag måste göra ett inlägg... Jag rider western, och i de flesta grenar är det inte ens tillåtet att ha nosgrimma. Så varför kan vi westernryttare då rida våra hästar så men inte dressyr och hoppryttare? Vi använder samma bett som andra ryttare och det går alldeles utmärkt, de gapar inte och håller inte på att tjafsa så länge det är ett bett som passar. Ofta har vi också träns utan käkrem, inte heller några problem, men visst kan jag hålla med om att det är lite extra säkerhet att ha just det. Och folk som säger att hästen inte går att styra utan nosgrimman, då anser i alla fall jag att det är något fel i kommunikationen, det är ju inte heller meningen att man bara ska styra med händerna, man har ju vikt och skänklar också.
man har ju sett flera repotage också om vilka skador nosgrimma och snokremmen kan göra om det används på felaktigt sett. Det känns väldigt trist då när man frågar en person varför de rider med så mycket remmar och de inte har en aning om det, utan bara spänner hårt för att alla andra gör det.
Läste ett citat en gång, kommer tyvärr inte ihåg vad han hette, men han var domare i höga klasser inom hoppning "ju fler remmar på hästen, ju mindre kunskap hos ryttaren." Sant eller ej, kommer förmodligen att få många sura miner, men det är mina åsikter.

Fast käkremmen håller ju inte ihop munnen på något vis, den sitter ju bakom ganaschen...

Pratar vi verkligen om samma sak nu?:D

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka