Nosgrimma...

Sv: Nosgrimma...

Så sjukt dumt att ha kindkedja och nedre nosrem! Varför i :devil: ??
Aj,aj,aj säger jag bara.

Jag skulle tro att denna kombinationen ger maximal MAKT över hästen. På grund av smärta, inte funktion. :devil:

För att börja med bettet: Det är ett bett med kindkedja. Var ligger kedjan? I kindkedjegropen. Var ligger den lägre remmen från nosgrimman? På samma ställe såvitt jag förstår. Känn efter på en hästs hud i kindkedjegropen hur tjockt är det innan benet kommer? (Som papper ungefär)

Vad händer om hästen försöker gapa även det minsta lilla? Det blir tryck på en hel del ställen, dels i kindkedjegropen där både kedja och läderrem "samsas". Den nedre nosremmen drar i den övre och det blir tryck där de möts, antagligen även där repdelen fäster under hästens huvud.

Och gapa tar jag för givet att hästen kommer att göra, varför skulle ryttaren annars ha satt på den den nedre remmen som borde vara helt överflödig.

På Islandshästtävlingar blir man diskvalificerad om man betslar på detta sätt. (Med nosgrimma som knäpps i kindkedjegropen i kombination med användande av bett med kedja)

Jag tycker att det är kränkande mot hästen. Ridning skall handla om samarbete och glädje, inte smärta, tvång och lydnad.

Fler borde tänka efter vad olika bett och nosgrimmor får för teknisk inverkan på hästen och inte bara använda saker för att andra gör det, eller av gammal vana.

Jag har rekommenderat dessa två sidor förut och kommer fortsätta med det.. www.sustainabledressage.com visar tydligt funktionen av olika bett och nosgrimmor och

http://www.nevzorov-haute-ecole.com/ Min nye idol Alexander Nevzorov. Jag såg hans film och grät över hur hästar behandlas och jobbar nu stenhårt med mig själv för att kunna rida lika bra utan bett som med.

Om ni inte orkar leta runt så länkar jag lite. VARNING!! Letar ni runt själva så var beredda på att det är många groteskt hemska bilder. Bland annat bildgalleriet Corrada varnar jag för där en tjurfäktarhäst stångas ihjäl.

Bilder från hopptävling. Läs texten också.
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/horse_revolution.php?sid=57&id=187

Bilder från ridning utan träns, och bitvis utan sadel (missa inte att det är många sidor!)
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/photogallery.php?gid=17

Antagligen av samma anledning som jag tycker att det är dumt. Läs mitt inlägg som ligger ovanför ditt senaste. Förklara sedan varför det skulle vara ok om jag har fel.

Var kinnkedjan ligger beror ju på överskänkelns längd. På mina stångbett ligger inte kinnkedjan vid aachenremmen, och jag kan inte få det till någon knyprisk eller whatever på något sätt. Dessutom verkar ju kinnkedjan "uppåt", aachenremmen "framåt".

HeJ!

Stämmer säkert! Jag brukar säja att jag vet att jag inte kan vinna på bra ritt i dressyren, men jag kan iallafall vinna i att vara snyggast!

/ Lavinia, vars häst är matchad silver/svart och vinröd

Tigertofflan skrev:
Var kinnkedjan ligger beror ju på överskänkelns längd. På mina stångbett ligger inte kinnkedjan vid aachenremmen, och jag kan inte få det till någon knyprisk eller whatever på något sätt. Dessutom verkar ju kinnkedjan "uppåt", aachenremmen "framåt".

Ojdå, jag tittade slarvigt på bilden. De hamnar ju inte alls på samma ställe. Så då tar jag tillbaka den biten.

Det finns en hävstångseffekt i alla skänkelbett och när det kombineras med en kindkedja har jag har märkt (men det här har jag inte undersökt närmare så bättre vetande får rätta mig) att hästen gärna gapar av eftergift när den stramar åt.
Dock krävs det att hästen avslappnad i käken för att den ska kunna gapa.
Om man har en rem under munnen som håller den stängd gör det förstås riktigt ont när hästen försöker gapa men inte kan.

Sedan håller jag i mångt och mycket med i det som moli skriver.

När man tar i ett bett med hävstång öppnarhästen munnen något. Lättar på trycket.
Det sker inte när man har vanligt bett.

Det har jag aldrig märkt att min gör?
En häst ska aldrig behöva lätta på trycket från ett bett, det ska ryttarens hand göra.

En av Withaker-ungarna red på en sådan nosgrimma tilsammans med ett mikmarbett på falsterbo nåt år. Det såg inte trevligt ut :crazy:

Hahaha. Whitaker. Är en av deras hästar på de där bilderna.
Men asmånga som rider med sånna där nosgrimmor nu...

Skyller på att jag rä för snabb på tangenterna. Men okej. Såg väldigt otrevligt ut på den bilden jag såg i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
893
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd