Nosgrimma..

M

MysigaEm

Jag är ingen hoppryttare precis, utan det är mer dressyren som är min grej. Men nu ska jag ut och tävla lite som klasser med en arab som jag precis börjat rida..
Han går utan nosgrimma. Och min fråga är nu om man får tävla hoppning utan nosgrimma???
Man får ju inte göra de i dressyren, men jag kan inte hitta någonstans i TR att man måste ha nosgrimma även i hoppningen...
 
Jag vet att vissa har tävlat utan nosgrimma, men har inte heller sett något i tr om specifikationer gällande detta
 
Du får ha hur lite du vill - för några år sedan var det en amerikanska i världscupen (eller liknande stor tävling) som inte hade huvudlag ens! Hur tyglarna var fästade vet jag inte. Men hästen hade ingenting på huvudet. :)
/P
 
Nix, du får inte ha hur lite du vill.
Visserligen är betslinge i princip fri på häst, men du måste samtidigt uppfylla regeln om att hästen måste ledas i 'huvudlag med bett eller motsvarande'.

Utan nosgrimma är helt OK i hoppning.

Världscupen är inte en svensk tävling och följer därmed inte bestämmelserna i svenska TR.
 
Okej.. TACK!!! Då behöver jag inte krongla me de ivarjefall..
 
de borde du väl få! fan va sjuk att man inte får tävla dressyr utan nosgrimma!! de visste ja inte... :)
 
Har också hört att det va någon i nån stor tävling, det va inte så länge sen, som red med bara bett och tyglar.. :confused: Nån som vet vem det var eller? Det gick på tv iaf..
 
Idiotiskt... :mad:
Eller, nej, inte idiotiskt, BRA! Men varför i hundan ska då reglerna vara så stränga i dressyren???
 
Jag hade bilder på en stor fux, tror det var en amerikansk tjej som red, för typ 5 år sedan. Hon hade bara ett bett och en rem under hakan som höll fast bettet samt tyglar när hon hoppade (typ WC).
 
Man får tävla hoppning utan nosgrimma. Har aldig hört att man måste ha det iaf...
 
Hästen ni menar hette Samsong Woodstock. Han var inriden av indianer (?!). De hade nåt special bett som sattes fast på underkäken och inget annat... Kommer inte ihåg vad ryttaren heter-men jag kommer ihåg att Skandinaviums hinderpersonal orsakde att hästen stannade på ett hinder när de stod och snackade blaja mitt framför hindret som hon skulle hoppa...
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 783
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 546
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp