Nosgrimma, varför det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 8 830
Sv: Nosgrimma, varför det?

du missförstår totalt.

nej nosgrimman ska aldrig ta i bettet. dock stabiliserar den ju bettet, i och med att den är fäst vid sidostyckena, (via nackstycket) som i sin tur är fästa i bettet. det blir STABILISERANDE.

Targa skrev:
Är precis av samma åsikt :D

Det är snyggt - men inte nödvändigt.

men snälla?! :mad:

dom flesta hästar har någon typ av nosgrimma för ATT DOM BEHÖVER DET!!

hästar som t.ex öppnar munnen hela tiden och och gapar. kanske för att den tar bettet och drar.

INTE FÖR ATT DET ÄR SNYGGT, HALLÅ?

Har du läst hela tråden?:confused:

Det är intressant att höra BRA argument för nosgrimma...:D

Senast ändrad:

snälla människor. Att rida utan nosgrimma. Helt okey om du tycker det funkar. Men det där att rida utan för hästen kan äta och dricka utan nosgrimma va ju en helt sjuk kommentar. Normalt brukar väl inte hästarna äta med träns på och i så fall kanske de tar en EN tugga på en ridtur. Resten av turen kanske det kan va bra med nosgrimman.

Rida med nosgrimma. Också helt okey OM den används på rätt sätt. Nosgrimman SKA JU INTE dras till hårt. Det trodde jag man lärde sej på hästdagis. Den är där för att stabilisera och om hästen ibland gapar för att komma undan bettets inverkan. Nu kan det ju vara så att hästen gapar pga av fel bett men då ska man kolla upp det. Bettet är då lika fel även utan nosgrimma.

ursäkta min tröghet igår. var mer än måttligt trött :crazy:

men det funkar ju lika bra med en curbstrap, tycker jag iaf. men sen är det ju självklart upp till var och en vad dom har för utrustning...

doleron skrev:
ursäkta min tröghet igår. var mer än måttligt trött :crazy:

men det funkar ju lika bra med en curbstrap, tycker jag iaf. men sen är det ju självklart upp till var och en vad dom har för utrustning...

Inga ursäkter nödvändiga alls!
svar ja - med en curbstrap fungerar det. dock blir ju trycket mer centrerat enbart till bettet om vi pratar tygelns inverkan, än om du har nosgrimma, som till stor del fördelar trycket lite mer över nos, nacke OCH bett via tygeltaget. Det viktigaste är ju dock hur hästen fungerar, och att bettet inte dras snett i munnen vid tygeltagets inverkan - curbstrapen bidrar till att detta INTE händer.

Jag kan bara svara för mig själv. Jag har nosgrimma på hästar i första hand för att det ser så dumt ut utan. (lite fåfäng, jag vet) Nosgrimman sitter väldigt löst så hästen kan gapa, gäspa osv om den vill. Nuvarande häst har haft krångel med bett innan och hon vill ha nosgrimman där även om den är så lös att den inte påverkar. Sen kan det finnas andra orsaker till att man använder nosgrimma. Bara man vet varför man har saker och använder dem på rätt sätt tycker jag det är ok.
Värre är de som drar åt runt nosen på hästen och sen säger att det är för att de lärt sig att det ska vara så. Inte en tanke på hur hästen uppfattar det. Många gör saker utan att veta varför upplever jag.

kan man inte använda gummiringar till bettet istället?
eller finns det något som inte är bra med det?
det håller väl bettet på plats?

Jag såg en jättefin unghäst på hopptävling för någon vecka sedan och den reds utan nosgrimma(!) och på ett apple-mouth-bett (jag tror det var rakt).

Jag tyckte den såg jättefin ut på framhoppningen och tydligen så vann den också sin klass så den var väl utbildad och ryttaren skicklig och där ser man att nosgrimman inte har någon större betydelse.

Men överdomaren kommenterade det hela med att "jag tycker det ska vara nosgrimma - det ser naket ut annars..."

Så nosgrimma som mer och mer uppmärksammas för de skador som kan uppstå i munnen ska ändå vara där bara för att det är en utseendegrej? Men bara för att man inte ser spåren av den då de är i munnen så är det okej hos majoriteten.

Om jag ville sätta på mig vassa sporrar på ca 1 dm för att jag tycker att det är häftigt - skulle jag komma undan lika lätt? Nej, för då syns resultatet av den dåliga utrustningen...

Men det man inte ser lider man inte av - bara hästen...

/Camilla

lolly polly lånar din knapp

nosremmen är veck på isis-stoet nu också
hittade ett pannband äntligen som passade!

Red långtur igår och det fungerade perfekt
men det visste jag ju redan.

Jag har precis köpt ett träns med engelsk nosgrimma, har haft remont och achen men inser att det är för mycket trots att dom är löst spända. Nu har jag en bredare nosgrimma för att det är snyggt på min häst.

Självklart ska det ju gå att rida hästen utan.. Men det e ju inge fint ;)

mackan skrev:
Inga ursäkter nödvändiga alls!
svar ja - med en curbstrap fungerar det. dock blir ju trycket mer centrerat enbart till bettet om vi pratar tygelns inverkan, än om du har nosgrimma, som till stor del fördelar trycket lite mer över nos, nacke OCH bett via tygeltaget. Det viktigaste är ju dock hur hästen fungerar, och att bettet inte dras snett i munnen vid tygeltagets inverkan - curbstrapen bidrar till att detta INTE händer.

ja det är ju självklart olika från häst och häst, och ryttare och ryttare. personligen tycker jag det funkar alldeles utmärkt utan nosgrimma till min häst. :) känner inget behov öht av att slänga dit en nosgrimma.
när jag rider på stången har jag curben på, annars kör jag utan..

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 619
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka